• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • kim86

    Oj Nasse7..
    Skönt att allt gicvk bra trots allt.. O att ni har er lilla son hos er...
    Förlossningen gick snabbt då? =)
    Massor av grattis o ser fram emot bilder...

  • Nasse7
    Maddie72 skrev 2010-07-12 22:48:42 följande:

    Nasse -  Oj det måste ha varit jobbigt för er. Vilken pärs! Vad bra att de verkligen kan operera en så liten bebis och att han mår bra nu. Hur upptäckte de att det var fel på hjärtat? Man blir ju lite så där nervös vad som kan ha påverkat hjärtfelet. Som diabetiker är det ju så mkt som kan hända.


    Hjärtfelet upptäcktes vid standardkontrollen som barnläkare gör på alla nyfödda. Då hörde hon ett blåsljud på hjärtat. Det behöver inte betyda att någonting är fel, men för säkerhets skull så skickades vi direkt på hjärtultraljud och då såg de att han hade ett medfött hjärtfel.
    Alla kontroller under graviditeten har inte visat på någonting (och då har jag ändå gjort CTG varje vecka sedan v 35), så det kom lite som en chock.
    Som tur är blev det ju åtgärdat snabbt och vi blev väldigt proffsigt bemötta av all sjukhuspersonal.
    Det är först nu i efterhand som man börjar fundera på om det var någonting som jag kunde gjort annorlunda för att förhindra hjärtfelet, men det är nog bara dumt att spekulera i...
  • Nasse7
    kim86 skrev 2010-07-13 07:55:42 följande:
    Oj Nasse7..
    Skönt att allt gicvk bra trots allt.. O att ni har er lilla son hos er...
    Förlossningen gick snabbt då? =)
    Massor av grattis o ser fram emot bilder...
    Jo, förlossningen gick snabbt. Vi kom in vid halv tolv på natten och han kom ut 03:03. Det hade nog gått lite snabbare om bara barnmorskan hade kommit och tagit hål på den sista hinnan en timme tidigare som hon sa att hon skulle göra.
    Det var likadant med storebror också. Så bägge mina barn har haft bråttom ut.
  • kim86

    Guud så skönt. O slippa ligga i plågor i 48 timmar.. =)
    Skönt att de upptäcker sånt så snabbt och att de vidtar åtgärder snabbt också när ngt verkar vara fel.
    Nej, det är nog bara dumt o grubbla om man själv skulle ha påverkat det på ngt vis..

  • Maddie72
    Nasse7 skrev 2010-07-13 10:08:08 följande:
    Hjärtfelet upptäcktes vid standardkontrollen som barnläkare gör på alla nyfödda. Då hörde hon ett blåsljud på hjärtat. Det behöver inte betyda att någonting är fel, men för säkerhets skull så skickades vi direkt på hjärtultraljud och då såg de att han hade ett medfött hjärtfel.
    Alla kontroller under graviditeten har inte visat på någonting (och då har jag ändå gjort CTG varje vecka sedan v 35), så det kom lite som en chock.
    Som tur är blev det ju åtgärdat snabbt och vi blev väldigt proffsigt bemötta av all sjukhuspersonal.
    Det är först nu i efterhand som man börjar fundera på om det var någonting som jag kunde gjort annorlunda för att förhindra hjärtfelet, men det är nog bara dumt att spekulera i...
    Det är ju bra att de är så noga och kollar upp allt vid födseln. Jag har ju förstått att man inte kan se alla fel på UL som kan uppstå och då jag läst det som hände er, blir man ju inte direkt lugnare. Men, men som du säger det är dumt att spekulera om det var nåt man kunnat göra annorlunda. Det kan man ju aldrig veta om någonting. Ha det bra.
  • harvärldensunderbarastefamilj

    Nasse- grattis till liten =) Skönt att allt e ok nu o att ni mår bra!! Skriver som de andra, grubbla inte det viktiga e att ni e ok nu!!

    vallmo- skall nog ta o spana in en sån då, låter ju jättespännande att kunna höra själv =)

    MCL- skoj o se dig här igen!! Hoppas du har det bra i solen

    kram till er alla här inne. Nån som har något UL på g snart?

  • kim86

    Jag ska på TUL om en vecka.. Första.. lite spänd då man får se hur den ligger på kurvan.. =)
    hoppas på en liten/normal rackare....

  • TurkiskPeppar

    Jag ska nytt UL på fredag, då är det dags för kontroll av skruttens hjärta. Känns ju extra nervöst nu när man läst om Nasse7s lillkille, även om det var ett fel som inte gick att se på UL. Tur att allt verkat ha gått bra för er trots allt!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    kim o turkiskpeppar- å så skoj då får ni ju se era små sötisar snart igen =) Skall iväg den 27 om allt går bra tills dess. Kommer vara så sjukt nervös *S*

  • TurkiskPeppar

    villhabarnigår: Ja, det ska bli jättemysigt att få se skrutten igen!! Var helt underbart sist Men lite nervöst är det ju alltid... rädd att något inte ska se bra ut. 27 är ju ganska snart. Är det nupp du ska göra då?

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare