• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • DubbelTrubbel

    Hejsan på er allihopa.. Hur går det för er? Jag Ligger kvar på sjukhuset och gjorde en stor bukop Igår pga att hcg hade stigit till 2200.. Så op tog närmare 1,5 timme. Läkaren öppnade upp genom mina andra två Kejsarsnitt, öppnade upp båda äggledare och tog bort Ett embryo ur varje.. Tvillingar.. Så nu känner jag mig Väldigt tom och har väldigt ont. :( jag hade känt de på mig Redan från den dagen jag plussade att det var två... Och mycket Riktigt. Efter op så spydde jag av narkosen, jätteskönt med Tanke på snittet.. Så jag hoppas på att få komma hem imorgon. Ligger på förlossningsavd, här på sjukhuset oxå.. Jättekul att Precis förlorat tvillingar och ligga och lyssna på babygråt dygnet Runt...

  • LYCKA82
    DubbelTrubbel skrev 2010-08-08 13:05:33 följande:
    Hejsan på er allihopa.. Hur går det för er? Jag Ligger kvar på sjukhuset och gjorde en stor bukop Igår pga att hcg hade stigit till 2200.. Så op tog närmare 1,5 timme. Läkaren öppnade upp genom mina andra två Kejsarsnitt, öppnade upp båda äggledare och tog bort Ett embryo ur varje.. Tvillingar.. Så nu känner jag mig Väldigt tom och har väldigt ont. :( jag hade känt de på mig Redan från den dagen jag plussade att det var två... Och mycket Riktigt. Efter op så spydde jag av narkosen, jätteskönt med Tanke på snittet.. Så jag hoppas på att få komma hem imorgon. Ligger på förlossningsavd, här på sjukhuset oxå.. Jättekul att Precis förlorat tvillingar och ligga och lyssna på babygråt dygnet Runt...
    Stackare... har tänkt på dig. Vad konstigt att de gjorde en bukoperation och inte titthål. Förstår att du har ont.. Kan inte föreställa mig smärtan att kräkas när man precis genomgått en operation! Jag har haft hosta sedan operationen pga att den tuben man har i halsen har irriterat slemhinorna... det gör svinont att hosta så jag äter ständigt halstabletter. Har varit förstoppad oxå sen operationen så det har varit en jobbig smärta det med... att ta i med magen..
    Fick du behålla dina äggledare? Jobbigt att ligga på förlossningsavd.. Jag hade utsikt över den parkering som ligger vid förlossningen när jag låg på sjukhuset. Såg gravida vankandes ute på parkeringen för att snabba på processen och det tyckte jag var jobbigt.. slapp dock höra barnskrik... stackare
    Idag har jag börjat blöda från underlivet. Kan det vara mensen tror ni? När fick ni tillbaka er mens efter operationen? Jag fick sjukskrivning 7 dagar.. så jag ska jobba i helgen, men har svårt att förstå hur detta skall kunna gå. Jag jobbar inom vården och lyfter tungt. Hur länge var ni hemma efter titthålsoperation?
  • Miny

    Jag var hemma i två veckor, kunde gå korta sträckor + att jag fick infektion i titthåls såren, gjorde fruktansvärt ont, då läkaren inte gav mig hem någon antibiotika. Men det slutade ju bra!

    Tror det är induvidullet hur länge man känner sig dålig, men jag var jätte öm i magen och kunde inte använda mina magmuskler dock hade jag ganska mycket blod i buken så det blev tre titthål och en operation som tog 3 timmar.

  • Ofeigur

    Jag är glad att jag slapp op och att kroppen tog hand om DET men jag fick en spruta cellgift som jag ibte vet om det var den som hjälpte till att få  ut den lille  eller inte men skönt när man hör hur det har gåttt för er stackare=( usch lider med er . D

  • Pemberly

    DubbelTrubbel: Vilken otur med en i varje äggledare, det måste vara ganska ovanligt.

    Lycka82: Jag opererades med titthål och började jobba 5 dagar efter operationen, det gick bra men jag har inget fysiskt tungt jobb. Hade jag behövt lyfta tungt hade jag behövt några dagar till för återhämtning, men det gick rätt snabbt innan jag var i princip i vanlig fysisk form igen. 

    Jag började blöda som en mens 1-2 dagar efter operationen, sedan kom nästa ca en månad senare så min menscykel hoppade igång som vanligt direkt efter operationen, dock ändrades längden på menscykeln med ett par dagar.

    Krya på er ni som opererats nyligen.

  • DubbelTrubbel

    Jo rätt ovanligt med en i varje äggledare. Men jag fick behålla båda äggledarna och de är ja glad för.
    Så nu va det "städat" därinne som läkaren uttryvkte det. =)

    Jag kunde inte göra titthålsop eftersom dom inte alls visste vart graviditeten satt. Och eftersom jag har gjort 2 kejsarsnitt förr med mina andra barn så var risken för mycket sammanväxningar och ärrvävnad stor. och då kan de vara svårt att komma igenom med titthål. Så nu har jag tre snitt.
    Vet nån hur länge man måste vänta med att försöka igen? Någon som gjort sådan op och kan svara?

    Hoppas de går bra för er andra oxå.. har jag tur blir jag utskriven imorgon. kramar och tack för allt stöd 

  • Hjärtat78
    LYCKA82 skrev 2010-08-08 17:04:23 följande:
    Stackare... har tänkt på dig. Vad konstigt att de gjorde en bukoperation och inte titthål. Förstår att du har ont.. Kan inte föreställa mig smärtan att kräkas när man precis genomgått en operation! Jag har haft hosta sedan operationen pga att den tuben man har i halsen har irriterat slemhinorna... det gör svinont att hosta så jag äter ständigt halstabletter. Har varit förstoppad oxå sen operationen så det har varit en jobbig smärta det med... att ta i med magen..
    Fick du behålla dina äggledare? Jobbigt att ligga på förlossningsavd.. Jag hade utsikt över den parkering som ligger vid förlossningen när jag låg på sjukhuset. Såg gravida vankandes ute på parkeringen för att snabba på processen och det tyckte jag var jobbigt.. slapp dock höra barnskrik... stackare
    Idag har jag börjat blöda från underlivet. Kan det vara mensen tror ni? När fick ni tillbaka er mens efter operationen? Jag fick sjukskrivning 7 dagar.. så jag ska jobba i helgen, men har svårt att förstå hur detta skall kunna gå. Jag jobbar inom vården och lyfter tungt. Hur länge var ni hemma efter titthålsoperation?
    Jag hade oxå problem med halsen efter tuben i halsen, dom hade försökt länge innan dom fick ner en och än idag 3 månader efter så ibland försvinner min röst när jag har pratat för mycket. Kan ju inte vara tyst när jag jobbar i en butik. Jag blev sjukskriven i 1 vecka och fick inte bära tungt så det fick min kolleger ta tills smärtan hade släppt. Jag fick tillbaka min mens 5 veckor efter operationen och funkade bra tills nästa äl då jag fick gulkroppscysta som jag nu hoppas försvinner.

    Är det någon som fått gulkroppscysta efter haft ett X??

    Mina ärr har läkt fint efter titthålsoperationen och börjar bli ljusare nu, så att man snart kan sätta igång igen.
  • LYCKA82
    Hjärtat78 skrev 2010-08-09 20:07:22 följande:
    Jag hade oxå problem med halsen efter tuben i halsen, dom hade försökt länge innan dom fick ner en och än idag 3 månader efter så ibland försvinner min röst när jag har pratat för mycket. Kan ju inte vara tyst när jag jobbar i en butik. Jag blev sjukskriven i 1 vecka och fick inte bära tungt så det fick min kolleger ta tills smärtan hade släppt. Jag fick tillbaka min mens 5 veckor efter operationen och funkade bra tills nästa äl då jag fick gulkroppscysta som jag nu hoppas försvinner.

    Är det någon som fått gulkroppscysta efter haft ett X??

    Mina ärr har läkt fint efter titthålsoperationen och börjar bli ljusare nu, så att man snart kan sätta igång igen.
    Jag har aldrig hört talas om en gulkroppscysta förut? Vad är det?  Jag har haft rikliga blödningar nu idag och haft superont. Ringde gyn och de sa att man brukar blöda efter att man haft ett x. Ville gärna få antibiotika utskrivet men det fick jag inte.. är rädd för att jag kan ha en infektion, vill ju inte riskera att min högra äggledare blir skadad... de sa att infektioner är ovanliga i samband med operation, men minns att jag fick det efter förra operationen. Idag har jag varit ute en sväng till apoteket, men det var mer än vad jag orkade.... jag har svårt att gå och har som jag skrev ont i magen.. tror nog inte jag kommer kunna jobba i helgen.. hoppas att de kan förlänga min sjukskrivning 2 dagar, sen har jag semester... känns bäst att vila ett bra tag.
    Till mig sa sköterskan att vi skulle vänta med bebisverkstaden till efter jag haft en riktig mens... så om sex veckor kanske det smäller då... ha ha... ja vi får se..
    Hela slälkten + alla våra närmsta vänner vet om att jag fått utomkveds.. känns både bra att de vet samt jobbigt. För ingen visste om att vi ens försökte... så nu väntar alla spänt på att jag ska bli gravid igen.. känns pressande,, får försöka tänka bort det...
  • Hjärtat78

    LYCKA82.
    Vid andra ÄL så bildas det en hinna runt ägget när det ska släppas,
    men denna hinnan fylldes med vätska och blev en gulkroppscysta som
    sitter på samma sida där jag hade X:et. Så nu vet jag att den vänstra
    äggstocken fungerar efter operationen. Men cystan gör ju ont,
    typ samma smärta som jag hade innan op.

    Jag blödde väldigt lite efter operationen och det slutade 2 dagar
    efteråt. Be dom kontrollera dig så att det inte blir någon infektion,
    jag fick urinvägsinfektion efter katetern men inget mer.

    Hoppas det går över.Glad

  • Lappgeten

    Dubbeltrubbel. Usch vad hemskt för dig. Men som jag skrev förut så antar jag att vi blivit behandlad på samma sjukhus, var glad att de tog dig på allvar och förstod vad som var gel och att du blev opererad. Jag blev hemskickad flertalet gånger för de trodde det var ett missfall i nästan 6 veckors tid. Fick cellgiftsspruta men den funkde inte så jag krävde tillslut en operation och då hade jag blött innåt. Hoppas du piggar på dig snabbt och jobbigt med så stora sår.

    Jag blev opererad med titthål men det ena blev ganska stort, jag frågade hur mycket jag fick röra mig och lyfta och fick svaret "det som känns bra är okej". Frågade eftersom vi har jordbruk och det är inte det lättsammaste.
    Jag blev sjukskriven 7 dagar och efter det hade såren läkt riktigt bra.

    Jag fick ingen riktigt information om "väntetiden" efter cellgiftsspruta så jag ringde in och frågade. En överläkare ringde tillbaka och tyckte att eftersom dosen var så låg så är det ute efter några dagar. Nja litar inte riktigt på det och lustigt att de säger så olika mellan olika sjukhus.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3