• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • na96gen
    Johjo skrev 2011-01-22 17:14:48 följande:
    Matillin - det gick bra. Var ingen förgiftning tackochlov. Tempen kunde de inte förklara tyvärr.
    Idag har jag mest bara svårt att andas, men det hör väl till när man är stor.
    ooo vad skönt att höra.. blev bra orolig där ...
    Ja andningen kommer man la inte runt ,. flåsar för ingenting ... men snart får vi hålla i våra underverk Hjärta
  • na96gen
    Sweetheartno1 skrev 2011-01-22 16:36:06 följande:
    Hur gör ni om ni skulle vilja äta lite godis en fredag eller lördag ? Tar ni bara extra insulin ?
    rör på mig extra om jag kan och tar extra insulin - lite planering så går det bra {#emotions_dlg.flower}
  • Sweetheartno1

    Haha känner mig otroligt sugen på godis. Förut åt jag godis/sötsaker flera ggr i veckan, men nu har jag inte ätit det på flera veckor !Och kände att i kväll vill jag ha godis.. Ska pröva så ! Tack !

  • slapparen

    Hej hej

    Får man vara med? :)

    Jag är nygravid i v 4.4 och är en typ 2:a. Fick grav-diabetes med första barnet och sedan efter något år kom det för att stanna :( 

    Jag har två barn sedan tidigare. I mars förra året fick jag MA i v.13 och så ett MF förra månaden, så denna gång är jag minst sagt nervös... Men till skillnad från tidigare gånger så känns det bra den här gången, hoppas min magkänsla är rätt.

    Normalt tar jag tabletter men nu insulin. Måste pressa ner mitt Hba1c då det låg på 6,2 % då jag blev gravid.

    Finns det någon mer typ 2:a här tro? 

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Sweetheartno1- jag brukar korra med extra humalog de ggr som jag blir sugen. Brukar funka rätt bra. Vi var o firade svärmor med brunch idag tex o då fanns där världens bästa efterrättsbord, tog sammanlagt 27 enh o har legat kanon. Så det går =)

    evell. Grattis till +, vi e nog "bara" typ  ettor i denna tråd, tror jag men kan ha fel. =) DU kommer säkert få ner Hba1c rätt fort nu när du börjar med insulin!!

  • Camillur
    Sweetheartno1 skrev 2011-01-22 16:36:06 följande:
    Hur gör ni om ni skulle vilja äta lite godis en fredag eller lördag ? Tar ni bara extra insulin ?
    Jag tar extra insulin. Efter 27 års testande har jag ganska bra koll på vad som krävs.
    Nu under grav så svullar jag inte riktigt som tidigare, men visst blir det en hel del snask.
  • Med två små
    slapparen skrev 2011-01-22 18:01:35 följande:
    Hej hej

    Får man vara med? :)

    Jag är nygravid i v 4.4 och är en typ 2:a. Fick grav-diabetes med första barnet och sedan efter något år kom det för att stanna :( 

    Jag har två barn sedan tidigare. I mars förra året fick jag MA i v.13 och så ett MF förra månaden, så denna gång är jag minst sagt nervös... Men till skillnad från tidigare gånger så känns det bra den här gången, hoppas min magkänsla är rätt.

    Normalt tar jag tabletter men nu insulin. Måste pressa ner mitt Hba1c då det låg på 6,2 % då jag blev gravid.

    Finns det någon mer typ 2:a här tro? 

    Hej, välkommen och grattis till graviditeten!


     


    Jag förstår att du är orolig - hade också ett MA och ett tidigt MF före den här graviditeten. Men liksom du hade jag en annan magkänsla när jag testade plus den här gången och hoppas den är rätt, har kommit till vecka 12 nu.


     


    Jag vet inte om det finns någon mer här som har typ 2 men kanske?


     

  • na96gen

    evell:
    jag är typ 1 sedan 1983

    Lycka tll med graviditeten


    Dotter -05, son -07 och liten BF 23/2
  • Protea

    Hej igen!

    Tittar in lite snabbt! Har inte sa mycket tid att skriva med en liten hemma....

    Gustaf mar bra, har haft lite strul med forstoppning men det ar battre nu och han ar sa go!!! Han har gatt upp bra och nar han vagdes nar han var 2 veckor hade han gatt upp till 3750 och hans fodelsevikt var 3528 sa helt ok!

    Jag har aterhamtat mig fran forlossningen, kanner mig mer stabil och kan nu rora mig mer normalt - gick pa en prommenad i forrgar och det var helt underbart!!!! BS ligger hyffsat och det kanns skont! Jag vet att flera ville hora om forlossningen och att flera inte ville det. Jag ska forsoka PMa er som ville hora.

    De var ganska 'spot om' med TUL med Gustaf och hans vikt var ju normal aven for en ickediabetiker. Hans blodsoker stabiliserades pa en gang sa det kandes jatteskont.

    Ar det nagon av er som har blandat ersattning och ammning? Jag var tvungen att gora sa eftersom han lag pa 'special care' till att borja med och min kropp var helt slut efter forlossningen och det tog ett tag for mjolken att komma.

     

  • na96gen
    Protea skrev 2011-01-23 12:52:11 följande:
    Ar det nagon av er som har blandat ersattning och ammning? Jag var tvungen att gora sa eftersom han lag pa 'special care' till att borja med och min kropp var helt slut efter forlossningen och det tog ett tag for mjolken att komma.

     
    här koppas alla nyfödda diabetikerbarn..., även den andra som själv krypit upp och ammat ...
    Står tydligen i deras PM så då gör de så {#emotions_dlg.flower} och det strular ju inte till något då de koppas så ...
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare