• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86

    Fick hemskickat mitt Hba1c igår. 5,3. =)
    Väldigt nöjd, det är det lägsta jag har haft någonsin.
    Dock vaknat 2 ggr inatt med 2,7 i bs. då är man trött på dagen sen.

    En fråga till er. Jag är ju bara i v 6, men inatt när jag hade lågt bs så hade jag värk i magen, typ som mensvärk. Någon som kännt av detta? farligt?

  • blehnda

    Kim: säker inget samband med blosockret alls, utan bara vanlig hederlig växtvärk. livmodern växer ju nu och det kommer att kännas mer eller mindre i omgångar. jag hade typ mensverkliknande molvärk till vecka 13 eller nåt. nu strålar det mest. helt nomalt enligt min bm! =)

    Nu har jag varit super duktig och storstädat hela huset! doftar nyskurat=) ska äta lite av mitt nybakade bröd sen ska jag ut och rida i solen! vissa dagar känns ju helt klart bättre än andra=)

    Hoppas ni också får en underbar fredag!

  • kim86

    Tack för svaret blehnda.. =)
    Hoppas att den växer massor då, =) så att allt är som det ska därinne..

    Hoppas alla får en fin helg.. =)

  • Masarin

    Hej alla.
    Idag är stora 3-års kalaset!! Hmm.. bs.. bullar och tårta.. vad göra vad göra.. {#lang_emotions_wink}

    Det blir nog stressigt ändå.. det brukar vara så att jag hinner fika.. typ inte.. det ska ju fixas och donas och tittas på paket och annat. Men lite fika slinker nog ner ändå.

    Jopp bullar finns det.. men planen är att det ska räcka till "välkommen till världen"-fika sen oxå.

    Nja.. kan vara så att det är dags för mig nästa vecka redan.

    Evell: Du klarar allt!! Strunta i vad ett pucko säger och lyssna på alla goa människor du har runt dig istället. Och oss alla sockerpinglor här!!

    Nä nu ska det göras tårtor.. roligt när barnen dekorerar själva. Man vet aldrig vart det slutar. *fniss*

    Kramar på er alla.

  • Sinnika
    kim86 skrev 2010-02-05 10:00:45 följande:
    Fick hemskickat mitt Hba1c igår. 5,3. =) Väldigt nöjd, det är det lägsta jag har haft någonsin. Dock vaknat 2 ggr inatt med 2,7 i bs. då är man trött på dagen sen. En fråga till er. Jag är ju bara i v 6, men inatt när jag hade lågt bs så hade jag värk i magen, typ som mensvärk. Någon som kännt av detta? farligt?
    Håller med m att det låter som växtvärk, hade det de första veckorna också, främst på kvällar o nätter. Det är väl då man ligger stilla o känner efter! Det var t.o.m. mitt första symptom på att jag var gravid, redan efter 3 v och några dagar så satte det igång fast då fattade jag ju inte vad det var och oroade mig för utomkveds istället...alltid ska man oroa sig för nåt! Det känns inget skönt men jag har läst att en del läkare ser det som ett gott tecken, att embryot är livsdugligt o starkt!
  • Vilda Tiger

    MEEEN! Jag skrev ju massa och nu är det borta! Jag skickade iväg det och allt... DUMMA!

    Jag var iofs mest ego. Ville säga att trots att Ebyl har rätt i att mitt socker oftast gör som jag vill så stämmer det INTE sista dygnet. Jag har haft några supelåga, oförklariga värden och sedan rekyler på det, som jag sällan får annars. På det en dotter som sover illa och behöver tröstas en gång i timmen natten igenom. Pust... jag känner mig inte bara trött, jag känner mig som hundra år gammal.

  • BabyNo2
    kim86 skrev 2010-02-05 10:00:45 följande:
    Fick hemskickat mitt Hba1c igår. 5,3. =)Väldigt nöjd, det är det lägsta jag har haft någonsin. Dock vaknat 2 ggr inatt med 2,7 i bs. då är man trött på dagen sen.En fråga till er. Jag är ju bara i v 6, men inatt när jag hade lågt bs så hade jag värk i magen, typ som mensvärk. Någon som kännt av detta? farligt?
    När jag väntade Jr så varde den där mensvärkskänslan i säkert till v 12,13. O för att inte tala om allt kissande..kunde alla toalettmöjligheter till Örebro o Norrköping. Fick köpa mammbrallor tidigt, men inte för att magen växt utan för att de gjorde så ont under magen över muffen...NU med nr 2 så har jag knappt kännt nåt.. mer att de börjar bli tungt ..att magem hänger *haha* typ ;o)

    Vet inte om de är gravidhormonerna, men börjdae grina när jag läste EVELLS inlägg om psykoläkaren... vi typ2or se väl oftast som fetton.
    Jag är 164 cm KORT o väger NU 82 kg.. (har gått upp 2 kg sen jag blev gravid) o JAG vet att de är för mkt, men jag SKA gå ner till trivselvikt när bebben är ute.
    Hade oxå ätstörningar på högstadiet,eller snarare träningsaorexi.. o sen jag slutade träna då jag var 19 år pga en skada i foten(var truppgymnast o aerobic/stepupinstruktör) så har jag använt samma knep som Blendha för att slippa lite vikt. Har INGA problem med att kräkas.. USCHA!!! Hemskt...
    O apropå dig Blendha så tycker jag du är fin.. ser såå jädra vältränad ut, o är säkert de oxå.. syns att du är hästtjej :o)

    Sen började jag såklart tjura när jag läste om sunstrokes läkare.. vad faaaaaan är de frågan om.... klart du ska bli sjukskriven. Törs inte ens tänka på hur ja skulle må om jag ej fått gå ner i timmar nu.. uscha.... Hatar det faktum att de sitter människor som ej känner en o tar olika beslut som kan påverka en sååå mycket!!!

    Nu ska jag o mannen snart iväg o storhandla..en fredag..smart drag ;o)

    kram på er :o)
  • blehnda

    Babyno2: gud va gullig du e! du har inte sett mig på ett tag dock ;) jag tycker absolut inte att du är stor! tycker du var galet fit för att ha en 1 åring sist jag såg dig!

    Vilda: Jobbit att du har det kämpit med sockret, stackare, 100 år kan ju inte vara kul att känna sig! hoppas du får en lugn o mysig fredags kväll iaf.

    Åh, jag o mannen kom precis på att det snart är vår första bröllopsdag=) den 26 feb, gud så tiden går fort! BLir nog en trerätters mysmiddag hemma den kvällen dock, känner inte för att gå ut i stan vi bor i, finns inget mysigt ställe tycker jag. Längtar!

    Masarin: Hoppas att kalaset är i full gång och att allt går som du hoppats!

  • kim86

    Ohh, då hoppas jag att det är gott tecken på fint embryo, då kan jag stå ut med det hur länge som helst.. =)

    Ja, när ska man sluta oroa sig.. =) först oroar man sig för att man inte kan bli gravod, sen när man får pluss tror man att något ska gå fel. O jag gissar att man oroar sig ÄNNU mer när bebben är ute.. =)

  • BabyNo2

    Kim... där slog du huvudet på spiken;o)
    ORO.. de är de man är bäst på känns de som.. först om man ens kan bli gravid, sen är man orolig för fosterskador, sen är de lugnt ett tag där i mitten (där jag är NU) men då har man foglossning o känner sig skeeetsvullen, o SEN kommer oron att man ska få för stort barn.. o sen.. sen kommer de små klumparna. o de är heeeeeeeeeeeeeetl UNDERBART..såå mycket villkorslös kärlek... så mycket skratt.. o lite tårar, både av glädje o  känslan av att ej räcka till... Men fan.. att vara mamma är de bästa som finns...

    tack Blendha <3 snäll du är :o) Matställen i denna stad är de brist på.. men verona är helt OKI .. o likaså den nya kolgrillen  på stan o Rhodos såklart. Olympos är sååå gött.. men inte så romantiskt..

    Nu ska vi natta barnet o sen äta tacos eller kött o bakad potatis... hade helst velat haft bacon inlindade musslor o lite räkfrossa o LJUST ONYTTIGT SKITGOTT bröd ;o)
    O semla till efterätt.. vad kalasar Ni andra på kväll?
    kram kram

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare