• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • trollet83

    Idag var jag på åb på spec.mvc. Hba1c hade gått ned till 45 nu känns jättebra!Konstigt dock att när blodsockret känns stabilt o bra då ligger Hba1c högre o nu när jag haft flera höjningsperioder då har Hba1c gått ned till 45 från 51-52. Ja allt konstigt..fick också göra ett ul över mitt vänstra ben som jag fått plötslig smärta i men ingen propp iaf så det var skönt att få det bekräftat ändå även om det inte var så hög misstanke om det.

  • slapparen

    Hej

    Jag är nu i vecka 12 och sedan en vecka tillbaka är jag väldigt illamående, har svårt att äta som tidigare. Hur har ni andra gjort som mått illa i graviditeten... tänker på insulinet. Jag vet aldrig hur mycket jag får i mig till t.ex. lunch så jag duttar lite med doserna. Ska prata med min läkare på torsdag men jag ville mest höra hur ni andra gjort...

    Ska det fortsätta såhär håller det inte att ta mina ordinerade insulindoser!  

    Det enda som går rätt bra att äta är frukt. 

  • IEmelieI

    Haha ja detta hba1c ;) men underbart att det har sänkt sig :D Jag ska dit i morgon och hoppas att mitt ligger bra. Har inte vart dör och mätt hba1c på 4 veckor och sist låg de på 41 så jag hoppas att de inte har höjt sig. Känns inte som om se borde ha gjort de men man kan ju aldrig va säker

  • riparbella
    slapparen skrev 2011-11-29 20:52:56 följande:
    Hej

    Jag är nu i vecka 12 och sedan en vecka tillbaka är jag väldigt illamående, har svårt att äta som tidigare. Hur har ni andra gjort som mått illa i graviditeten... tänker på insulinet. Jag vet aldrig hur mycket jag får i mig till t.ex. lunch så jag duttar lite med doserna. Ska prata med min läkare på torsdag men jag ville mest höra hur ni andra gjort...

    Ska det fortsätta såhär håller det inte att ta mina ordinerade insulindoser!  

    Det enda som går rätt bra att äta är frukt. 
    När jag väntade min dotter kräktes jag genom hela graviditeten, sista gången på förlossningen. Jag tog ALLTID insulin efter att jag hade ätit, och jag lät det gå lång tid så att jag visste att maten fick stanna kvar. Jag sänkte insulinet otroligt mkt i början.   I perioder var fruktcoctail på konserv det enda jag kunde äta utan att spy. Men det gick det också..... Lider med dig, illamående är förfärligt. DEnna graviditet mådde jag dock bara illa i ca 6 veckor.  :)
  • riparbella
    trollet83 skrev 2011-11-29 20:49:12 följande:
    Jag har också funderat några ggr över sonen när han kissat mycket..men i den åldern tycker de ju säkert också det är "kul" att klara att gå o kissa på toaletten också..så det borde inte vara nån fara när blodsockret visar sig helt normalt, jag har tagit blodsocker på min son vid några tillfällen och det har varit fullt normalt o då har jag inte haft mer anledning att vara orolig! Så tycker inte du borde behöva vara mer orolig nu när du sett att blodsockret är helt normalt.
    Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som funderar... Ska försöka släppa det och påminna mig sjäv om BS-provet!

    Skönt med så bra Hba1c! Tycker inte heller att det "stämmer" alla gånger. Mitt hade också gått ned senast och då hade jag legat högre rent generellt de senaste veckorna, men det är ju visserligen en eftersläpning. Vilken vecka är du i?
  • IEmelieI

    Andra tul:et och v 27+5 bebis vägde 1200 och det var mitt på normalkurvan. Känns underbart :) och hba1c var 40, 4 veckor sen när jag var där sist var de 41 :) så jag är glad tjej idag

  • Frankofilen
    riparbella skrev 2011-11-29 22:04:57 följande:
    När jag väntade min dotter kräktes jag genom hela graviditeten, sista gången på förlossningen. Jag tog ALLTID insulin efter att jag hade ätit, och jag lät det gå lång tid så att jag visste att maten fick stanna kvar. Jag sänkte insulinet otroligt mkt i början.   I perioder var fruktcoctail på konserv det enda jag kunde äta utan att spy. Men det gick det också..... Lider med dig, illamående är förfärligt. DEnna graviditet mådde jag dock bara illa i ca 6 veckor.  :)
    Ha, ha, ha! Jag levde på fruktcoctail första 20 veckorna...
    Sedan började jag äta choklad, avocado och Emsertabletter...

    Använd 500- och 100 metoden för att f ett hum om hur mycket insulin ni ska ta till varje måltid eller för att få ner ett högt blodsocker.
  • Fia 82
    Frankofilen skrev 2011-11-30 13:16:44 följande:
    Ha, ha, ha! Jag levde på fruktcoctail första 20 veckorna...
    Sedan började jag äta choklad, avocado och Emsertabletter...

    Använd 500- och 100 metoden för att f ett hum om hur mycket insulin ni ska ta till varje måltid eller för att få ner ett högt blodsocker.
    Nu blev jag nyfiken.. vad är det för metod??
  • Frankofilen
    riparbella skrev 2011-11-29 22:09:19 följande:
    Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som funderar... Ska försöka släppa det och påminna mig sjäv om BS-provet!

    Skönt med så bra Hba1c! Tycker inte heller att det "stämmer" alla gånger. Mitt hade också gått ned senast och då hade jag legat högre rent generellt de senaste veckorna, men det är ju visserligen en eftersläpning. Vilken vecka är du i?
    Jag har stuckit mina söner flera gånger när jag inbillat mig att de doftar aceton i munnen. Det gör de när de äter färdigköttbullar på dagis...Skrattande

    Min yngsta son har samma gen som jag, alltså den högsta genetiska riskfaktorn för att utveckla diabetes. Min äldsta har ingen ökad risk alls. Med dottern vet jag inte eftersom Teddystudien har slutat att ta in fler barn. Så henne ska jag amma i två år för säkerhets skull. Det var det de rekommenderade på teddystudien.

    Jag tror oron finns inom oss och vi är uppmärksamma på små förändringar på grund av detta. Det är bara bra.

    Jag har stuckit mina i tån när de sover djupt. Då känner de ingenting. Stygg morsa! 
     
  • Med två små

    Frankofilen: såg lite längre bak att du undrade om blodtryck efter förlossningen. Mitt ligger ungefär likadant som tidigare. Låg mellan 100/60 och 125/75 under graviditeten och nu låg jag på 100/75 senast. Tycker att det varierar lite beroende på vad man gjort och när på dagen de kollar? 115/75 är väl inte högt? Oj, det där med att amma i två år låter svårt. Mina barn har inte velat amma mer än max 14 månader och det går ju liksom inte att tvinga dem. Men om det är viktigt får jag väl försöka hålla uppe Alves intresse. Jag själv är mycket förtjust i att amma för då har man en anledning till att undvika tråkiga hushållssysslor och sitta ner och kolla på tv ;)


    Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare