• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Alema
    kattis1986 skrev 2011-03-27 10:01:22 följande:
    hej på er allihopa! länge sedan jag var inne nu... har nu varit på ultraljud och kommit fram till BF 24 augusti, spännande!!

    nu en fråga till er angående just ultraljud, hur många gör man normalt under graviditeten som diabetiker?
    på sköterskan som gjorde vårat häromdagen lät det som att jag skulle boka en tid till veckan 24!?!

    hur många har ni gjort?
    Å va spännande! Jag har gjort V 6, 10, 18, 24, 28, 32, kommer göra nu v 36 och sen ett v 38.
  • Alema

    Någon mer som är i slutspurten och känner sig illamående hela tiden??

  • Alema
    helena76 skrev 2011-03-26 20:07:56 följande:
    Nu har jag börjat känna av lite onda ilningar nere i bäckenet och jag inbillar mig iaf att magen sitter lite lägre än innan?! Bebisen kanske börjar sjunka ner/fixera sig....eller nåt!?
    Ska inte till BM förrän nästa torsdag, har då inte varit där på 2,5 vecka och känner att jag skulle vilja att hon kollade upp hur bebben ligger osv för jag har miljoner funderingar på om förlossningen närmar sig just nu!!! ;) Eller om jag bara inbillar mig allt!

    Imorgon är det planerat för en Ullared-tur....vem vet. Det sätter kanske igång där?! Huvva! ;)

    Emmisen: Det är väl aldrig att rekommendera ett byte av insulin bara sådär, men om man inte har ngt val så måste det ju va bättre än att du inte får ngt insulin alls!? Hummalog och Novo Rapid fungerar väl relativt lika har jag för mig?! Hoppas du fixar nya pennor snart! Finns det inget jour-öppet apotek hos dig?
    Nä, man vill ju va försiktig. Har en sån där penna me minne i och de e displayen som e paj men det funkar att dra upp insulin iaf.. bara att man får räkna fram enh, hehe.
    Har apotek men bara det att recepten gick ut nu i helgen, typiskt!
    Imon e de ju måndag igen iaf så man kan ringa!

    Vilken v e du i nu? de e väl rätt nära nu?
  • Sweetheartno1

    Emmisen: Hade du bott närmre Salem hade jag haft en helt ny liggandes !

  • Boomie
    Alema skrev 2011-03-27 12:03:14 följande:
    Någon mer som är i slutspurten och känner sig illamående hela tiden??
    Jag har mått illa lite till och från under ett par veckor. Är i vecka 35-36 nu. I fredags kräktes jag en gång och sedan kom det liksom ut bakvägen några gånger under natten (ursäkta detaljerna!). Antagligen var det magsjuka som dottern hittat på dagis. Men jag mår fortfaraden illa. Ha ingen aptit heller! Sedan fredag lunch har jag ätit ett par mackor och lite fruktsallad med yoghurt. När jag får magsjuka i vanliga fall brukar jag få ur mig allt under några timmars förlopp och sedan är det liksom bra. Nu har jag mått pyrt i två dygn.
  • Boomie

    JessicaViola - grattis till graviditeten! Jag behövde mindre insulin i början men mitt bs var också väldigt svårt att förutse och det svängde ganska rejält. Så bli inte orolig om det händer! På inskrivningen tas en del prover, HbA1c, ferritin, sköldskörtel, blodtryck osv. Man pratar hälsa i allmänhet, kosthållning, levnadsvanor etc. Gpr igenom vilka besök man kommer att göra på spec-mvc/läkarbesök. En hel massa information med andra ord!

    Kattis - jag har gjort/ska göra ul i vecka 9, 12, 18, 24, 28, 32, 35, 38

  • Eeska
    helena76 skrev 2011-03-23 09:36:55 följande:

    Hej alla!


    Hoppas ni mår bra?


    Jag har de sista dagarna blivit så lös i magen..går på toa x flera/dag, ngt jag inte brukar göra, uppblåst i magen och sedan igår kväll lite illamående som fortsatte inatt (inte kräkts dock)... Inga värkar direkt...bara som vanligt med sammandragningar då jag är ute och promenerar. Har läst mig till att förlossningen kan va i intågande när man blir lös/orolig imagen!?!? Vet att jag troligtvis bara önskar att det ska sätta igång snart, men undrar om det är ngn som kännt så här ett tag innan förlossningen satte igång?

    Inga direkta förändringar när det gäller b-gluc än iaf.


    Jag har varit mer illamående och med 2:a kräktes jag dagarna innan förlossningen.
  • helena76

    Emmisen: Är i v 36 nu (35+4 idag). Ja, jag tycker att jag mår lite småilla kanske inte hela tiden, men flera ggr/dag, gärna efter att jag ätit mat?! Har inte behövt kräkas ännu iaf...sedan är jag lite orolig (lös,gasig) i magen varje dag...
    Igår fick jag lite ilningar ner i bäckenet, som kändes en del... barnet kanske trycker sig neråt nu. Har inte varit fixerad vid kontrollerna hos BM, men förstår att barn nr  2 inte alltid fixerar sig förrän på slutet.

    Känns som om jag har lite "olika dagar"...vissa dagar känner jag mig tung i kroppen och mår små-skit, andra dagar...som idag...har jag gått runt några timmar på Ullared utan att få större problem?! ;) Lite förvirrande...

    Kattis86: Jag gjorde ett VUL i början av grav bara för att bekräfta graviditeten (var nog i typ v 10el ngt då?!), sedan har jag gjort TUL i v 28, 32 och ska göra ett nu i v 36 + det sista i v 40 om jag går full tid.

  • slapparen

    Hej

    Är snart i vecka 15 och har blivit sjuk i hög feber! Mår illa (dock inte kräkts) och har svårt att äta, man är ju sällan hungrig när man är sjuk.

    Hur har ni andra klarat er när/om ni varit sjuka under graviditeten? Har ni lyckats äta och hålla insulindos/blodsocker under kontroll eller har ni rentav blivit inlagda på t.ex. medicinavdelning?

  • helena76

    Evell: *peppar,peppar* men jag har faktiskt klarat mig undan feber under graviditeten hittills. Andra krämpor har man ju så klart råkat ut för, men blodsockret har faktiskt varit relativt ok att hantera ändå.... Det är nog väldigt olika så klart, som med allt annat. Du får kolla b-gluc x flera och ta insulin efter det, drick mkt!...håll koll på ev ketoner ifall du inte klarar få i dig mat eller om b-gluc ligger högt. i värsta fall kanske det är lika bra att bli inlagd några dagar om man inte klarar av det...men hoppas inte att det ska behöva bli så hemskt för dig! Hoppas du kryar på dig snart!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare