• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Eddoo

    Jag har förstått det som att just missbildningsrisken ökar på ett betydelsefullt sätt först vid ganska rejält höga värden. Nu för tiden är det tydligen ovanligt med missbildningar pga diabetes, och det är ju ändå fortfarande många gravida med diabetes som ligger på rätt mycket högre blodsockernivåer än gravida utan diabetes. Förr - när insulinerna var sämre och man inte hade egna blodsockermätare - tror jag att människor, särskilt gravida, med diabetes låg riktigt högt i genomsnitt, och att missbildningsrisken ökade betydligt.

    Jag tror framförallt  att det är riskerna för olika graviditetskomplikationer, och för att barnet blir stort och inte mår så bra som nyfött, som ökar om man ligger högt med dagens mått mätt. Men man vill ju så klart undvika det i vilket fall som helst. Hoppas du får bra hjälp, evell!

  • Eddoo
    IEmelieI skrev 2011-10-22 21:55:30 följande:
    jag är oftast lite feg på jobbet med måltidsinsulin. eftersom jag har ett jobb där jag inte får bara ta rast när jag vill och aldrig mer än 40 min per dag. Men jobbar bara en vecka till ;)
    Ja, det förstår jag! Jag har ofta tänkt på det, att om jag inte hade ett jobb där jag kan kolla blodsockret hur mycket som helst hade jag nog fått ligga högre för säkerhets skull. För att inte tala om om det dessutom var ett jobb där det kan bli riktigt riskabelt att ligga lågt. (Min tidigare läkare berättade om en patient som jobbade på ett labb med explosiva kemikalier, och hade ett HbA1c på 9% för att hon inte vågade riskera känningar. Hon blev heltidssjukskriven, men så fick hon en kontinuerlig blodsockermätare, och började jobba heltid och sänkte sitt HbA1c till perfekt nivå!)

    Ska du bli sjukskriven, då? Det hade jag kanske velat bli om jag hade haft ett sådant jobb som gravid.
  • IEmelieI
    Eddoo skrev 2011-10-24 10:02:36 följande:
    Ja, det förstår jag! Jag har ofta tänkt på det, att om jag inte hade ett jobb där jag kan kolla blodsockret hur mycket som helst hade jag nog fått ligga högre för säkerhets skull. För att inte tala om om det dessutom var ett jobb där det kan bli riktigt riskabelt att ligga lågt. (Min tidigare läkare berättade om en patient som jobbade på ett labb med explosiva kemikalier, och hade ett HbA1c på 9% för att hon inte vågade riskera känningar. Hon blev heltidssjukskriven, men så fick hon en kontinuerlig blodsockermätare, och började jobba heltid och sänkte sitt HbA1c till perfekt nivå!)

    Ska du bli sjukskriven, då? Det hade jag kanske velat bli om jag hade haft ett sådant jobb som gravid.

    tur i oturen har vi blivit varslade. ( gör faktiskt inget då jag verkligen inte trivs här, och har varit för bekväm och inte vågad sagt upp mig eller söka nytt)

    Så jag tror verkligen och hoppas att det kommer bli bättre när jag är hemma. Det enda jobbiga kommer nog att få till en bra rutin med mat. Och förhoppningsvis kommer jag att få byta läkare :)
  • yessthemess
    slapparen skrev 2011-10-23 17:34:48 följande:
    Hej, undrar om man får vara med här?

    Jag är en gravid typ 2:a som nu under graviditet behandlas med insulin. 

    Just nu ligger jag på tok för högt i BS och jag är så orolig. Har inte tagit något HbA1c än och bävar lite för det... kommer få panik om det är på tok för högt. 

    Är det någon mer här som legat för högt i HbA1c i början av graviditeten eller har ni alla haft ett bra värde inom ramen för vad det ska ligga?

    Är nu i vecka 6+1 och det är väl kritiska veckor har jag förstått... mycket som utvecklas hos fostret.

    Någon som har koll på vilka värden som är direkt "farliga"/som kan ge missbildningar?

        
    Hej o välkommen! :)

    jag låg inte "bra" för att va gravid i början..men dock väääldigt bra för att va jag..

    hade lyckats få ner mitt hba1c från 12 till 9 (gamla sättet att mäta)..men fick under graviditeten ner det från 9 till 6 ungefär..och det va inget galet med min lilla knodd :)

    det jag fått höra är att det är när det svänger kraftigt som det e "skadligt"..bättre att ligga lite högre..men på en jämn nivå..så undvika känningar o rekyler helt enkelt..       
  • slapparen

    Hej och tack för era svar!

    Jag har läkarbesök hos diabetesläkaren 10 november, får fråga lite mer då....
     
    Jag ligger iaf oerhört jämnt i blodsocker, om än för högt... har värden på 9-12. 

    Kämpar på och hoppas att det ger resultat.    

  • ELLEN0101
    I Fredags den 111021 kom jag till världen jag skall heta Alessandro Lukas och jag vägde 3030 och var 48 cm lång .Mamma och pappa är så stolta .Vill tacka alla här på sidan för stöd och lycka till er som väntar på era mirakel .....Jag hade lite jobbig förlossning som slutade i akut kejsarsnitt .Men killen och jag är hemma och bara njuter nu .Alessandro hade bra blodsocker vid födseln men blev tillmatad .Apgar 1 min =10 och 5 min =10 har ni frågor fråga på baraa Glad
  • Eddoo

    Grattis Ellen0101! Vad fin han är! Vilken vecka+dag var du i, och satte förlossningen igång spontant? (Ursäkta om jag glömt eller missat.)


    yessthemess skrev 2011-10-24 12:26:17 följande:
    det jag fått höra är att det är när det svänger kraftigt som det e "skadligt"..bättre att ligga lite högre..men på en jämn nivå..så undvika känningar o rekyler helt enkelt..       
    Det är ju i så fall för ens eget måendes skull. Det som kan vara farligt för barnet är att ligga högt ofta
    .
  • Eddoo
    IEmelieI skrev 2011-10-24 10:12:18 följande:
    tur i oturen har vi blivit varslade. ( gör faktiskt inget då jag verkligen inte trivs här, och har varit för bekväm och inte vågad sagt upp mig eller söka nytt)

    Så jag tror verkligen och hoppas att det kommer bli bättre när jag är hemma. Det enda jobbiga kommer nog att få till en bra rutin med mat. Och förhoppningsvis kommer jag att få byta läkare :)
    Jag förstår, det var ju faktiskt bra tajming! Hoppas du får byta läkare och att det funkar bra hemma.
  • Fia 82
    ELLEN0101 skrev 2011-10-24 21:50:47 följande:
    I Fredags den 111021 kom jag till världen jag skall heta Alessandro Lukas och jag vägde 3030 och var 48 cm lång .Mamma och pappa är så stolta .Vill tacka alla här på sidan för stöd och lycka till er som väntar på era mirakel .....Jag hade lite jobbig förlossning som slutade i akut kejsarsnitt .Men killen och jag är hemma och bara njuter nu .Alessandro hade bra blodsocker vid födseln men blev tillmatad .Apgar 1 min =10 och 5 min =10 har ni frågor fråga på baraa Glad
    Grattis, vilken söt liten kille! alldeles lagom stor oxå!
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare