• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    Fiyali
    Va skönt att höra från dig! Grattis, grattis, grattis till er fina flicka, och va underbart att ha en rejält KNUBBIG bebis att gosa med! Skönt att hon fattade det där med sockret efter ett tag. Vad skulle de ha opererat om det inte hade blivit bättre? Kan de gå in och minska tillförseln av insulin den vägen, menar du? Iaf - grattis igen! Har hon något namn, er fining?

  • Maddie72
    Fiyali skrev 2010-04-02 10:54:08 följande:
    Tack så jätte mycket! Jag blev först rädd när de sa att hon skulle vara så stor, min stora tjej vägde ju bara 3400, men fy tusan vad mysigt det är med allt detta hukll! Så mycket mycket bebis!!! :)Visst är förlossning förlossning, var jätte nervös, men så himla glad nu när allt gått bra! När var det dags för dig?
    Det har varit lite krabb med blödningar och sedan bruna flytningar osv. Var på VUL förra fredagen, de såg inget hjärta som tickade, det var så suddigt och otydligt. Hmmm men jag orkar inte tro nåt annat än att allt är bra. Ska på VUL nu på tisdag. Längtar... och hoppas att allt är bra. Om allt går väl så är det BF i november. =)

    Ha en bra påsk allihop!
  • Nasse7

    Hej alla,
    har inte varit inne här på ett tag, men känner att jag behöver få skriva av mig lite.
    För det första: STORT grattis till alla bebisar!!

    Jag har hamnat i en jättesvacka. Jag har fortfarande jättebra värden och det första TUL visade på helt normal tillväxt, men jag är så trött på det här nu.
    Det värsta är att allting har gått jättesmidigt för mig. Har inga speciella krämpor och BS har varit hyfsat stabilt hela tiden, men jag är så trött och ledsen på allt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Är jobbigt att inte ens kunna ta en frukt när man är sugen för att värdet just då inte tillåter det eller att alla andra i familjen/släkten sitter och smaskar godis och jag bara tar någon bit och då hamnar värdena i obalans.
    Jag vet att det är så det är och fram till nu har det inte varit några problem, men de här senaste dagarna har den här tröttheten på allt smugit sig på mer och mer. Jag är inte trött fysiskt egentligen utan allting sitter i huvudet, men det hjälper ju inte.
    Är ju bara i v 30 nu, så jag ser inte slutet än heller.
    Förlåt för att jag är så negativ just nu utan att ha en egentlig anledning...

  • NewYork2011
    kim86 skrev 2010-03-31 16:03:44 följande:
    En fråga till. Nån mer som äter Levaxin?Nu fick jag höja min dos till 225 mikrogram. Låter jätte mycket verkligen...Nån mer som äter så hög dos?
    Hej Kim!

    Ja jag har hypothyreos och äter 50 mikrogram per dag. Så jag tar en väldigt låg dos, men läkaren sa att så fort jag blir gravid så skall jag öka till 75 mikrogram.
    Har du höjt din dos någonting under din graviditet?
  • Vilda Tiger

    memini
    Självklart! Va söt hon var/är, Emma.

    Nasse


    Jag är ju bara lite längre gången än vad du är (går in i v 33 imorgon) och jag hade min sån där svacka för några veckor sedan. Jag var så TRÖTT på att ta prover, att ställa klockan på natten och sånt. Så jag förstår dig, även om du verkar ha en lite djupare än den jag hade. Jag sket fullständigt i om jag låg på 8 och ville ha ett äpple, då tryckte jag i mig 10 enheter och käkade mitt äpple efter en kvart ändå. Känns det bättre idag eller tror du att det var mer än en endags-känsla? Hur hårt är du mot dig själv? En del äter ju itne om de ligger t.ex. över 7, eller så är de superstrikta med mat, tider, prover och godis. Jag är inte den typen. Jag anpassar min diabetes efter mitt liv och inte tvärtom. Det finns för- och nackdelar med båda sätt. Men OM du är en sån som är strikt så kanske du kan släppa kraven liiiite under en vecka eller så. Så att du känner att saker och ting är roliga igen?

  • blehnda

    Fiyalia: Grattis till tösen!  shit vad lång hon var! Va kul att allt har gått bra trots lite dramatisk start i livet.

    Jag var på Tul i torsdags och fick en rejäl shock! Bebis låg på + 38% och jag hade sf mått 32, och jag är bara i vecka 30! Vart ska detta sluta? Blev jätte depp men bm tyckte att allt såg så super fint ut med den lilla så jag skulle absolut inte stirra mig blind på %. KÄmpar ju som en galning med sockret hela tiden men det känns ju verkligen som att går något galet så är det mitt fel, enbart mitt.

    Bebis vägde uppskattningsvis 1933 g och hade hjärslag runt 145, den låg och tränade lungorna genom att andas in fostervatten och det var tydligen bra. Låg i samma position idag, och jag tror den ligger så för det mesta. Dvs. med huvudet längst ner vi " utgången" och baken upp mot mitt ansikte, och beben som en groda vid sidorna, presic som den var redo att förlösas.

    Jag har såna problem med ryggen nu så jag gråter nästan av smärta när jag sitter ner, någon som har några tips på bra rygg övningar? Magen har också gett upp helt, om jag har tur får jag göra nummer 2 var 4 dag ungefär så jag kan lova att det är svårt att andas ibland när magen är så full av mat och bebis och allt...suck vad gnällig jag kände mig....vill liksom att det ska gå fort nu men det är väl risk för att det är tvärt om.

    Hoppas ni har haft en trevlig påsk iaf och att era bebisar mår fint! =)

  • Doaivo
    Fixaren skrev 2010-04-01 11:48:08 följande:
    Doaivo: Vi är beräknade till imorgon :) Snittades du när hon va så stor, eller gick det bra? för jag har oxå legat bra, men har som sagt troligtvis en väldigt stor bebis i magen..
    Nu har jag helt glömt att kolla FL.
    Hur går de för er? Fått bebis än?
    Jag fick snitta då jag hade början till havandeskapsförgiftning. Man tror ju in i de sista att de ska bli en normal förlossning. Men de gick bra. Jag är egentligen super rädd för sprutor (utom mina egna) så jag låg och grina när de stack ryggbedövningen (ville vara vaken så jag fick höra skriket och så min sambo fick vara med), men de gjorde inte ont.

    Det har delvis vart lite jobbigt med en stor bebis, alla ska lägga sig i och påpeka. Men de har gått bra och de gäller att fokusera på sig själv och sin familj. Det viktigaste är ju att komma ihåg att de är inget fel och att man har världens skatt. =)

    Minns när min dotter var ca 2 månader, då sa "sommar sköterskan" att jag kan ju prova ge henne vatten istället för att amma.??? Fruktansvärt.
    Min ordinarie BM blev inte glad över de uttalandet. Man ska ju inte banta bebisar som helammar, eller bebisar i överhuvudtaget. Jag stuntade ju i de, och jag har en frisk och fin flicka. En stor bebis är ju stor, alla barn ska ju följa sin egna kurva.
    Nu har hon vägt på 10kg sträcket sen månad sex, hon är 11månader idag.

    Jag gick omkring och var rädd för en stor bebis hela graviditeten och att jag gjort henne hjärnskadad då min doktor verkade tycka att de var helt okej att skrämmas. Han sa till mig att varje gång jag ligger över 12 så riskerar mitt barn att bli hjärndött. De gör man ju efter varje måltid en stund.
    Efter de så tog jag med min diabetes sköterska till alla läkarbesök, och de gör jag fortfarande. Han skrämmer vettet ur mig.

    Jag fick ju läggas in (frivilligt) för att få hjälp med mitt socker, men då las jag sjukt nog in på BB? Där kan de ju inte ett skvatt om diabetes och hur man ska ställa in sockret. Jag borde ju ha lagts in på medicin.

    Jag tror man stressar upp sig för mycket. Man kan ju ändå inte göra mer än sitt bästa. Och SO? Får man en stor bebis så får man. De är ju inte mindre ens älskade barn för det.

    Så om de finns fler oroade där ute, eller fler som fått en stor bebis. Stå på er. =)
  • Trollius

    det blir inte alltid som man tänkt sig!
    Vi tänkte fira påsk i fjället och föda barn om en månad...det gick inte, Han ville ut redan nu...så påsken blev förstörd men nu sitter vi här med en underbar liten prins :)

    49 cm och 3453g :)

    Känns fantastiskt, synd att man inte får åka hem så snabbt som alla andra bara :)

    Sköt om er alla och glad påsk :)

  • memini
    Vilda Tiger skrev 2010-04-04 13:21:51 följande:
    meminiSjälvklart! Va söt hon var/är, Emma. Nasse Jag är ju bara lite längre gången än vad du är (går in i v 33 imorgon) och jag hade min sån där svacka för några veckor sedan. Jag var så TRÖTT på att ta prover, att ställa klockan på natten och sånt. Så jag förstår dig, även om du verkar ha en lite djupare än den jag hade. Jag sket fullständigt i om jag låg på 8 och ville ha ett äpple, då tryckte jag i mig 10 enheter och käkade mitt äpple efter en kvart ändå. Känns det bättre idag eller tror du att det var mer än en endags-känsla? Hur hårt är du mot dig själv? En del äter ju itne om de ligger t.ex. över 7, eller så är de superstrikta med mat, tider, prover och godis. Jag är inte den typen. Jag anpassar min diabetes efter mitt liv och inte tvärtom. Det finns för- och nackdelar med båda sätt. Men OM du är en sån som är strikt så kanske du kan släppa kraven liiiite under en vecka eller så. Så att du känner att saker och ting är roliga igen?
    Tack Vilda!
    ღ♥ Emma 031026 & Julia 080604 ♥ღ
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare