• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86

    Nasse7.
    Lycka till imorgon.. hoppas att allt ser bra ut och att du snart får se din lill aguldklimp..
    snacka om att man bli sugen nu när så många i tråden får barn...
     

  • harvärldensunderbarastefamilj

    nasse- håller alla tummar o tår jag har imorgon. Hoppas liten får komma ut snart o att allt ser bra ut!! =)

  • ebyl

    Nasse: Mitt insulinbehov minskade också rejält för 3-4 veckor sedan, alltså när jag var redan i v.32-33. Det var bara jag själv som reagerade på det, men fick en tid för extra TUL. Inget fel på flödet å barnen växte som de skulle! Men visst tyckte jag att det var konstigt... Hur långt har du gått nu??

    Tredjejuli: JAG vet hur det är att ha tre barn å två händer! Men än så länge är ju pappan hemma så det funkar. Det är svårt nog att ha två ammande barn, en som kräks, en som gråter å en tredje som vill ha uppmärksamhet samtidigt! Men jag är SÅ lycklig över våra tvillingar. Det är verkligen helt fantastiskt å underbart... Såklart!

    Vilda: Grattis till Benjamin!! Hur var det med det där testet du gjorde med bröstmjölken? Stämde könet?

    Jag låg också väldigt bra i bs under förlossningen, mellan 4-6. Men både Ivar å Greta hade lite för lågt bs när de föddes, 2.1 å 2.3, så de fick tillmatning med kopp var tredje timme. Ivar har varit lite dålig att suga så han har vi ibland gett tillmatning även nu när vi kommit hem. Fast jag tycker båda blir bättre å bättre! Är man född 4 veckor för tidigt kan man ju behöva lite tid på sig...
    Mitt bs har pendlat mellan 1-25 tror jag sen förlossningen. Tar inte alls mycket insulin, men att amma två samtidigt tar mycket energi tror jag... Det blir mycket mat å extra fika! Fast idag kunde jag ta på mig mina vanliga jeans igen... Inte utan att man blir nöjd! Men magen är ju en historia för sig, undra om den någonsin kommer återgå till sin normala form å storlek..

    Kram!

  • Nasse7
    ebyl skrev 2010-06-07 21:37:14 följande:
    Nasse: Mitt insulinbehov minskade också rejält för 3-4 veckor sedan, alltså när jag var redan i v.32-33. Det var bara jag själv som reagerade på det, men fick en tid för extra TUL. Inget fel på flödet å barnen växte som de skulle! Men visst tyckte jag att det var konstigt... Hur långt har du gått nu??
    Går in i v 40 imorgon (38+6 idag). För några veckor sedan hade jag minskat insulinbehov och då var det också diabetesmottagningen som flaggade så de verkar ha koll på mig.
    Jag går på TUL med flödeskoll och CTG varje vecka och hittills har allting sett jättebra ut, så jag vet inte riktigt varför diabetesmottagningen vill att jag ska sättas igång innan.
    Om jag är mer redo än jag var förra veckan så antar jag att det bara är att få det gjort, men jag oroar mig lite för att bli igångsatt. Jag hade gärna sett att det hoppade igång av sig själv, men lillpyret verkar vara fullt nöjd med att stanna där hon är.
    Storebror var väluppfostrad och kom ut självmant 10 dagar för tidigt.
  • kim86

    Kul o höra att allt går så bra ebyl.. Wow kan du komma i dina vanliga jeans? hoppas även detta kommer upp på bloggen, helt fantastiskt ju...

    Lycka till idag nasse...

  • Nasse7

    Nu är jag tillbaka efter alla kontroller. Någon ny bedömning gjordes inte idag, utan läkaren tittade bara på att flödet, CTG och tillväxten såg bra ut.
    Bedömningen och planen för igångsättning nästa vecka står sig alltså fortfarande.
    Jag hade ju gärna sett att de gjorde en undersökning idag för att se om det hade hänt nånting sedan förra veckan, men jag får väl vänta till på måndag...
    Mitt Hba1C hade sjunkit från 4,6 till 4,2 på 4 veckor, så visst märks det att man har haft en del känningar den sista tiden.
    De bokade in mig på ett extra ultraljud och CTG nu på fredag, men det kommer antagligen bara visa att allting ser ut som det ska. Det har ju alla andra gjort.
    Hade sett fram emot att bli igångsatt nu i veckan.
    Får väl fortsätta att försöka övertala pyret att komma ut. Har ju en vecka på mig.

  • BabyNo2

    hURRA för dig oxå vilda!! Benjamin.. fint:o)
    Ska gå in o kolla din blogg på en gång.. men skriver redan nu ; vilken söt bebbo :o) hehe

    Kram på er. joo fanns de nån sida för oss som fått bebbar?kram

  • Vilda Tiger

    Tusen tack för era grattis! Jag uppskattar dem jättemycket, ska ni veta! Vi tuttar på här hemma, det blir inte mkt tid över till datorn mellan amningarna för jag vill lägga all den lediga tiden på Lyckeli nu då hon så redigt har tagit på sig ansvaret som storasyster. Hon är så lycklig och stolt över sin bror men jag ser ju ett ökat behov hos henne att vara i min famn, att leka med mig och ibland bli buren.

    Ebyl
    SÅ FINA barn du har fått! De är underbart vackra och jag är så avis på att du redan kommer i dina vanliga brallor. Här lär gravidbrallorna hänga i ett bra tag till.

  • ebyl

    Nasse: Jag blev kollad hur mogen jag var/om jag var mogen i v.21 tror jag, då jag hade onda sammandragningar. Då visade det sig att jag var öppen ca 2 cm eftersom jag fått barn tidigare. Så när jag blev igångsatt förra tisdagen så hade jag fortf dessa 2 cm tillgodo, mjuk tapp. Men ändå gick min igångsättning fortare än jag någonsin kunde drömma om. På ett positivt sätt (kolla min blogg om du vill läsa). Från igångsättning till att de var ute tog det 4,5 timme! Mycket pga att jag fått barn tidigare, men även pga att jag utvecklat en havandeskapsförgiftning. Så du ska se att det går bra med igångsättning för dig! Men vi håller tummarna för att hon väljer att titta ut innan dess iaf!

    Kim: Ja men jag kan inte påstå att jag myser omkring med jeansen här hemma, utan då är det mysbyxor på!

    Vilda: Ja hur tar Lyckeli det? Iris är väldigt kärleksfull, men vill ibland lite väl mycket. Kräver mer uppmärksamhet å testar gränser. Såklart, konstigt vore det väl om hon INTE reagerade.. Men visst krävs det lite mer av en, särskilt här då jag ofta har armarna fulla, eller så har vi (jag å min man) ett barn var, vilket Iris tycker är lite jobbigt.. Men jag hoppas det lägger sig såsmåningom.

  • Vilda Tiger

    Ebyl
    Ja, det är klart att det blir lite extra för Iris att både du och din man har händerna fulla så att säga. Här är vi ju en som kan ta Benjamin och en som kan ta Lyckeli och det har gått riktigt bra. Hon är redig, stolt och försiktig. Det som hon har tyckt var lite jobbigt är då Benjamin fått en goskanin och en gosefilt som ser ut som en valross. Dem vill hon ha... hon får ju låna dem och lämnar ju tillbaka dem men bara för en sekund, sedan vill hon låna igen.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare