• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Wille 2008

    Hej alla glada sockerflingor!

    Vilken aktivitet helt plötsligt! ska se om jag minns alla inlägg jag skulle kommentera

    1. Blehnda: Jag har banne mig också försökt, gång på gång att lägga upp bilder men det går helt enkelt inte. Jag verkar heller inte förstå varför. Gör och har gjort precis som Ebyl beskriver men icke...mina bilder på min mage är nog inte så fina helt enkelt...

    2. Fiyali: Okej då förstår jag liiite bättre varför de vill få ut bebis speciellt när jag tittar på din mage Nä, då jag skojjar bara. Du har en superfin mage tycker jag och tänk vilken liten sötnos som ligger däri då!!!{#lang_emotions_flower} Angående Karpaltunnelsyndrom...kan du inte få skenor för låns sista tiden nu då? Jag började använda mina när jag fick trubbel och det gjorde susen. Sover med de sexiga sakerna varje natt nu yeah!!

    3. Ebyl: Jag skulle gissa att min mage ser ut ungefär som din gör på eftermiddagsbilden. (39 fulla veckor imorn) NÄ jag skojja bara MEN jag måste nog säga det att det är ju min andra grav på kort tid detta också och magen blev faktiskt stor snabbt men sen lugnade det ner sig igen. Nu gottar väl min bebis till sig ordentligt därinne och kommer ut som värsta sumon bara för att jag påstår nåt så befängt...men det bjuder jag på i så fall

    4. Fixaren: Ingen bebbe på G alls verkar det som här. Kesotricket har funkat super för mig de tre(?!) dagarna jag provat, MEN det kräver som sagt en andra frulle vid 9-10 snåret annars dimper jag som tusan och är inne i känning-rekyl-träsket!

    5. Idag har jag varit på gyn-undersökning...mmmm...härlig fredagsunderhållning NOT! Läkaren som för övrigt var flirtig och indier eller nåt...hur många fel kan det bli när man ligger där och ja...skrevar liksom....!! Trodde nog inte att det skulle bli bebis på ett bra tag och skojade till det med till påsk. Jaja sa jag...och skuttade ner från stolen och kände mej ganska fånig med den stora magen om jag inte ska ha barn förrän till PÅSK!!! Fast det var ändå ganska skönt, för då slipper jag ju gå och känna efter hela tiden. Då kan jag sikta in mig på en eventuell igångsättning istället om cirkus 2 veckor. Vem vet, kanske kommer bebis ut av blotta tanken på en SÅ uttråkad morsa!

    På tal om uttråkad så tycker jag mig höra min 2-åring lekandes med toaborsten....oh, oh.....gotta go!

    Trevlig kväll allihop!

  • blehnda

    Fiyali: Oj, då slog du nästan mig i besatthet =) hehe, jag har ju också typ 5-6 km till närmsa affär men jag har iaf egen bil! vad sa taxichaffören när du bara skulle ha glass då? gud så kul att höra att det är fler än jag som har sötsug.

    Ang detta med bilder så ger jag väl upp helt enkelt... snyft, har gjort som ni skrivit alla ggr men så vitt jag vet så kan inte ni se dem? eller?

    ja, jag! ikväll blir det räkor och rostat bröd och en massa smarriga tillbehör till fredagsmysmiddag! ska bli mysigt att få ro om min sambo lite efter en låång veckas jobb, hehe stackarn!

  • Pippilotta

    OJ...
    Jag var på mitt första VUL igår...och fick reda på att jag har två pickande hjärtan där inne. Blev så lycklig att jag grät en skvätt. Har mått extremt illa och kräkt bort 7 kg. Sockret ligger överlag alldeles för lågt, men nu har jag en bra anledning till det. Var rädd att det var något som var fel, eftersom alla andra gravida jag känner verkade må mycket mindre illa än jag.

    Ville bara berätta min goda nyhet, jag hoppas verkligen att det ska gå bra har fått höra SÅ mycket negativt om att bli gravid med en uråldrig diabetes i bagaget...men nu vet jag inte bara att det kan gå utan också att det kan gå bättre än vad man hoppats på. *ler*

    2 månader avklarade...det måste ju betyda att det finns hopp. {#lang_emotions_sunny}

  • Fiyali

    Dragoness! Men gud, grattis! Haha, det verkar som om det blivit något "genetiskt inne" att diabetiker får tvillningar i år :)

    Behnda: Haha, jag sa faktiskt inte att jag skulle handla glass, sa att det kommit upp "något" så jag var tvungen att åka och handla på direkten, hahaha och det var ju sant på sitt sätt :)
    Nej jag kan inte se de, minns bara att min dator också strulade i början, men tror det var för att jag glömde fylla i någon av uppgifterna :(

  • kattis1986

    ni som är gravida: någon av er som hade brunaktiga flytningar i början av graviditeten? har bim imorgon och har haft det sen i onsdags..liiite varje dag, har även haft mensvärk sen äl, en annorlunda sådan! men ingen mens har kommit ännu...??

  • Vilda Tiger

    Dragoness
    Men GRATTIS till de två pyrena!

    Wille
    Haha! Ja, det kan lätt bli lite fel då man ligger där utfläkt. Jag ska försöka hålla mig ifrån denna flirtande indier på Östra då.

    Fiyali
    Hahahahahaaaaa! Gud sicken rolig historia att berätta för  barnet sedan! Skriv upp den.

    Jag har käkat pizza (mitt socker håller sig jättebra på det, hade 4.8 före och 4.9 efter och tog bara liiiite extra insulin) och spelat spel med min svåger och hans tjej, samt min man. En jättekul kväll! Imorgon ska hela styrelsen här i bostadsområdet, där jag sitter med, jobba mellan 10 och 15 men sedan blir det lugn kväll.

  • ebyl

    Vilda: Jag förstod vad du skrattade åt, men det är ju alltid kul att roa någon! Härligt att ditt bs sköter sig så bra!

    Blendha: Kanske bara din dator som krånglar, eller så är bilderna för stora??


    Fiyali: Golvet är snyggt, men HÅRT att gå på, särskilt nu när man är gravid..

    Dragoness: GRATTIS! Det är verkligen omtumlande, å mina första minuter med vetskapen om tvillingar var hemsk. Men nu känns det underbart å jag längtar verkligen tills jag får se dem igen på ul! Hoppas allt går bra för dig. Vilken vecka är du i nu?
    Att få tvillingar verkar vara något som går överhuvudtaget, jag vet redan tre (nu fyra) exkl. mig som ska ha till sommaren!


    kattis1986: Jag hade som mensvärk vid första grav. Men inga flytningar så tidigt. Vid den här grav. hade jag lite bruna flytningar runt v.13, tre dagar, sen dess inget.


    Wille: Å usch, stäng toalettdören!! Hoppas bebis kommer till påsk då, när är du beräknad nu igen?
    Å jag måste ju replikera att det faktiskt är min nr 2 å 3 i magen, så att jag fick mage fort trodde jag berodde på att det inte var första gången.. Fast det var tydligen lite mer än så.. Iris var ju ändå 1 år å 7 mån när jag blev gravid den här gången...

    Nu ska jag rädda liv på Akutmottagningen i Sundsvall!{#lang_emotions_tongue_out}


     

  • Wille 2008
    Fiayli: A woman's gotta do what a woman's gotta do helt klart. Jag hade lätt varit för snål för taxi den biten, men som sagt måste man så måste man!

    Ebyl: Stängda dörrar är inget hinder för nåt här hemma. Och det leks bäst med sånt som inte får lekas med...så klart!!! Ja jag vet också flera som ska få/har fått tvillingar. Är det tvillingarnas år kanske?! Lycka till med ditt hedersamma jobb{#lang_emotions_flower}. Jag är beräknad till 20/2 så alltså om en vecka idag!
    Dragoness: Grattis till dig!

    Vilda: Ja, håll dig så långt bort du kan. Fast jag får kanske skylla mig själv lite när jag inledningsvis PÅ SKÄMT ber honom om en lyftkran så jag kan komma upp i stolen....där la jag kanske den nivån .

    Nu är det aktiviteternas dag här hemma för att fördriva tiden på bästa sätt.

    Trevlig lördag allihop!
  • Tjohooo82

    Grattis Dragoness! Gud så spännande =)

    Fiayli - jag satt och fnissade åt din taxi-sandwich berättelse! Tänk vilka idéer man kan få! =P

    Här är det lite lugnare igen, lilltjejen har äntligen fått till det med att amma, även om hon inte får i sig tillräckligt så vi flaskmatar henne också. Men hon sover runt 6 timmar i sträck varje natt! Så otroligt skönt!
    Mitt bs har däremot börjat leva om :( så tröttsamt, man är ju ändå trött nog med att lära sig Leahs tecken på allt och dessutom då försöka hålla bs i schack så att såret efter kejsarsnittet får läka ordentligt. Visserligen har jag haft en del låga värden som säkert resulterat i rekyler men känns ändå jobbigt. Hade ni svårt att få ordning på bs efter förlossningen (tänker på er som fått era barn)?

  • ebyl

    Tjohoo: Jag hade struligt med bs tills jag blev gravid igen. Orkade inte ta tag i det, glömde bort det  å fokuserade bara på Iris! Men försök lägga dig lite högre, runt 9-10, det gör ju inget nu när tjejen är ute!! Så slipper du förhoppningsvis låga värden å därmed rekyler, för hur det än är så är det ju skitjobbigt när det svänger för mycket!
    Min diab.ssk sa iaf till mig när jag beklagade över att jag inte orkade ta tag i bs mellan graviditeterna att "Men Elin, det handlar om 1-2 år av ditt liv, det gör ingen större skillnad!" Var jäteskönt at höra, även om jag är helt övertygad om att det kommer komma många fler såna perioder i mitt liv..

    Wille: Men då har du ju väldigt nära! Härligt! Vi har monterat handtagen uppåt på våra dörrar, än har inte Iris fått till att öppna dem..

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare