• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali

    JUST IDAG!!! är det en alldeles utmärkt dag att vara gravid!
    Hoppas ni alla kan känna såna njutningsrysningar mellan varven som jag har idag :)

  • BabyNo2

    VILDA:.hehe jaaa nå konstigt.. ska fråga min Dr. Jag är ju trots allt en typ2a.. välkommen tvåfem..

    Kom på en sak.. Gå in på MiniMi... de är den sidan jag skapade när jag väntade Adrian..sidan som jag HELT glömde bort då jag plussade denna gång.. där finns de iaf kort på gullebulle :o)

    kram på er

  • anjasmamma

    Hej alla!
    Jag är ny i tråden och har inte läst så mycket ännu, antar att jag sätter mig nån kväll och plöjer igenom hela tråden. (om jag inte somnar förstås)

    Nån av er här som har startar er graviditet med högt hba1c? Lite smått orolig är jag för detta och kämpar för att få ner det nu. (är i v 8-9)
    Risken för missbildningar är ju större, men jag har inte fått klart för mig vad för missbildningar man pratar om.... Nån som vet?

  • kim86

    anjasmamma. Välkommen o grattis. Vad har du i hba1c?
    Jag vet inte riktigt vad det är för missbildningar, men jag tänker att i början händer ju allt och utveklas så fort, så om man stör den utvecklingen på något vis, alkohol, högt bs eller nikotin så blir inte just den delen av, men jag kanske har helt fel för mig..
    Jag borde ju veta detta, men svårt o hitta riktig info tycker jag...

  • blehnda

    Kim: Ja, från och med i måndags är jag hetidssjukskriven, så det är låååånga dagar nu kan jag lova.

    Babyno2: Klart vi ska leka i mars=) så först nu att jag hade fått ditt mob. nr =) inte där såå ofta, ska helt klart dra iväg ett mess en dag då jag kommer ihåg! =) Va kul att allt såg bra ut hos bm, var ett sf mått på 23 bra? så jag vet vad jag ska vänta mig nästa gång jag är där, då är jag i v. 25 tror jag. jag kommer också att spricka snart, lååånga dagar ensam hemma gör att jag går upp i vikt hela tiden känns det som.

    Nu ska jag ta en frukt i  väntan på att gubben ska komma hem och sällskapa mig!

  • Nasse7

    Hej anjasmamma.  Visst är risken för missbildningar och missfall större om man ligger högt i BS, men risken är ju fortfarande liten. Jag hade också ett relativt högt Hba1c när jag blev gravid. Borde ha legat runt 6,5. Jag hade precis blivit diagnosticerad med typ 1 och blev gravid egentligen lite för fort efter det innan jag hade riktig koll på mitt BS.
    Man får ju såpass bra stöttning, råd och hjälp om det skulle vara någonting, så det är säkert ingen fara.

    Jag har själv märkt av att det går åt mer och mer måltidsinsulin nu. På morgonen ligger jag fortfarande ganska lågt så jag har inte behövt höja det någonting, men varje lunch och middag tänker jag att nej, nu tog jag nog för mycket insulin, men det har inte blivit lågt ändå. Konstigt det där. Har ökat på mina enheter med 2 per måltid bara sedan förra veckan.

  • anjasmamma

    Nasse7 och Kim86:
    Jo, det är väl så...risken är väl inte så överhängande... Med min dotter hade jag nånstans mellan 7-8 i början men låg sedan hur fint som helst resten av grav. Typ 4,3 - 5,0 i hba1c.
    Nu sist hade jag 8,6... Men ner ska det! Synd bara att ögonen tar stryk och det går för fort...
    Förutom de vanliga riskerna med allt bär jag på en genetisk sjukdom som vår dotter är ensam i världen med att ha. Nåt helt nytt... 25% risk för upprepning är det så det är också nåt de ska hålla koll apå, måste till Huddinge och ta prov på moderkakan.

    nä, bara att inse, om denna grav går vägen kommer den i alla fall inte bli en dans på rosor

  • slapparen

    anjasmamma: Jag har hört att missbildningsrisken man pratar om har och göra med hjärtmissbildningar och/eller påverkan på nervsystemet.

    Jag låg på 7,1 i HbA1c när jag skrevs in på SMVC... ska bli spännande och se om det har gått ner någonting nu under de här veckorna. Har fortsatt att ligga högt i värdena men liiite borde det väl ändå ha sjunkit, hoppas jag innerligt!

  • ebyl

    Ni som är hemma "å har tråkigt" med foglossning; ni åker inte skidor? Bara ett tips på motion jag fått då jag har börjat få problem med fogarna. Ska tydligen vara väldigt snällt mot kroppen! Fast jag har ju inte provat så jag har ingen aning... Men då tar man jju vara på den härliga vintern också! (Sa norrlänningen).

    Sen tänkte jag på bs-värden, har jag 8 efter måltid (framförallt frukost) så är jag ändå rätt nöjd med det. Sprutar inte ner ett sånt värde, för då är jag genast inne i berg-och-dalbanan, lågt-rekyl-spruta ner-lågt-rekyl...and so on.
    Var hos min diab.ssk igår och hon tyckte det var väldigt svårt att tyda mitt bs då jag hade måna "falska höga värden" som hon uttryckte det. Svar på låga värden mao... Så idag har jag fått skärpa mig lite, varit mer generös med insulin till frukost (som många andra här inne), å sen bitit mig i fingret då jag legat på 11 å INTE sprutat ner det. Bara för att få några dygn med "riktiga" värden som min diab.ssk å jag kan jobba med!! Man fokuserar så lätt på de höga värderna, men många gånger finns det ett lågt värde innan som är ansvarig! Min diab.ssk fokuserar BARA på mina låga, bara för att de ställer till med obalanserat bs. Jag får verkligen tänka om flera gånger om...
    Sen tyckte hon att jag skulle skriva upp (jag för dagbok) när jag har ett lågt, om jag kan ha en aning om varför det blivit lågt.

    Sinnika: Det är inte kolhydraterna i brödet du reagerar på då?? För mig höjs bs mer av en macka än en tallrik fil...

    Kram på er!

  • kim86

    Blendha. Oki, är det fogarna som bråkar eller varför är du hemma?
    Idag har mitt illamående satt igång på riktigt. Hade riktig "mensvärk" tidigt imorse, så jag gick upp o tog en alvedon, sen gick jag o la mig o har mått skit sedan dess. Tur att jag inte börjar jobba förrens 13 för en gångs skull.. =)

    Anjasmamma. Förlåt att jag frågar, kanske låter plumpt, men ni riskerar alltså att få ett barn till med den här genetiska sjukdomen? Eller visste ni inte att det var en risk när ni blev gravida igen.?

    Testade havregrynsgröt idag med 7 E o startvärde på 5,1. Se hur det går. =)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare