• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Smultron8303

    Go morgon alla.
    Sitter här med mitt te och funderar.... Mitt blodsocker är inte roligt just nu. Tar blodprov varje timme och gör allt jag kan för att få ner det. Har fått höjja mina insulindoser kraftigt, fast jag varken äter mer eller rör mig mindre.
    Nån mer som fått göra det?
    Har fått tid hos min diabetessköterska på tisdag och ska ta upp detta med henne med. Men jag tänkte höra mig för här med. Och se om någon mer har samma "problem"...

    Jag har haft stoora problem med min diabetes. Senast i december förra året blev jag inlagd i 8 dagar pga min insulinpump som jag hade då (har den inte längre).
    Det bildades som små blåsor under huden där slangen satt, och fylldes med insulin. Hade sällan ett blodsocker under 15-20 då. Svajjade kraftigt.
    Fick sen börja med sprutor och allt bled till 98% superbra. Fram tills nu när jag blev grvid. Tar Levimir och Novorapid.

    Sen undrar jag om det finns någon i växjötrakten här med?

  • Fixaren

    Fiyali: Ha ha ha, det är ju underbart att jag inte är ensam om mina djupa tankar.. ha ha, men procentuellt, det var avancerat, det kansek jag ska ge mig in på inatt.. ha ha
    Den sidan ska jag komma ihåg.. Perfekt att kunna titta på! :) Tack för tipset!

  • tvåfem

    Jag har fått se min lilla där inne i magen{#lang_emotions_heart}. En aktiv liten krabat redan nu i vecka 10 {#lang_emotions_heart}.

    I natt hade jag högt blodsocker 15.6 och ketoner 0.8 i blodet{#lang_emotions_frown}. Vilka direktiv har ni fått angående ketoner? När ska man söka hjälp?
    Jag tog en extra dos insulin och drack vatten sen mätte jag igen efter någon timme och såg att blodsockret var på väg ner. På morgonen var det 0.0 i ketoner och ok blodocker värde.

  • Fiyali
    Smultron8303 skrev 2010-02-17 09:38:43 följande:
    Go morgon alla. Sitter här med mitt te och funderar.... Mitt blodsocker är inte roligt just nu. Tar blodprov varje timme och gör allt jag kan för att få ner det. Har fått höjja mina insulindoser kraftigt, fast jag varken äter mer eller rör mig mindre. Nån mer som fått göra det? Har fått tid hos min diabetessköterska på tisdag och ska ta upp detta med henne med. Men jag tänkte höra mig för här med. Och se om någon mer har samma "problem"... Jag har haft stoora problem med min diabetes. Senast i december förra året blev jag inlagd i 8 dagar pga min insulinpump som jag hade då (har den inte längre). Det bildades som små blåsor under huden där slangen satt, och fylldes med insulin. Hade sällan ett blodsocker under 15-20 då. Svajjade kraftigt. Fick sen börja med sprutor och allt bled till 98% superbra. Fram tills nu när jag blev grvid. Tar Levimir och Novorapid. Sen undrar jag om det finns någon i växjötrakten här med?
    Det brukar bli stabilare efter ett tag! Kanske borde höja ditt långtidsvärkande en aning? Prata med din läkare så snart du kan, så ska du se att det säkert blir bättre=)
    Vad är det för värden du ligger på nu då ca?
  • kim86

    Fyali, hihi, ursäkta, men vad menade du med att jag skulle kontakta spec mvc?, för att jag mådde illa?. =)

  • Fiyali
    kim86 skrev 2010-02-17 10:27:48 följande:
    Fyali, hihi, ursäkta, men vad menade du med att jag skulle kontakta spec mvc?, för att jag mådde illa?. =)
    Nej jag var som vanligt förvirrad och skulle skriva till Smultronet :) Sorry :)
  • Wille 2008

    Hej alla glada och mindre glada{#lang_emotions_flower}!

    Onsdag idag och tre dagar till bf!!! Bebis verkar tycka om att ligga därinne och knö på alla mina organ och har nog inte några som helst planer på att komma ut än på ett tag.
    I måndags var jag på mitt absolut sista bm-besök. Knasigt! Fick en stor kram och en tår i ögat...så klart! På fredag är det stora "ställningstagande-kontrollen". Ställningstagande för igångsättning. Svälj...jag vill inte bli igångsatt! De gör alla möjliga koller. Sista tul:et vilket jag hade mardröm om inatt. 4300 g skulle bebis väga! ctg, hba1c, GYNkoll...dock inte av indiern den här gången och så allt det där andra! Hua vad jag inte längtar dit!

    Blehnda: Glöm inte av att du gör så gott du kan och troligtvis lite mer än så! Du är fantastisk och bär på ett litet liv inom dig som ju faktiskt mår bra! Att känna att man inte riktigt räcker till eller inte gör sitt bästa är nåt som kommer med föräldraskapet tror jag och det går nog aldrig ur.  Hoppas att du får ordning på ditt inte alls jättetokiga HbA1c och kan känna dig nöjd. Glöm inte att alla människor är olika och har olika förutsättningar för sina värden och dylikt!
    You go girl{#lang_emotions_heart}Masarin: Grattis till ert lilla underverk! Skönt att höra att allt gick bra!

    Näpp...dags att få nåt vettigt gjort också!

    Må gott alla små sockerärtor

  • blehnda

    God morgon!

    Efter gårdagens skit dag har jag idag bestämmt mig för att ta nya tag igen. Brassade på med rejäl mängd morgoninsulin till frukosten och har hittils inte gått över 8 i bs, vi får se hur dagen blir...

    sen så kännde jag mig så ful och sleten när jag såg mig själv i spegeln i morse så nu har jag ringt och bokat en klipptid inkl. huvudmasage i morgon.

    och för att få dagarna att gå lite fortare så har jag även bokat in en kasteringstid för hankatten (stackar vet inget ännu =(...) och diverse andra bestyr som ska göras under några dagar framöver, dock inte mer än en sak varannan dag.

    nu ska jag klä på mig och hunden och gå ut och gå en långpromenad.

    Tack för era snälla ord och uppmuntran, man behöver lite stöd ibland för att orka fortsätta med detta sjukt svåra jobb som man har tagit sig ann!{#lang_emotions_flower}

  • kim86

    Grattis tvåfem.. Kul o se de små, jag längtar tills den 23/2 själv. O då är jag i v 9, så jag hoppas få se en liten böna därinne.. =)

  • Gummibjörn
    Smultron8303 skrev 2010-02-17 09:38:43 följande:
    Go morgon alla. Sitter här med mitt te och funderar.... Mitt blodsocker är inte roligt just nu. Tar blodprov varje timme och gör allt jag kan för att få ner det. Har fått höjja mina insulindoser kraftigt, fast jag varken äter mer eller rör mig mindre. Nån mer som fått göra det?Har fått tid hos min diabetessköterska på tisdag och ska ta upp detta med henne med. Men jag tänkte höra mig för här med. Och se om någon mer har samma "problem"...Jag har haft stoora problem med min diabetes. Senast i december förra året blev jag inlagd i 8 dagar pga min insulinpump som jag hade då (har den inte längre). Det bildades som små blåsor under huden där slangen satt, och fylldes med insulin. Hade sällan ett blodsocker under 15-20 då. Svajjade kraftigt.Fick sen börja med sprutor och allt bled till 98% superbra. Fram tills nu när jag blev grvid. Tar Levimir och Novorapid.Sen undrar jag om det finns någon i växjötrakten här med?
    Jag är i v 10-11 någonting, och jag har redan för 3 veckor sen höjt mina doser rejält.. Och lika var det med mitt första barn, fick höja doser riktigt rejält i början för att lite senare sänka igen och sen höja igen. Förra grav hade jag i mitten och slutet av grav 3 gånger så mycket insulin som icke gravid och jag räknar med att det blir samma nu. Skillnaden är att jag har pump nu men med första barnet hade jag sprutor..
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare