• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali
    Evell
    Sånt där ska du ju bara inte lyssna på. Tycker det var starkt gjort av dig att sätta ner foten och prata med BM. Det är många som inte vågat det. Lycka till nu och hoppas du får någon bättre nästa gång, det är tusan ta mig ingen som ska klanka på en gravid kvinna!

    Wille
    MMMMM det där med brieost lät ju bara sååååå gott! Det ska jag banne mig be min man stoppa ner i BB väskan, så kan man trycka det sen när man ligger inlagd och tycker synd om sig själv, med mindre mage och världens härligaste bebis :)

    Tjohooo
    Vilken gobit! Som man längtar dit nu!!!! Grattis till underverket :)
  • Fiyali

    Men alltså, jag förstår inte hur läkare får säga sånt? Det borde egentligen vara någon form av reprimand för sådana kommentarer.
    Min läkare sa själv till mig väldigt trevligt, försiktigt och finkänsligt typ "du är ju inte tjock, men det vore nog bra om du inte gick upp alltför mycket i vikt under graviditeten, för du är ju inte heller lika smal som vid förra". Det låter ju alltid hårt när någon påpekar ens vikt negativt, förra gången var jag för "smal" och nu skulle man tänka sg för för att man var lite större.
    MEN, min läkare sa det med trevlig ton, och uppmuntrande, och därför var det lättare att ta än om han slängt ur sig det taskigt. Det värsta är ju att man under hela graviditeten vet att man kommer gå upp mer i vikt. Dvs om man inte bantar, vilket jag ser som en sälvklarhet att man inte gör under graviditet.
    Jag har nu 7 veckor kvar, och jag räknar kallt med att gå upp 5 kg till. Det sägs ju att under tredje trimestern bör man gå upp mellan 1-3 kg per månad , och då satsar jag hellre på tre kg än 1 kg.
    Har man dessutom diabetes så har man väl för tusan tillräckligt mycket bry med maten som det är, för att man ska behöva gå runt och ständigt tänka på hekton!?
    Ibland skulle man vilja byta roll med sådana viktigpettrar som kritiserar en, åtminstone för en vecka, så hade de kanske åtminstone börjat "försöka" förstå....

  • ebyl

    Vilda: Ja man kan ju aldrig slappna av i graviditeten direkt.. Precis när man tycker man har fått till bs så förändras det!

    Känns som det inte är helt ovanligt med diabetiker som har ätstörningar i någon form. Själv har jag ingen egen erfarenhet av det som tur är. Men det är inte förvånande med tanke på vilken fokus mat/socker/motion å bra blodsocker får när man är diabetiker!! Särskilt i tonåren då hormonerna ställer allt till ända. Plus att det är jobbigt nog att vara tonåring... Jag tycker ni är grymma som kommit igenom det starka!

    Vi har fredagsmys med potatis å morötter i ugnen, stekt kycklingfilé å bea till det.. Plus lite sallad då. Sen har vi mumsat popcorn å Iris har fått min egengjorda körsbärssaft som jag tycker smakar skit. (Väldigt lite socker å ingen smak för mig) men bra om hon gillar den! Sen somnade jag i soffan... Vaknade nyss å ser framemot en lugn å skön kväll i soffan med maken. Imorrn blir det 30-års fest för samma karl! Bäst att ladda så man orkar..

    Har för första gången sett en av tvillingarna (troligtvis pojken som ligger längst upp) "sparka" så det syns utanpå magen! Hur mysigt som helst, särskilt med tanke på att jag har moderkakorna i framvägg... De små små händerna som nästan inte känns, men syntes en liten stund iaf.
    Härlig helg på er!

  • Fiyali

    Gud vad härligt! Sitter och tittar på barnkanalen, man får följa en liten pojke som har typ 1 diabetes. Önskar att de kanske visade något sådant program för barn, dels kanske i skolan om man har någon i klassen som är sjuk, så att alla fick större möjlighet att förstå, men främst för barn som faktiskt blir sjuka. Vet inte hur de gör nu för tiden, men minns att för mig var det så sakligt, massa faktum och läkarprat, och jag trodde HELA mitt liv skulle förändras. Läkare som sa "inget mer godis nu" etc, det låter så heeeemskt när man är kid, att någon raderar ut godis från ens liv, inte bara det, alla nålar, sprutor, tester som man får göra, nej fy! Bättre med information från ett sånt här program, där man ser att life does go on :)

  • Masarin

    Nu är 3-års kalaset över plus att vi idag har varit och tittat på mannen som spelat fotboll (inne).
    Snart måste jag ta reda på om han tänker lyssna på mig och vara hemma ikväll.. eller om det är krogen med spelarna som gäller..
    Vad hade ni gjort? Jag vill faktiskt helst att han är hemma. Är ju "bara" 1,5 v. kvar till beräknad. Och går han ut, även om han är nykter, så hör han ju inte mobilen ifall ifall.

    Usch. Trött som en gris är jag oxå.. men bs har faktiskt varit nedrans bra för kalas och allt annat.
    Åh nu är det snart dags...!!!

  • BabyNo2

    Kalla mig "fittpiska" men  jag hade inte tyckt de varit OKI att Micke skulle gått på krogen...Just för de där med mobilen :o)
    Har ett minne av att Vi hade förfest hemma hos oss då vi väntade Nr 1... Men att han stannade hemma.... Nu är inte Micke nån direkt partypingla direkt...o han har nog bara tagit några öl sedan jag blev gravid igen... o nu är jag ju i v 24...
    berätta vad Ni kom fram till :o) kram kram

    Ha de så bra i helgen nu.. kram, kram

  • Vilda Tiger

    Masarin
    Nja... jag tror inte ens Marcus hade övervägt att gå ut om det var så nära bf, om jag ska vara ärlig. Jag tycker han ska vara hemma om du vill det, för du har all rätt att vilja ha honom där och kunna åka in när som helst.

    Baby
    Hahaha! Fittpiska!

    Det var länge sedan jag fick gjort så mkt hemma som jag gjort idag. Mycket tack vare att jag fick slumra en halvtimma på soffan i eftermiddags. Jag hann sedan plocka undan rätt rejält, städa i köket, baka kakor med russin, hasselnötter och nougat samt plocka lite i mina papper efter att middagen var undanstökad. Skönt! Känner mig som ett vettig människa igen, inte bara som en menlös klump som ligger och päser med tjocka magen.

  • Fiyali
    Kim 86:
    Hej :) Jag får också mer "kramp" i magen nu när jag får känningar. Nu händer det ju inte så ofta längre, men i början kom det som ett brev på posten. Minns när jag väntade stora syster, så vaknade jag en natt och hade lågt och antagligen legat lågt ett tag, för då hade jag sån kramp att jag kröp ut till kylen efter mjölk, kunde bara inte resa mig upp. Blev rädd och satt uppe hela natten sen, men det var ingen fara! :)

    BabyNo2
    Min man hade nog inte heller, precis som VildaTigerns man övervägt att gå ut då. Han är redan nu nykter, och jobbar iof kvällar/nätter, men har nu de sista 7 veckorna bytt pass så han bara ska jobba dagar istället. (Risken finns ju att bebisen vill ut 2300 på kvällen, och då kan ju inte hela restaurangen fallera för att jag ska föda barn, och INGEN i världen hade kunnat stoppa mig från att sätta mig på honom om han så bara andades ett knyst om "jag ska bara")
  • Fiyali
    VildaTigern:
    Föresten tog jag dig på orden om det här med att man inte kan vara så petig med maten, har tryckt i min två kanelbullar idag och insulin där efter, sen kan min barnmorska säga vad hon vill om saken :P dessutom smakade de MUMMA :)

    Är det någon annan som går på Spec i Lund? Skulle vilja veta, för de har nämnligen bara två barnmorskor där, och jag fick så klart samma som förra gången, och jag avskyr hennes sätt att tala till mig! Står ju så klart ut eftersom den här tiden ger mig ytterligare "världens bästa sak i livet", men skulle vara skönt om det var någon annan som också träffade hennes som kanske kunde ge sina synpunkter, jag kanske bara är gravid känslig, eller så kanske hon daltar just med mig av någon annan orsak.
  • Amaury
    Fiyali skrev 2010-02-07 17:41:47 följande:
    VildaTigern:Föresten tog jag dig på orden om det här med att man inte kan vara så petig med maten, har tryckt i min två kanelbullar idag och insulin där efter, sen kan min barnmorska säga vad hon vill om saken :P dessutom smakade de MUMMA :)Är det någon annan som går på Spec i Lund? Skulle vilja veta, för de har nämnligen bara två barnmorskor där, och jag fick så klart samma som förra gången, och jag avskyr hennes sätt att tala till mig! Står ju så klart ut eftersom den här tiden ger mig ytterligare "världens bästa sak i livet", men skulle vara skönt om det var någon annan som också träffade hennes som kanske kunde ge sina synpunkter, jag kanske bara är gravid känslig, eller så kanske hon daltar just med mig av någon annan orsak.
    Jag bor i landskrona så jag tillhörde igentligen lund, men jag bytade till specmvc i helsingborg och jag är så glad för det, för dom är så underbara hela högen där, vet inte riktigt vem som är 'min' barnmorska för jag har fått lite olika varje gång, men där är 3 barnmorskor och de är så underbara, så jag är glad att jag får gå på spec och bli så ompysslad
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare