• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Vilda Tiger

    Ebyl
    Du skrev inget jag tog illa upp av alls! Nä, jag ska imorgon få en tid hos en läkaren på förlossningen måndag 7 juni och det var tydligen det som gällde. Han sa "om det är ngt du undrar över så får du säga till då du gör ctg så kan du ju få träffa en läkare snabbt" men det lät ju ändå rätt kört. Jag funderar på att se om min bm är där imorgon och ynka mig lite inför henne. Kanske de kan testa en tredje gång med en hinnsvepning eller så...

    Gud va jag låter desperat. Men det är så fint väder och jag kan inte röra mig! Inte för att jag kan det direkt efter en fl heller, det vet jag, men då har jag ju att göra iaf - glo på nyförvärvet.

  • Nasse7

    Nu har jag varit på det vanliga veckobesöket med ctg och UL.
    Idag skulle jag även träffa läkare. Hon sa att det blir igångsättning på BF-dagen om jag inte kommit igång själv innan. Det var inga diskussioner. Antar att jag hade kunnat totalvägra om jag hade velat, men det är väl bättre att få ut skrutten antar jag än att gå över tiden.
    Hon sa att även om mina värden har varit bra hela tiden så är det för barnets skull och då vill de få ut den så fort som möjligt.
    Så senast v 40+0 (dvs 15 juni) kommer det att bli bebis för mig....

  • kim86

    Härligt att allt var bra Nasse..


    skönt o veta att du inte kommer gå över. gissar att Vilda är rätt avundsjuk.. =)
  • Vilda Tiger

    Nasse
    Ja, jag är avis, som Kim skrev, men samtidigt har jag garanterat min bebis då du sätts igång så det gör inte så mkt. Skönt för dig!

    Det har hänt grejer för mig idag. Jag gjorde först CTG och det såg bra ut (det står för hjärta, värk, rita. Det läste jag idag på en lapp) och sedan gick jag förbi min bm bara för att se om hon var där. Jo - då vi gjorde kurvan fick jag först en lapp med tid och info till igångsättningen på måndag. Grejen är att jag har legat vaken halva natten och funderat på det här med måndagen och vid fyratiden kom jag på att 7 juni är dagen då min pappa dog. Det känns inte så jättebra att det är dagen jag ska bli gångsatt. Faktiskt. En sak om det hade kommit spontant då men nej, inte så här. Så jag var jätteledsen. Iaf, min bm hade som tur var en kvart över precis då jag kom så jag fick tala med henne. Hann inte ens sätta mig förrän jag började storlipa och berätta hru DUM läkaren hade varit och hur jag kände mig. HOn lyssnade, frågade va läkeren hette och då jag sa det så sa hon "Jaha du, ja, han borde ha gått i pension för länge sedan." Då hon frågade om han hade känt på mig (alltså vaginal undersökning) och jag sa nej så bara hon skadade på huvudet och sa "Tina, det här ordnar vi!". Hon ringde min vanliga läkare som tack och lov hade bakjour idag så han kom till hennes rum och så gjorde han en vag undersökning. Han fick in två fingrar (antar att jag är lite mer öppen sist då, för då fick de bara in en fingerblomma) och sa att jag är på gränsen till mogen. LIte halvmogen liksom. Han hade velat ha en lite mer mjuk tapp men det var iaf halvvägs, sa han. Så lyssnade han på mig, jag fick berätta hur jag mådde och så bokade han in mig på igångsättning torsdag morgon klockan 08. Han jobbar på spec-fl då så han ska undersöka mig och se om han kan sätta in en ballongkateter. Om han INTE tycker jag är mogen nog så kan jag välja att åka hem igen och vänta tills på måndag. Men då vill han sätta igång mig. Han sa att det är ju bara några dagar så det borde inte vara så stor skillnad mellan torsdag och måndag men å andra sidan vet man inte; det kan ju vara just helgen som barnet skulle komma ut av egen maskin. En igångsättning ökar ju alltid risken för snitt, men å andra sidan är jag ju ändå halvmogen. Han sa att han nog skulle komma åt att spräcka hinnorna med men att han alltid är lite försiktig med det, troligen mer än andra läkare.

    Det känns bra! Han LYSSNADE och han mötte mig så som jag ville. Min bm är fantastisk och förstod verkligen vad jag menade då jag berättade om besöket hos den andra läkaren. Hon är GULD!

    Självklart vill jag att det kommer igång av sig självt, och det finns ju en liten chans nu då han var där och petade (tredje ggn jag får den behandlingen) men jag tar inte det för givet på ngt sätt.

  • harvärldensunderbarastefamilj

    vilda - så skönt att du fick tag på dem o att de lyssnade och förstod!! Du skall se att du snart har bebbe hos dig nu =)

    nasse- härligt med positiva besked o skönt med ett "bäst före datum" sas =)

    elbyl hur gick det för dig idag?

    Kim- hur går det med bs? har du en massa känningar hela tiden?

    lite ego- fick veta vad mitt senaste hba1c var o det var 5,5 e sååååå lycklig. Vet att det e många här som har betydligt lägre men det är det bästa jag någonsin har haft. Även sköldkörtelns värde såg bra ut 0,78 så levaxindosen verkar bra just nu. Känns så bra att veta att ingångvärdena är ok!! Kram på er!!

  • Vilda Tiger
    harvärldensunderbarastefamilj skrev 2010-06-01 20:14:22 följande:
    vilda - så skönt att du fick tag på dem o att de lyssnade och förstod!! Du skall se att du snart har bebbe hos dig nu =)

    nasse- härligt med positiva besked o skönt med ett "bäst före datum" sas =)

    elbyl hur gick det för dig idag?

    Kim- hur går det med bs? har du en massa känningar hela tiden?

    lite ego- fick veta vad mitt senaste hba1c var o det var 5,5 e sååååå lycklig. Vet att det e många här som har betydligt lägre men det är det bästa jag någonsin har haft. Även sköldkörtelns värde såg bra ut 0,78 så levaxindosen verkar bra just nu. Känns så bra att veta att ingångvärdena är ok!! Kram på er!!
    Det är ju ett bra socker! Här säger de att de vill att man ligger på max 5.5 så du hade klarat dig precis. Jag ligger ju aldrig så långt i hba1c som jag gör då jag är gravid, annars har jag mellan 6 och 7 för det mesta.
  • Wille 2008

    Vilda: Åhhhh vad jag känner med dig just nu! Skönt att du förmodligen har bebis innan helgen!

    Jag var på Östra idag och tog nya sköldkörtelprover och fick amma på en parkbänk utanför centralkliniken och då tänkte jag på dig och om du låg där uppe i ett av bb-rummen med din lilla guldklimp, men icke...

    Lycka till i alla fall och hör av dig när du är redo för långprommisar

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare