• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Nasse7

    Hej igen på er alla. Längesedan för mig med.  
    Jag har gått in i v 22 nu och ligger fortfarande -2 kg, men har fått en i mitt tycke ganska rejäl bulle på magen.
    Jag tog månadens hba1c imorse och låg nu på 4,2 vilket jag egentligen tycker är lite konstigt för att jag nu har "tillåtit" mig själv att slarva lite med värdena. Jag har iofs inte haft några skyhöga värden utan stannat under 10, men jag har gått och lagt mig med värden på 8 och inte justerat dem med insulin vilket jag gjort tidigare.
    Har i alla fall varit på första RUL och sett alla armar och ben. Än så länge ser det bra ut, så vi hoppas att det håller sig så.
    Jag har inte märkt av någon större ökning av enheter än. Jag har höjt mina dagsdoser med 1-2 enheter och Lantusen har jag fått sänka.
    Jag är lite avundsjuk på er som har snart har era bebisar hos er, för det är långtråkigt att vänta. Iofs håller ju lillskrutten där hemma igång en del, men ändå...
    Det här med att gå ner i vikt...jag har fortfarande c:a 10 kg extra sedan min förra graviditet för drygt 2 år sedan och jag har inte haft någon direkt panik att bli av med de kilona. Någon gång ska jag ta itu med det...För min del lade jag inte på mig så mycket under just graviditeten utan nästan allting kom efteråt.  

  • flower79
    Willie2008:  Jag äter levaxin sen drygt 10 år tillbaka och de värdena ska nog vara inställda bra. Fick öka dosen ca 50% under graviditeten men när Lucas va född gick jag tillbaka till den normala dosen igen. Ammar inte heller har inte gjort det med något av barnen. Har inte fungerat alls.
    Känner mig inte alls snygg efter 3 graviditeter :( Känns så svårt att gå ner i vikt när känningarna kommer så fort man försöker. Men nu har man ju bara sig själv att tänka på iof så höga värden är ju inte så alarmerande.
  • kim86

    Alltså, jag äter bara Turkisk youghurt med linfö, solrosfrö och mandel till frukost.. O jag fick höja till 1,4 E/timme på natten, från 0,8 E/timme. Och tog idag 7 E till frukosten som jag brukar ta 3 E max.
    o låg ändå på 8 efter.. hmmmmrff

  • blehnda

    Wille: Hur går det? Ingen bebis på G ännu? spännande=)

    Ush, jag har så tråkigt här hemma på dagarna nu, hatar att vara husbunden. vi bor ju långt ifrån stan så jag ser ju inga människor på hela dagarna, supertrist. vet liksom inte vvad jag ska fylla dagarna med förutom stallet, städa lite i huset, internet och småäta :/, så fort jag packar in mig i bilen och åker hemifrån så skiter sig det med bs direkt. känns inge kul just nu, tror jag behöver våren eller nåt att se fram emot på kort sikt. känns svårt att fokusera på att det BARA är dryga tre månader kvar innan bebisen är ute. aldeles för långt bort i framtiden just nu.

  • kim86

    Är du helttidssjukskriven blendha?
    Ja, 3 månader är ju lite tid trots allt..

  • sosso08
    blehnda: jag går oxå hemma hela dagarna och har dryga 3 månader kvar. va skönt i början då man hade massa små saker att fixa och pula med men nu börjar de bli galet tradigt :( jobbiga är att man inte kan gå ut och motionera då fogarna säger upp sig på två röda.
    man vill bara att tiden ska gå.... fort ;)
  • Wille 2008
    Blendha: Nä, ingen bebbe på G här inte, men jag försöker hålla mig sysselsatt med diverse husmorsbestyr! Som att städa, tvätta, laga mat sova på soffan och pilla naveln...

    Jag har, som de flesta andra här inne också haft trubbel med frukosten och gryningsfenomenet av insulinresistens. Min bm gav mig rådet att äta lite keso med apelsin i och kanske vänta nån timma för att vid 9-tiden käka en "andra frukost".  Jag hade så klart inte handlat hem det till idag så jag har inte provat, men jag delar med mig ändå....

    Vilda: Det är ju knasigt att vi ska gå igenom 2 graviditeter, nästan samtidigt och INTE ses!!! Fika med bebisar UTANFÖR magen efterlyses i sommar när alla foglossningar, amningschocker och eventella förlossningsskador (hoppas vi ju naturligtvis att vi slipper) är borta med vinden!

    NU till dammtorkning. Åh, vad roligt...eller ja...
  • Wille 2008
    Flower79: Uscha då! Inte roligt inte! Men kan du inte be om hjälp av ditt diabteam då? Få gå träffa en distist och be henne sätta ihop ett "program" med motion och kost och be din läkare/sköterska om hjälp att anpassa insulindoser. Det är ju så klart inge kul att gå omkring och inte tycka om sig själv.
  • Vilda Tiger

    Wille
    Du kan fethaja att sommarfikan ska bli av!

    Kim
    välkommen till klubben! Jag hade 15.6 idag efter frukosten och då tog jag ändå 5.5 enheter istället för vanliga 2-3 enheter. Imorgon får jag dra till med 7. Nu tror jag faktiskt det hänger liiite på att jag är på jobbet idag. Bs brukar fucka sig mer då.

  • kim86

    Ja, det känner jag med att det gör. Hemma i helgen var det lugnt, men igår och idag så skjuter det direkt efter frukost, o innan med tydligen.
    Innan tyckte jag iaf att när det var kanske lver 13 så räckte det med att jag tog ca 1-2 E o så sjönk det. Igår tog jag nog sammanlagt 13 E o då var det ändå 5,7 innan lunch. Sen såklart lågta hela eftermiddagen..

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare