• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • NewYork2011
    ebyl skrev 2010-02-18 16:26:29 följande:
    Det jag fick lära mig när jag läste diabeteskursen (som sjuksköterska) var att det mäter hur blodsockret legat 6-8 senaste veckorna. Något mer kan inte jag bidra med. Men däremot så kan man ju ha ett väldigt svängande bs å ändå få ett bra HbA1c, för det är ju ett snittvärde...
    Jag har också informerats av min läkare att Hba1c är ett snittvärde på hur man har legat i blodsocker de senaste 6-8 veckorna tillbaka
  • blehnda

    Babyno2: Hungrig, jo jag tackar ja! jag tycker jag kan äta hur mycket som helst nu för tiden för att kort efter jag slutat tugga vara hungrig igen! det värsta är att jag är mest sugen på mackor och fil, kakor och annat dumt med massor av kolhydrater i! Tror jag måste skriva matsedlar för mina dagar hemma, för som det är nu så äter jag mest hela tiden tycker jag. det kurrar ju verkligen i magen och småillamående så fort jag inte ätit på en halvtimme eller nåt. ush, får se vart detta slutar=)

    God natt på er tjejer! Nu ska jag ta en sista nattmacka och sen blir det sängen!

  • Maddie72

    Hej på er
    Jag har inte varit speciellt aktiv på Familjeliv på mycket länge. Men nu kanske det visar sig att jag är gravid, (hoppas åtminstone) och då kommer man tillbaka hit och söker svar på olika saker. Jag fick barn aug 2006 till en underbar Oskar. Är det några kvar här på familjeliv sedan den tiden? Jag är dålig på alla namn och är lite nyfiken bara. I alla fall, hoppas kunna följa er ett tag. Ha det bra!

  • Fiyali

    JAG VILL HA BEBISEN NU!
    haha! Nu är jag så trött på att känna mig tjock och finnig! Tung i hela kroppen, svårt att andas, ingen energi!
    Det jag lidit av denna graviditeten:
    *Kramp i fötter
    *Avdomnande smärtande händer
    *Mycket viktuppgång
    *Massa fostervatten
    *Järnbrist
    *Illamående
    *Yrsel
    *Frosserisug!
    *Massa känningar

    Och som om det inte är nog, nu ska man dessutom behöva vara bästa vän med toaletten. Började lite för ett par dagar sen, och nu börjar det kännas som om jag lika gärna kan bunkra upp inne i badrummet med nödförråd, för här lär ju jag bli sittande!

    Sorry, var tvungen att få klaga lite!

  • blehnda

    Fiyali: Skönt att höra att det inte bara är jag som är bitter just nu, hehe, skämt åt sido men jag förstår dig! jag är ändå bara i v.24 och känner typ att snart får det nog vara nog om det inte blir vår snart iaf.

    Skulle dom inte plocka ut din bebis ganska snart? var det inte om nån vecka typ? vilken vecka är du i förresten?

    Kramar om iaf så kanske det känns lite bättre=)!

  • Fiyali
    blehnda skrev 2010-02-19 10:35:23 följande:
    Fiyali: Skönt att höra att det inte bara är jag som är bitter just nu, hehe, skämt åt sido men jag förstår dig! jag är ändå bara i v.24 och känner typ att snart får det nog vara nog om det inte blir vår snart iaf. Skulle dom inte plocka ut din bebis ganska snart? var det inte om nån vecka typ? vilken vecka är du i förresten? Kramar om iaf så kanske det känns lite bättre=)!
    Jo eventuellt :) Ska dit på onsdag på första kollen, så på onsdag kan det vara dags!!! :) Men kan ju också dröja tre veckor till efter det, ska in två ggr i veckan och kolla fram tills de anser att "nu är det dags", men då går jag ju misste om förlossningen, och eftersom det förmodligen är sista graviditeten och de snuvade mig på utdrivningen med jasmin hade det varit nice att få testa på :)
    Är nu i vecka 33, men börjar ändå undra lite om det kan vara något på g nu. Hade regelbundna sammandragningar igår kväll, men smärtfria, nu på morgonen har de glesat ut, men när det väl kommer måste jag gå på toaletten, dock smärtfria för övrigt ändå!
  • Fiyali

    Blehnda: Skönt för mig med att jag inte är den enda bittra, hade varit rätt hemskt om man varit den enda i världen som inte "älskade" att vänta barn! haha

  • Wille 2008

    Yo gals!

    Whats up, denna snöiga mindre trevliga (rent vädermässigt) fredag? Måste börja med att säga grattis grattis Fridlyst till en lagom stor kille och framförallt en så bra förlossning!! Skönt att det är över nu kan jag tänka!! Hur blev det med amningen. Vad bestämde du dig för i slutändan? Har för mig att det var du som ställde dig frågan att amma eller inte?!

    Så snabbt över till egoinlägget då...sorry...men det kanske blir mitt sista på ett tag {#lang_emotions_cool}.
    Har precis kommit tillbaka från min "överburenhetskoll" trots att jag är fullgången först imorn...MEN men då är det ju lördag och kanske inte så många som jobbar. Hur som helst så visade sig allt vara fantastiskt bra. Bebis levde och sprattlade på ctg mätningen 4 större kontraktioner under de 18 minutrarna jag vart sittande (yeay !!!) och ultraljudet visade att bebis simmar i lagom med fostervatten och att h*n förväntas väga knappt 3 kg...lillplutt*n. Det var inte riktigt det jag förväntade mig med tanke på det katastrofala viktskuttet bebis hade gjort enligt förra akutUL jag gjorde, men jag är ändå ganska nöjd. Läkaren trodde nog att både han själv och den förra läkaren var lite ute och cyklade...hihi så jag blev egentligen inte så klok men nånstans mellan 3-3,5 kg bebis ligger i magen helt enkelt!!

    OCH så slutligen till den trevligaste av alla undersökningar INTE...men jag slapp min senaste flirtande indier-kompis i alla fall . Jag hade ingen slemmis kvar, hade uppmjukad tapp, till hälften storlek och så kunde han känna bebis huvud!!! Alltså öppen litegrann JIPPIE!!! Det blir nog trots allt en tisig påsk i år {#lang_emotions_dreamer}. Kanske är det tom påskhelgen som kommer hintade läkaren om!!! Ja, ja, jaaaa!!!!

    Så nu är det eld i baken på mig och mina för övrigt 15 gravkilo (yeay igen) eftersom mina föräldrar kommer och hämtar skruttis idag om ett par timmar. Snyft. Känns faktiskt jättejobbigt . Tänk om det inte blir bebis förrän i slutet av nästa vecka....och jag ska vara utan min lilla solstråle. I die!! Hur som helst. Hon har det allra bäst hos dom oavsett och kommer som en oljad blixt när lillebror/lillasyster kommit ut! Plus att jag slipper oroa mig för henne och vart vi ska lämna henne när allt väl kör igång. Har inga direkta släktingar i stan och alla våra vänner har egna små skruttar att ta hand om så därför fick det bli så här!

    Japp, lägesrapporten avlagd för dagen. HOPPAS innerligt att nästa rapport blir en förlossningsrapport!!!

    Ha en underbar helg alla och ta hand om er!!!

  • Vilda Tiger

    Wille
    Många bra saker som hänt dig idag! Jag väntar med SPÄNNING på att höra om när lilla bebin kommer.


     


    Blehnda och Fiyali


    Man FÅR tycka det är jobbigt att vara gravid ibland. Jag njuter väldigt mkt av själva gravven men det är ju saker KRING den som blir jobbiga. Som att jag bara har TRE par trosor som sitter bra! Det är superdupermegastretchiga som jag har köpt på 4mom, och de går heeela vägen upp till under brösten. Sexy! Iaf - vanliga mammatrosor som jag köper på LIndex ger mig en mycket osnygg bilringskant på magen då jag sätter mig ner. Klarar inte av det. Så just trosor och över huvud taget att få kläder att sitta snygg, det är dagens ilandsproblem för mig.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare