• milk and honey

    Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

    Här fortsätter vi som är runt 40 och gläds åt plus och är deltagande när det inte fungerar som man vill.. Att vi har lika skoj och skrattar med varandra.. Alla är välkomna oavsett om det är första eller tionde barnet..  bara ni är lika galna som vi här i tråden

    Och när vi fått de efterlängtade beskedet så fortsätter vi såklart att följas åt här oxå..

    Länk till gamla trådarna ifall ni vill ha någon info om något..
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46066177.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m42054418.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43931565.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m44034420.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48216865.html


    Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-28 16:10
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53688669.html

    En fortsättningstråd för oss som pluppat ur sina underverk
    Även om jag gärna hänger kvar i denna tråd oxå
  • Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
  • milk and honey

    Hej alla tjejjor..
    Hopp: Jag ändrade vecka på dig för du är väl i vecka 27 ?

    Ni som inte uppdaterat er, hur mår ni? Loppan, Pia, Golden..

    Elvsyssel: Hallååå

    De närmar sig för Mamsie, Amoremio och Annah: Håller tummarna stenhårt, önskar så för er

    Annbom: Instämmer med alla andra här, omtanken sitter inte i brösten..

    Alla nyblivna mammor: Hur mås de med er och bebbosarna?

    Glittra: Haft de bra i Egypten? Och kom ihåg nu gumman, du väntar barn och inte missfall (hötter med pekfingret )

    Belly: Underbart att höra att kroppen kommer igång

    Eriam: Håller tummarna på att de läker, hur gör man annars? kram

    Själv är jag lättad, fick svar från försäkringskassan igår och jag är beviljad havandeskapspenning och går hem den 3 mars, ska bli riktigt skönt att få försöka vila upp sig innan de är dax, även om ekonomin redan då går i botten .. Kommer att förlora runt 8000 på att gå på ledighet, och de blir tungt med tre tonårssöner samt flickvänner som bor och äter här, men de är ju ingens fel, jag vill ju ha dem här, man får helt enkelt börja planera matinköp och annat bättre.. Man har ju de väldigt bra här i Sverige ändå, även om de kom som en chock.. Men men jag är gravid och de är de viktigaste

    Hur kommer ni dela föräldraledigheten?


    Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
  • MPson

    TACK alla rara för era tankar och goa ord! Det värmer!

    Har varit hemma idag också från jobbet, känner mig så matt och konstig i kroppen. Det tar nog ett tag innan man är i form igen, men det får ta tid.

    Såg något om fragmin här i tråden. Jag tog fragminsprutor varje morgon från dag 1 då jag fick veta att jag var gravid, åt även pergotime och var på akupunktur. De två sista kanske gjorde sin nytta till att det tog sig men sen höll det inte hela vägen.

    Jag vet inte hur man ställer sig till min ålder i vårt landsting. Vi ska iallafall stå på oss och försöka få en utredning!

    Annbom: Grattis till lilla Pi! Så fint namn ni har givit henne! Du är absolut ingen dålig mamma!! Ge henne det som gör henne mätt och sen kan du mysamma när hon är lite mättare och har mer tid att snutta och inte är vrålhungrig. Ni kommer att hitta er ryttm och inget sätt är fel!!! Lycka till!

    Kram

  • talamod
    annbom skrev 2010-01-19 15:55:29 följande:
    Jag känner mig som värdens sämsta mamma. Pi har gått ner igen och vi måste stödmata henne igen. Jag vill kunna amma och jag känner mig som en usel mamma som inte klarar av att amma henne. Jag har mat åt henne, men hon orkar inte suga i sig den. Jag har också dåligt samvete för att jag lät det bli snitt, kanske hade hon kunnat amma bra om det hade blivit vaginal förlossning
    Det är du absolut inte. Tänk inte så! Bara du kan vara världens bästa mamma till Pi. Du älskar henne-det betyder allt! -*kram*
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 BF 30/5-10 ♪♫
  • milk and honey
    MPson skrev 2010-01-19 20:17:37 följande:
    TACK alla rara för era tankar och goa ord! Det värmer! Har varit hemma idag också från jobbet, känner mig så matt och konstig i kroppen. Det tar nog ett tag innan man är i form igen, men det får ta tid. Såg något om fragmin här i tråden. Jag tog fragminsprutor varje morgon från dag 1 då jag fick veta att jag var gravid, åt även pergotime och var på akupunktur. De två sista kanske gjorde sin nytta till att det tog sig men sen höll det inte hela vägen. Jag vet inte hur man ställer sig till min ålder i vårt landsting. Vi ska iallafall stå på oss och försöka få en utredning! Annbom: Grattis till lilla Pi! Så fint namn ni har givit henne! Du är absolut ingen dålig mamma!! Ge henne det som gör henne mätt och sen kan du mysamma när hon är lite mättare och har mer tid att snutta och inte är vrålhungrig. Ni kommer att hitta er ryttm och inget sätt är fel!!! Lycka till! Kram
    I vårt landsting så får man inte fyllt 40 för att få hjälp, men privat gäller de en ålder på 42..
    Jag hoppas och ber att de ska gå vägen för er nästa gång.. Låt kroppen läka nu och må så bra du kan, jag lider med dig  Varm kram..
    Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
  • talamod
    Anna65 skrev 2010-01-19 19:05:21 följande:
    Dottern har tagit fram följande artikel i dag och visat mig: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article645309... Var ska man dra gränsen vid provrörsbefruktning och äggdonation? Jag har inget svar, det är väl upp till var och en att bestämma ifall de har familj och vänner runt om kring som stöd och med i planeringen. Men ibland så tycker jag att det borde finnas en gräns eller inte??? Kram Annbom
    Jo jo...men VARFÖR har Sverige OLIKA åldersgräns på män och kvinnor??? Män lever ju inte lika länge som vi.{#lang_emotions_undecided}
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 BF 30/5-10 ♪♫
  • Eriam
    BellyBandit skrev 2010-01-19 14:16:13 följande:
    eriam fy fan din stackare har du genital herpes usch vad ont...det borde vara läkt innanMEN ska du inte ta någon behandling?
    Jo, det borde hinna läka, har läst på fass ang. olika medel men det finns inget som rekommenderas för gravida - sambon frågade på apoteket och de sa att jag skulle vända mig till min barnmorska... (som har telefontid kl 8 nästa tisdag {#lang_emotions_yell}). Jag kommer ihåg att jag var jättenojjig över att få ett herpesutbrott förra förlossningen och jag tror hela min förlossningsplan handlade om det Men det var ju 2½ år sedan och jag minns inte vad de sa. Jag vet att det är farligt för barnet så det nog bli tal om ks ifall utbrottet är rejält... hur som helst brukar jag inte ha så mycket och det brukar också gå över på ett par dagar... men man är ju lite nojjig och ont gör det ju också {#lang_emotions_cry}.

    Tack för alla medlidanden jag har fått, ibland behövs det även för småsaker som lite herpes {#lang_emotions_laughing}. Kram!
    .?:*¨♥¨*:?. BF12/2-10 .?:*¨♥¨*:?.
  • Mamsie
    Hej å goafton tjejjer! 
    Fler pergopinglor på G ser jag. Heja heja! 
    Här är de mens på G... jag känner det i varenda jävla finne som pluppar upp i ansiktet och i hårbotten  
    Enligt bit.ly/ff_kurvan så hade jag ägglossning 15/1 - så med 8 dagars lutealfas är det mensdags typ 23/1. 
    Så VAFAN HAR JAG FINNAR REDAN NU FÖR? {#lang_emotions_yell} 
    Och underlivet känns... som überlindrig svampinfektion. Lite strävt, kli-svid, obekvämt. 
    Är det svampinfektion eller klimakteriet som spökar? Eller för lite sex
    Annbom
    svägerskan pumpade ut mjölk i 4 månader och började sedan hobbyamma. 
    Hur i helvete hon bar sig åt fattar jag inte (snacka om envis), men hon bevisade att det kan gå! 
    Förresten är jag ett flaskbarn och jag blev inte så tokig. Eller, nja, lite tokig är jag väl när jag tänker efter. Men inte så dum {#lang_emotions_dreamer}
    Vad mera...  *gluttar i tråden* 
    Anna65 skrev 2010-01-19 19:05:21 följande:
    Dottern har tagit fram följande artikel i dag och visat mig: www.aftonbladet.se/wendela/barn/article645309... Var ska man dra gränsen vid provrörsbefruktning och äggdonation? Jag har inget svar, det är väl upp till var och en att bestämma ifall de har familj och vänner runt om kring som stöd och med i planeringen. Men ibland så tycker jag att det borde finnas en gräns eller inte??? Kram Annbom
    Intressant artikel  
    Efter att ha läst den lutar jag nog åt att man nog kan kläcka ungar upp till 50 års ålder nu för tiden. En 50-åring idag är inte alls samma som det var för 50 år sedan! 
    Men 60 är nog.. känns inte bra. 40 är på tok för snävt i dagsläget. 
    Näh, jag röstar på 50. Vi får se vad jag röstar på när jag är 50+ istället för 50- ?
    Nu är det dags att sova. Jag har mycket att ta igen, och dessutom tassar lilleman in till oss tidigare på nätterna nu och efter det slumrar jag bara utan djup god sömn. 
    *gäspar stort* 
    Gonatt! 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Smytt
    milk and honey skrev 2010-01-19 20:15:15 följande:
    Hej alla tjejjor..Hopp: Jag ändrade vecka på dig för du är väl i vecka 27 ? Ni som inte uppdaterat er, hur mår ni? Loppan, Pia, Golden.. Elvsyssel: Hallååå De närmar sig för Mamsie, Amoremio och Annah: Håller tummarna stenhårt, önskar så för er Annbom: Instämmer med alla andra här, omtanken sitter inte i brösten.. Alla nyblivna mammor: Hur mås de med er och bebbosarna? Glittra: Haft de bra i Egypten? Och kom ihåg nu gumman, du väntar barn och inte missfall (hötter med pekfingret )Belly: Underbart att höra att kroppen kommer igång Eriam: Håller tummarna på att de läker, hur gör man annars? kram Själv är jag lättad, fick svar från försäkringskassan igår och jag är beviljad havandeskapspenning och går hem den 3 mars, ska bli riktigt skönt att få försöka vila upp sig innan de är dax, även om ekonomin redan då går i botten .. Kommer att förlora runt 8000 på att gå på ledighet, och de blir tungt med tre tonårssöner samt flickvänner som bor och äter här, men de är ju ingens fel, jag vill ju ha dem här, man får helt enkelt börja planera matinköp och annat bättre.. Man har ju de väldigt bra här i Sverige ändå, även om de kom som en chock.. Men men jag är gravid och de är de viktigaste Hur kommer ni dela föräldraledigheten?
    Mmmm, visst är det surt att man får gå ned så mkt i inkomst när man går på föräldraledighet. Har tänkt jobba så länge det går, men efter de sista dagarnas sammandragningsmaraton så börjar det kännas osäkert hur länge det kommer gå... Annars försöker vi spara så mkt det går redan nu, men visst är det tungt, särskillt när man har tonåringar i huset (har vi bara ibland ju, men jag förstår precis vad du menar, det gör stor skillnad på mat o hygien kontot, bara när de kommer hem med resp. över ett par dagar.) 

    Vi kommer troligtvis att "dela" föräldraledigheten som vi gjorde förra gången... dvs att jag har ensam vårdnaden om bebis tills föräldradagarna är slut, sen skriver vi om det till gemensamt. Vi har fortfarande kvar sambons 60dgr på 03:an, har bråkat som f-n för att vi ska få skriva över de dagarna på mig, men icke! "storebror" har bestämt att man skall ha 60 dgr som man har själv, och så är det bara, om man sen inte kan ta ut dem så får man skylla sig själv lixom {#lang_emotions_yell}.
    Jo jag vet att det säkert finns de fall då detta är jättebra, men det är fruktansvärt stelbent att det inte finns andra kryphål än att hålla på o deala med enskild vårdnad. *surar*.

    Men visst är det som du skriver, vi har det väldigt bra här, med en väldigt lång föräldraledighet. Många europeiska länder har ju inte mer än 3 månader totalt, så visst man skall nog vara väldigt tacksam för det vi har. Men det slår ju tyvärr väldigt ojämt.
    Olivia -03, Linnea - 05, BF 5/4 2010
  • Smytt

    Å stora kramar till MPson, vad jobbigt ni har det, hoppas verkligen ni får träffa vettiga läkare och får er utredning utan allt för mkt kamp från er sida. Ni har det ju jobbigt nog ändå kan man tycka.

    Annbom, vad tråkigt att Pi tappar i vikt igen, men det betyder ju absolut inte att du är dålig som mamma, du är den bästa mamman någonsin för Pi!!! Glöm aldrig det, att hon inte orkar suga ordentligt beror ju inte på dig. Jag tror mer att hon blivit bekväm av att få tillägget tidigare - varför kämpa för maten när man kan få den serverad lixom. Vill du ändå kämpa vidare för att amma så kan du kanske pumpa och ge i kopp som ngn skrev och låt henne myssnutta. Kanske löser det sig av sig själv då hon blivit lite större/starkare. Kan ju räcka med ngra dagar kanske, de utvecklas ju så fort i början. Å går det inte, ja men huvudsaken är ju att hon får vara med sin mamma, och att mamma får må bra, var maten kommer ifrån är ju av mindre betydelse egentligen. Stor kram till dig, hoppas det löser sig snart.


    Olivia -03, Linnea - 05, BF 5/4 2010
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5