• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali

    Jag vet :( Jag har varit på åhlens och köpt mig ett par rosa luddiga tofflor att traska runt i!

  • anjasmamma

    Äntligen! På tisdag ska jag få komma och göra VUL...längtar som bara den. Hade telekontakt med diab-ssk igår och hon hjälpte mig att ändra basaldoserna (ja inte själva ändringen, den klarar jag av, men vi diskuterade hur bs såg ut över dygnet och kom fram till ändringar utifrån det. Idag är bs redan mycket bättre! Skönt...har inte varit över 10 än idag=) Har måstat höja måltidsdoserna rejält också, från 5-6 enh till 9! Minns inte att jag var tvungen till det med dottern...

    Dock upptäckte jag en liten blödning i morse=( och blev givetvis jätteorolig genast. Nu har det avtagit och jag får väl avvakta och se på tisdag.

    Trevlig helg på er!

  • Masarin

    Hej alla glada sockerpinglor!!!
    Nu är vår triss komplett! I måndags "plockade de ut" vår lilla prins Oskar.

    En välmående kille på 4252 g och 51,5 cm.

    Dragoness: Grattis!! Det var min dröm att få tvillingar men.. just nu känns det som om tre räcker även om de är olika årgångar.

    Ville bara uppdatera er om hur det ser ut hemma i kaoset nu. Men snittet gick jättefort och vilka underbara läkare!! Lite ont fortfarande men det är förvånandsvärt lätt att röra sig ändå. Skönt bara att mannen får bära och dammsuga och så.. *fniss*

  • Vilda Tiger

    Masarin
    Grattis till Oskar! Och du, då stämde det ju med det där testet med bröstmjölken.

    Wille
    EN VECKA! Tur att det fylls på med nya här inne för jag tycker en efter en bara ramlar ut.

    Fiyali
    Hahahahahahaha! Jag garvade gott åt din glass Jag skulle nog kunna göra samma sak om jag inte var en hamster som hela tiden har saker hemma att äta på. Nästan iaf...

  • ebyl

    Masarin: Grattis till Oskar! Härligt att ni verkar ha det bra!

    anjasmamma: Vad skönt att du fått tid för VUL! Jag hade också någon form av blödning/brun flytning den här grav. Men det gav med sig efter tre dagar, så länge det inte är färskt blod å magsmärtor gäller nog bara att ta det lugnt!

  • anjasmamma

    Ebyl: Ja jag får väl ta det lilla lugna. Får be maken lyfta dottern mestadels och så... Har inga magsmärtor iaf och så länge jag inte har det är jag ändå inte så orolig. Har gått igenom ett ma en gång och DÄR kan vi börja prata om smärtor...

  • Fiyali

    Anjasmamma:
    Men stora tjejen hade jag nästan full mens! Och du har rätt i att det där med MA känns! Så det är säkert inge fara! :)

  • Fixaren

    Masarin: Stort grattis till lilla Oskar! Skönt att snittet gick så bra! Och att ni mår toppen! =)

    Fiyali: Ha ha ha, du är ju för härlig! Men är man sugen så är man! :)

    Wille: Jag hoppas verkligen att jag slipper träffa en läkare med indiskt utseénde när jag ska dit nästa gång. Jag är ganska säker på att jag kommer tänka på din historia och bryta ihop. Men jag ska inte dit förrens på torsd, och då ska jag nog ha slutat skratta.. ha ha..

    Själv så hade jag en superbra dag igår, syrran kom hit med massa massa bebisgrejer som jag fick välja och vraka ur! Plockade ut allt fint! Ljuvligt! 
    Vi åt en jättegod familjemiddag, nyttig och god. Med hembakta semlor till efträtt.. Och det va ju ok, tills efter dom hade gått och jag gjorde mig en fet semla till (!). Jag kan stilla avråda att trycka i sig 2 megastora semlor nån timma innan sängdags.. Insulinet ville inte riktigt trycka ner allt det söta och feta.. hmpf.. Ja, ja, man lär sig av sina misstag.. 

    Hoppas ni får en underbar söndag!
    Och en stor kram till er alla på alla hjärtans dag! {#lang_emotions_heart}
     

  • kim86

    Grattis masarin.. =)

    Ahh,, jag mår sååå illa, har bara kunnat äta frukt o vatten nu i 3 dagar.. Vet inte vad jag ska ta mig till. Vågar inte ligga så pressat som jag borde, för jag är rädd att jag inte får upp sockret om jag kräker..
    nån mer som mått så illa??

    O grattis till Dragoness med.. Jippie, 2 hjärtan.. =)

  • anjasmamma
    Fixaren skrev 2010-02-14 09:20:06 följande:
    Masarin: Stort grattis till lilla Oskar! Skönt att snittet gick så bra! Och att ni mår toppen! =)Fiyali: Ha ha ha, du är ju för härlig! Men är man sugen så är man! :)Wille: Jag hoppas verkligen att jag slipper träffa en läkare med indiskt utseénde när jag ska dit nästa gång. Jag är ganska säker på att jag kommer tänka på din historia och bryta ihop. Men jag ska inte dit förrens på torsd, och då ska jag nog ha slutat skratta.. ha ha..Själv så hade jag en superbra dag igår, syrran kom hit med massa massa bebisgrejer som jag fick välja och vraka ur! Plockade ut allt fint! Ljuvligt! Vi åt en jättegod familjemiddag, nyttig och god. Med hembakta semlor till efträtt.. Och det va ju ok, tills efter dom hade gått och jag gjorde mig en fet semla till (!). Jag kan stilla avråda att trycka i sig 2 megastora semlor nån timma innan sängdags.. Insulinet ville inte riktigt trycka ner allt det söta och feta.. hmpf.. Ja, ja, man lär sig av sina misstag.. Hoppas ni får en underbar söndag!Och en stor kram till er alla på alla hjärtans dag!  
    Åh, vad gott med semlor, men det får jag allt försöka avstå ifrån... Nog jobbigt att åka på 40-årskalas idag med både smörgåstårta och princesstårta=( Om man då lägger till ett morgonvärde på 10,9 så blir nog inte detta en toppendag...
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare