• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    Me loooove varktimer.se!

    Tvåfem
    Jag mäter aldrig ketoner, så jag har inte hört om dt värdet. Va härligt att du hade en liten sprattelgubbe där inne!

    Smultron
    Oj, sicken jobbig decemberperiod! Jag hade en helvetisk diabetes under tonåren då jag oftare låg på 30 än under 15, vilket jag DÅ sket i. Idag är man som tur är klokare. Skönt att det funkar bättre med sprutor för dig.

    Nyss hemkommen från BM. Jag har lite lågt järn, för första ggn under mina två graviditeter, det låg nu på 118. Kanske därför jag går som i dvala vissa dagar? Jag lyckades prassa fram lite kiss men det visade sig vara en 2a vad gäller äggvita, vilket ju var alarmerande. Dock var trycket bra (110/65) så hon trodde det var ett felvärde. Jag ska lämna in prov som de ska skicka iväg om ett tag, men det räckte jag hade med det om två v då vi ska till bm igen. Bebishjärtat bonkade på i 144 och min mage mäter vackra 26 i v 25+2. Jag måste få säga hur mkt jag äääälskar min bm! Jag är så GLAD att jag bytte och hon förstår mig precis!

    Wille
    Önskar inte du att man fick gå till Ami JÄMT!? Oavsett om man var gravid eller inte.

  • sunstroke
    Fixaren skrev 2010-02-17 08:56:24 följande:
    Smultron: välkommen!Blehnda: Jag håller med dig, det är skit när man e deppig och sambon är bortrest. Men jag säger som dom andra, det är inte jättehögt, och både du och bebben mår bra.. Och om du ligger så bra efter maten så måste det ju vara felvärde..Fiyali: Jag håller med dig! Jag är så less på att vakna heeela tiden. Tidigare har jag gått på toa och sedan krypit ner i sängen och somnat om direkt. Nu ligger jag vaken i typ 20 min, varje gång jag vaknar.. :( Och då ligger jag och känner efter, har ofta en "svidande" kännsla i magen, men jag gissar att det e som du säger en "mosad blåsa". Och bebisen får knappt plats, så den ligger och bökar och trycker, å då kan jag inte somna för det. Och inatt hade jag typ som "mensvärk" och då klurar jag på, är det såhär det känns när det sätter igång? hmm.. hur vet jag när jag ska börja klocka.. Hur känns en värk, men oj, det kan ju inte sätta igång nu, jag har ju inte laddat kameran, det måste jag ju göra.. Ha ha ha ha.. mycket tankar finns där.. 44 dagar kvar....
    Vad lustigt! Exakt så kände jag också inatt. Har också börjat bli mer vaken på nätterna nu sista tiden, är i vecka 32 nu. Och inatt hade jag också en svidande känsla i magen, nästan som mensvärk som du säger.  Riktigt, riktigt, långt ner i blygdbenet nästan. Och jag kände samtidigt att bebisen var vaken och sparkade. Dock är det så att jag har ett par fötter där nere, och ett huvud upptill, så den verkade trampa på som bara den! Kändes nästan som den ville sparka sig ut :)

    Ska ta nytt HbA1c imorgon. Tror faktiskt att det stigit sen sist. Känns som att jag jämt ligger mellan 7-9. Vill ju hellre ligga på 4-6. Ibland sticker det iväg till 10-12 också. Mycket svårare nu att hålla sockret bra, det märks verkligen. Nåja, ska försöka att hålla ut i två månader till, det är bara att spruta på så mycket det går :)
  • kim86
    Äntligen har jag höjt så pass mycket så jag kan gå o lägga mig utan att det ska vara skyhögt på morgonen. Har alltså mer än dubblat basaldosen under natten och tidig morgon.
    Basaldoserna har jag med höjt, men mest för att jag äter mer kolhydrater nu än vad jag gjorde i höstas, usch, blir nästan nervös över att ta nytt hba1c igen om 2 veckor, när 5,3 var det bästa jag haft, rädd att det ska ha gått upp...
  • slapparen

    Vilken jäkla KLANT jag är!!!! Jag är ju en typ 2:a och inte särskilt van vid insulininjektioner... har jag blivit varse om.

    Jag har sedan inskrivning på SMVC legat generellt högt i blodsocker... ganska fina förevärden innan måltider, men 1,5 timma efteråt har jag legat på allt från 8-12. Mitt HhA1c sjönk dock från 7,2 till 6,7% på 3 veckor.

    Ibland har det känts så himla tröstlöst att kolla blodsockret efter måltiderna... har även tyckt det är konstigt att det inte händer något med värdena, att de sjunkar i och med att jag fått höja mina doser varje vecka.

    I går reagerade jag på att "markören" på FlexPen inte riktigt rör sig... att den stått stilla länge.

    Tar fram bruksanvisningen igen och läser... VA! Jag har ju för tusan gjort fel när jag injicerat! Jag har mer eller mindre "snurrat" på den där grejen där man ställer in doserna! Man ska ju TRYCKA ner toppen av pennan!!!!!!! Inte undra på att mitt blodsocker inte sjunkit något, förutom vid enstaka tillfällen då jag förmodligen gjort som man ska.

    *gulp*

    I dag har mina värden sett betydligt annorlunda ut! Hamnade nästan ner på 3 och fick gå och köpa mig en fralla eftersom jag kände av det så pass. Det är jag inte van vid!

    I morgon är det dags att rapportera till diabetesläkaren... fy tusan vad jag kommer skämmas ögonen ur mig. Vad ska jag säga... skäms något så fruktansvärt! Och hemska tanke, tänk om jag har skadat "lill"!!!!! Kommer ALDRIG förlåta mig själv då. Nu kan värdena bara bli bättre, men vad gör det när alla organ och dylikt redan är anglada? jag går in i vecka 11 i morgon.

    Vid vilka värden/HbA1c ökar fosterskadorna?

  • Smultron8303
    Fiyali skrev 2010-02-17 09:47:01 följande:
    Det brukar bli stabilare efter ett tag! Kanske borde höja ditt långtidsvärkande en aning? Prata med din läkare så snart du kan, så ska du se att det säkert blir bättre=) Vad är det för värden du ligger på nu då ca?
    Mina värden ligger ofta på mellan 10-15, och har häjt både de korttidsverkande och det långtidsverkande.
    Ska iaf till min diabetessköterska på tisdag, får ta upp detta med henne då.

    Har läst lite andra kommentarer ang blodsocker med. Och det verkar vara vanligt att få höjja sina doser i början.
    Så jag ska fortsätta jobba på detta.

    Sen måste ja säga att detta är nog den BÄSTA tråden på FL
    Har inga andr diabetiker i min närhet att prata med. Men skulle gärna vilja ha det!
  • Fixaren
    slapparen skrev 2010-02-17 19:10:59 följande:
    Vilken jäkla KLANT jag är!!!! Jag är ju en typ 2:a och inte särskilt van vid insulininjektioner... har jag blivit varse om.Jag har sedan inskrivning på SMVC legat generellt högt i blodsocker... ganska fina förevärden innan måltider, men 1,5 timma efteråt har jag legat på allt från 8-12. Mitt HhA1c sjönk dock från 7,2 till 6,7% på 3 veckor. Ibland har det känts så himla tröstlöst att kolla blodsockret efter måltiderna... har även tyckt det är konstigt att det inte händer något med värdena, att de sjunkar i och med att jag fått höja mina doser varje vecka.I går reagerade jag på att "markören" på FlexPen inte riktigt rör sig... att den stått stilla länge.Tar fram bruksanvisningen igen och läser... VA! Jag har ju för tusan gjort fel när jag injicerat! Jag har mer eller mindre "snurrat" på den där grejen där man ställer in doserna! Man ska ju TRYCKA ner toppen av pennan!!!!!!! Inte undra på att mitt blodsocker inte sjunkit något, förutom vid enstaka tillfällen då jag förmodligen gjort som man ska.*gulp*I dag har mina värden sett betydligt annorlunda ut! Hamnade nästan ner på 3 och fick gå och köpa mig en fralla eftersom jag kände av det så pass. Det är jag inte van vid!I morgon är det dags att rapportera till diabetesläkaren... fy tusan vad jag kommer skämmas ögonen ur mig. Vad ska jag säga... skäms något så fruktansvärt! Och hemska tanke, tänk om jag har skadat "lill"!!!!! Kommer ALDRIG förlåta mig själv då. Nu kan värdena bara bli bättre, men vad gör det när alla organ och dylikt redan är anglada? jag går in i vecka 11 i morgon.Vid vilka värden/HbA1c ökar fosterskadorna?
    Oj, men det låter ju inte som om det har varit katasrofhöga värden.. hba1c är ju inte tokhögt..
    Jag tycker verkligen INTE att du ska skämmas när du pratar med dom i morgon, för det är trots allt DOM som ska visa dig hur man gör! Dom är proffsen på pennorna och dom ska se till så du gör rätt! Du har gjort det du har trott varit rätt ju..
    Jag tror att dom kommer säga att det inte är någon fara, för du har faktiskt legat bra innan måltiderna...
    Jag förstår din rädsla, men jag kan erkänna att jag har bra mycket höre värden än det där till och från, och min lilla krabat sparkar för fullt och verkar må toppen..
    *kram*
  • Fiyali

    Eveli, det där är vad jag oftast hamnar på när jag HAR tagit insulin, så oroa dig inte, det är inga skyhöga värden!
    Lite rolig historia att kunna berätta senare kanske :)

    Är det någon här som vet något om graviditetsklåda? Det kliar på insidan av mina händer, men det är bara precis bergen under fingrarna som är lite "rödirriterade" inga utslag eller så, och inte alls så illa som visse verkar ha, är det något att oroa sig över? Ser det ut på något särskillt sätt?

  • Sinnika
    slapparen skrev 2010-02-17 19:10:59 följande:
    Vilken jäkla KLANT jag är!!!! Jag är ju en typ 2:a och inte särskilt van vid insulininjektioner... har jag blivit varse om. Jag har sedan inskrivning på SMVC legat generellt högt i blodsocker... ganska fina förevärden innan måltider, men 1,5 timma efteråt har jag legat på allt från 8-12. Mitt HhA1c sjönk dock från 7,2 till 6,7% på 3 veckor. Ibland har det känts så himla tröstlöst att kolla blodsockret efter måltiderna... har även tyckt det är konstigt att det inte händer något med värdena, att de sjunkar i och med att jag fått höja mina doser varje vecka. I går reagerade jag på att "markören" på FlexPen inte riktigt rör sig... att den stått stilla länge. Tar fram bruksanvisningen igen och läser... VA! Jag har ju för tusan gjort fel när jag injicerat! Jag har mer eller mindre "snurrat" på den där grejen där man ställer in doserna! Man ska ju TRYCKA ner toppen av pennan!!!!!!! Inte undra på att mitt blodsocker inte sjunkit något, förutom vid enstaka tillfällen då jag förmodligen gjort som man ska. *gulp* I dag har mina värden sett betydligt annorlunda ut! Hamnade nästan ner på 3 och fick gå och köpa mig en fralla eftersom jag kände av det så pass. Det är jag inte van vid! I morgon är det dags att rapportera till diabetesläkaren... fy tusan vad jag kommer skämmas ögonen ur mig. Vad ska jag säga... skäms något så fruktansvärt! Och hemska tanke, tänk om jag har skadat "lill"!!!!! Kommer ALDRIG förlåta mig själv då. Nu kan värdena bara bli bättre, men vad gör det när alla organ och dylikt redan är anglada? jag går in i vecka 11 i morgon. Vid vilka värden/HbA1c ökar fosterskadorna?
    Det är absolut DE som ska skämmas! Det är DE som ska se till att du vet precis hur du ska göra, man ska inte behöva sitta själv och läsa bruksanvisningen för att veta hur man ska ta sitt insulin! De ska sitta ner med dig och visa hur pennan fungerar, hur man vrider upp dosen, hur man byter nålar, hur och var på magen/låret du ska sticka osv. Och uppföljning efter en vecka eller två borde man ju också ha!
  • Vilda Tiger

    Evell
    Du ska, som flera andra redan skrivit, INTE skämmas! Och du ska inte oroa dig heller tycker jag. Jag har ofta sådana värden och är van vid att dosera insulin. Jag har för mig att hba1c över 8 kan medföra ökad risk för barnet vad gäller missbildningar. Obs - ökad RISK, inget som absolut ger missbildningar. Och enstaka höga värden ska INTE ge en ökad risk för sådant, utan det ger snarare ett lite mulligare barn i slutändan. Dock har du inte kommit till de veckor än då barnet börjar producera eget insulin än så då är det inte aktuellt för dig. Skönt att du ändå kom på det vad det hela berodde på nu! Se det postiva i det hela, att du inte har haft skyhöga värden och att du kommer ligga MYCKET bättre nu då du vet vad orsaken har varit.

    Smultronet
    Ja, visst är det en bra tråd!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare