• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Maddie72
    kim86 skrev 2010-09-07 10:51:37 följande:
    hej allihopa.. =)
    den 5/9 kl 15.48 kom lilla Loke till världen..
    han var 49 cm lång o vägde 3200 g.. så det var alltså detta som varit på G hela tiden.. =)
    allt gick kanon o vi är sååå glada... han mår fint men vi kämpar lite med amningen... 
    Åhhh grattis Kim. Vad roligt att gick bra. Så skönt att höra sånt. Jag är ju så orolig själv och min förra förlossning gick allt annat än smidig. Födde du vaginalt? Hur lång tid tog det allt som allt? Om jag får fråga.... =) Kram!!
  • kim86

    Haha tvåfem.. =) ja, det kan man säga.. 

    jo, vattnet gick kl 05.30 i söndags morse. när kl var 11 hade jag fått antibiotikadropp (pga GBS inf tidigare i grav)och 11.45 undersökte de mig då var jag öppen 4 cm. 13.45 var jag öppen 8 och 15.48 är han född efter ca 1 timme med krystvärkar. Jag är sååå nöjd och mår fruktansvärt bra nu.. kunde inte önskat mig en bättre förlossning. klarade mig med lustgas under värkarbetet mellan 4-9 cm. sen inget mer...

    Hoppas ni som är kvar får minst lika bra erfarenheter att ta med er.. samt att personalen är sååå snäll... 

  • MCL

    Grattis Kim till lille Loke! Vad härligt att allt gått bra!

    Jag har just varit iväg och gjort RUL och allt ser fint ut. Bebisen växer som den ska, är på dagen enligt våra beräkningar (17+2) och normal som det verkar. Mest sannolikt en flicka - men läkaren vågade inte säga med fullständig säkerhet. Hba1c på 5.2 som diabetesteamet är helnöjda med så jag tänker nöja mig så och anse att det är bra och normalt. "fortsätt såhär så blir det bra" säger de. Dutta när det behövs och justera efter hand. Så vi kör så det ryker! 12 februari ska liten komma!

  • TurkiskPeppar

    Kim: Stort grattis!!! Skönt att höra att allt gått bra Börjar bli allt mer nervös för förlossningen ju mer den närmar sig, men är ändå hyfsat lugn än. Din upplevelse gör mig ännu lugnare

    MCL: Grattis till lyckat RUL! Så skönt att få se att allt ser bra ut

    Ego: Dags för första TUL imorgon. Ska bli så roligt och mysigt att få se skrutten igen och spännande att höra hur stor de tror h*n är

    Boomie och Villhbarnigår: Lycka till på VUL och RUL imorgon! En händelserik dag här i tråden

  • Boomie

    Kim - stort grattis till lilla Loke! Härligt att allt gick så bra.

    MCL - skönt att RUL:et är överstökat och det verkar ju ha gått kanon! Och vettiga läkare verkar du ha också!

    Lycka till i morgon Turkisk peppar och vhbi - vi får lämna våra rapporter i tråden på löpande band i morgon

  • helena76

    Kim: Grattis, grattis!!! Var på "team-träff" idag och de gick igenom mina b-gluc-värden bl.a De tycker att jag pressar mig för mkt, måste försöka lugna mig lite och inte sträva efter för låga värden. HbA1c på ca 5 är ju mitt mål och min barnmorska visade mig faktiskt en intressant sida där det stod att för att få ett HbA1c på 5 krävs det ett genomsnittligt b-gluc på 7-8mmol! Blev överraskad...har själv alltid trott att man ska ligga på ca 4-5 i genomsnitt för att få det!? Visar väl bara hur dålig man är på matte! ;) Ni som har HbA1c på 4-5...har ni väldigt svajjigt b-gluc och känningar och rekyler...eller? Mår annars ok. Lite illamående i vågor...men inget konstant och det tackar jag för! ;) Det konstiga är att folk runt mig, även de jag inte känner nära, redan har sett att jag är gravid!? Senast idag var det en granne som frågade rätt ut om jag var gravid! ;) Jag menar...jag är bara 2 månader gången...hur tydligt kan det synas?!? Hur tidigt syntes det på er andra som väntar nr 2? Själv känner man sig mest svullen och små-fet just nu och har lite svårare att hålla in magen...typ! ,) Sköt om er och kämpa på alla!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Kim - stoooort grattis!! Underbart o höra att allt gått så bra för dig!!! =)

    MCL- härligt med lyckat UL o bra läkare osv. !! =) E bara o fortsätta så då ;)

    jordan- hade sist Hba1c på 4,5 hade sänkt fr 4,8 mkt pga att jag legat mkt stabilare o inte haft nästan några känningar osv med rekyler. Kommer att ha höjt mig nu då jag e halvsjuk hela tiden (ont i halsen, hostig osv mitt bs bråkar alltid när jag e krasslig)

    boomie O turkisk - lycka till till er med, jäpp imorgon blir det rapportdag här inne *s*

  • Vilda Tiger

    Kim
    MEN! Har du fått nu!? Herregud, GRATTIS!!! Jag tyckte det var nyss du hängde här och snackade med oss i väntan på att BLI gravid. Och nu har du din Loke! Va fint namn ni valde. Kom han tidigt? Jag har inte koll på vilken vecka du var i nu.

  • Camillur

    Grattulationer till Kim!!! Vad kul. Härligt att allt gick bra. Kan tro att du är lycklig nu Skrattande

    Appropå HbA1c. Hittade en formel någonstans på nätet sista jag var gravid så att man själv kan få ett hum om sitt värde.

    (medel blodsocker + 3) / 2 = HbA1c

    och omvänt

    (HbA1c x 2) - 3 = medel blodsocker

    Berättade för min chef igår. Är ju i början på v 14 nu och magen syns verkligen. Visst, det är mest fett som hänger över byxorna för att det ej får plats längre ner, men jag hade slut på fler slappa kläder. Lika bra att berätta för chefen. Gillar inte om han skulle höra det bakvägen.
    Min mage har putat ganska länge, men jag har högljut pratat om hur mycket god mat jag åt på semestern Flört

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare