• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • leana

    Sunflower Sthlm: Hej, tack för svar! På vilken nivå låg ditt Hcg?
    Hur lång tid efter det du trodde var missfallet fick du behandlingen?
     Blödde du något innan du fick sprutan? Tusen frågor :0)


     


    acinna: Tack!

  • Sunflower Sthlm
    leana skrev 2010-10-07 20:23:33 följande:

    Sunflower Sthlm: Hej, tack för svar! På vilken nivå låg ditt Hcg?
    Hur lång tid efter det du trodde var missfallet fick du behandlingen?
     Blödde du något innan du fick sprutan? Tusen frågor :0)


     


    acinna: Tack!


    Hej igen,
    Fråga på du, ingen fara. Jag önskar jag hade haft någon att fråga när de hittade mitt X så jag svarar gärna på dina frågor. Glad

    Min historia kring det här började med att min mens inte kom och eftersom min kropp är som en klocka så började jag hoppas på att jag var gravid. Ungefär 5 dagar efter beräknad mens så fick jag en blödning (som jag trodde var min försenade mens) och tänkte inte mer på det. Efter det slutade det inte blöda utan kom lite, lite varje dag. Räckte med trosskydd men det var oavsett irriterade. Började googla på nätet efter vad som kunde vara fel och överallt står det att jag borde ta ett grav test för säkerhetsskull innan jag ringer min gynekolog. Sagt och gjort, jag tar ett test och det visar att jag är gravid. Eftersom det har kommit blod i så pass många dagar så intalar vi oss, min man och jag, att det är missfall och jag bokar en tid för vul. Gör vul och får konstaterat X och skickar till akuten. Läggs in på tisdagskvällen eftersom de vill kolla mina värden och mäta hcg och på morgonen efter när det är dags för ronden konstaterar läkarna att jag passar bra för att få en spruta istället för operation. Får sprutan och skickas hem.

    Mitt hcg låg på ungefär 530, minns inte exakt. Blödningen startartade två veckor (ungefär) innan sprutan och tog slut 3,5 veckor efter sprutan. Det kan ta upp till en månad innan hcg är nere på normal nivå och det var först då jag slutade blöda.

    Om man får sprutan så får man komma tillbaka och mäta hcg-värdet i blodet men jämna mellanrum, men det kanske de har berättat för dig? Först fick jag komma med tre dagars mellanrum och efter det en vecka beroende på hur snabbt hcg-värdet sjunker.

    Hoppas mina svar har varit till hjälp! Det är bara att fråga om det är något mer. Och välkommen till oss, trots omständigheterna.
  • leana

    Tack snälla för ditt svar! Jag fick som sagt en riklig blödning med mycket klumpar i när jag var i v7. Jag trodde det var ett "vanligt" missfall och på VUL så de mycket blod i livmodern inget annat. Så har mitt Hcg mätts sedan dess (i 6 veckor) och det går uppåt nu låg det på 400 någonting. Sedan 1 vecka blöder jag igen och på måndag ska jag dit för beslut vad som ska göras. Men det jag undrar är varför blöder man nu? Vad är det som blöder liksom?
    Ni är så snälla som hjälper mig med mina frågor! Kram!

  • RaraS

    Hej!

    Jag fick konstaterat utomkvedshavanadeskap i måndags eftermiddag (var i vecka 6+4) och tyvärr satt det så illa till att de fick plocka bort vänster äggledare och foster med titthålsoperation på måndagskvällen. Det hade gjort ont i magen sedan i onsdags förra veckan och jag trodde (det var min första graviditet) att det var normalt och att det skulle göra ont i magen när livmodern växte, men tydligen inte så ont fick jag höra när jag ringde och frågade om det på måndagen.

    Mycket frågor har man ju efter en sådan händelse, men man har ju läst många här som har lyckats bli gravida igen efter ett x! Så det är ju himla skönt att läsa att det finns hopp!

    Är det någon som har gjort titthålsoperation? Hur länge tog det innan ni kände er bra igen? 
    De gjorde tre öppningar på mig, ett på nedre vänster sida, ett i mitten långt ner, och ett vid naveln. Det såret i mitten nere gör fortfarande ont och är svullet. Jag ringde och frågade om det idag men de sa att det var normalt eftersom det bara var 4 dagar sedan....man blir ju lite nojig. Får väl åka in under helgen om det blir värre...

    Och hur länge har ni väntat innan ni försöker bli gravida igen?
    Läkaren som opererade mig sa att man skulle vänta en mensperiod innan man försökte igen men här på nätet har jag läst att man ska vänta 2-3 perioder innan man ska försöka igen. Jag vill verkligen inte råka ut för detta igen så jag vill verkligen vara frisk innan jag blir gravid igen.

    Tack på förhand!  
    Och tack och lov för sådana här trådar så behöver man inte känna sig ensam och tack och lov för alla underbara läkare och sjuksköterskor som vi har! Vet inte hur jag skulle fixat denna veckan annars!

  • RaraS

    Leana:
    Jag har blött mycket nu efter operationen, sedan i tisdags morse. På ultraljudet på måndagen såg de att livmoderns slemhinna hade växt till sig, som den tydligen gör när man är gravid. Jag började blöda kraftigt på tisdagsmorgonen (när jag fortfarande låg kvar på sjukhuset) så sa sköterskerna att det var kroppen som kände att den inte var gravid längre och det var därför jag började blöda kraftigt, och med klumpar. Jag förstod det som att det bara var livmoderns slemhinna som skulle ut.
    Dock blödde jag ingenting innan operationen...vi är alla olika verkar det som....

  • Mika1980

    Leana: Jag hade precis som du - blödde som ett vanligt missfall i v-6-7, och då det kom ut en "slemsäck" (ursäkta detaljerna!) har jag tagit det för missfall, även om X konstaterades två veckor senare. Man kan både få vanligt missfall och X samtidigt även om det är ovanligt. Annars är det som tjejerna säger slemhinnorna i livmodern som stöts ut.

    När det gäller kirurgisk eller medicinsk behandling kan man få metrotrexat (cellgift) som injektion upp till man har 10 000 i hcg. Jag hade ca 5 000, men det var ändå försent för mig tydligen eftersom äggledaren sprack trots metrotrexatsprutan. Men oroa dig inte Leana, det är nog ovanligt att det blir så. Kirurgisk behandling går till genom titthålsoperation som de andra har skrivit om, om det inte blir akut som för mig (och ett par andra), då öppnar de upp hela buken. Det tar lång tid att återhämta sig från, men titthåls ska ta någon vecka att återhämta sig ifrån bara.

    acinna: jag förstår inte varför de ska snåla med spolning, jag vill också ha det men blir nekad..Klart att man vill kolla att allt är okej innan ett nytt försök när man har varit med om något sånt här..

    Förresten har jag börjat förbereda inför en eventuell insemination om ca 10 dgr (hoppas hoppas höger äggstock har vaknat till liv!), har begärt semester och kontaktat Storkkliniken. Tyvärr har den donatorn jag blev gravid med sist "fyllt sin kvot" i Sverige, synd eftersom man inte "matchar" med alla.

    Lycka till alla som försöker!

  • Mika1980

    Förresten igen: blödning efter operation är väldigt vanligt, man ska räkna det som en mensblödning hörde jag, vilket verkar stämma eftersom jag fick min mens exakt en månad efter post op-blödningen.

    Och när det gäller att försöka igen är det olika beroende på vilken behandling/ingrepp man har genomgått och hur man mår fysiskt och mentalt. Har man fått metrotrexat säger de flesta läkarna att man ska vänta 2-3 menstruationer för säkerhets skull, även om riskerna för att ngt skulle bli fel är minimala om man försöker innan. Har man gjort titthålsoperation och mår bra och har återfått sin mens efter en månad är det bara att köra på :)

  • leana

    Hej,
    tack för svar Mika1980. Man kan alltså ha missfall och X samtidigt? Är det alltså två ägg som blivit beruktade då eller hur kan det bli så? När man får injektionen får man den på sjukhuset och sedan får man åka hem? Mår man illa eller något av den sprutan?
    Kram!

  • acinna

    RaraS: Välkommen hit, och jag beklagar verkligen vad som hänt!

    Jag opererades med titthål den 16 september och mina hål är nu ihopväxta sedan minst en vecka, men jag har fortfarande plåsterna kvar och jag känner av det hål som är vid naveln, eftersom alla byxlinningar hamnar precis där. Jag tror inte jag åt mer än max 10 Alvedon efter jag kom hem för jag hade inte speciellt ont, men visst kände jag av såren när jag var uppe. Jag blev sjukskriven i en vecka efter operationen, och jag opererades fredag eftermiddag. Trött var jag första veckan när jag började jobba, däckade så fort jag kom hem från jobbet... Kroppen behöver tid att läka och förstå vad som hänt. Jag fick ta blodprov tre gånger efter operationen och nu är det nere på normala värden, dvs under 5.

    Jag blödde ingenting efter operationen, men det beror på att jag först fick diagnosen pågående missfall, och att bara vänta. Då fick jag tre dagars störtblödning och hela livmoderslemhinnan kom ut men inte fostret. Värdena ökade igen, och jag fick då diagnosen MA (missed abortion) och las in för skrapning eftersom de trodde att fostret satt i livmoderhalsen. Blödde inget efter den operationen heller, och 6 dagar senare las jag inte för operation för utomkvedes, och då var mina värden på knappt 1600 och de såg fortfarande inte fostret. Jag har ett hål vid navel och ett hål långt ner på varje sida eftersom de inte visste vilken sida. De hittade fostret i vänster äggledare precis som jag sagt i 4 veckor. På mig hade fostret inte skadat äggledaren, så de skar upp den och tog bort fostret. Detta gör att jag är ändå mer nervös över att det ska kunna hända igen...
     
    Eftersom mina värden är nere på normalt efter 3 veckor, så har de sagt att det är oki att försöka igen efter första mensen. Så här väntas det för första gången någonsin på mens!

    Undrar du något så får du gärna fråga!

  • RaraS

    Acinna:

    Tack för info!

    Till mig har de inte sagt något om att komma tillbaka och mäta något värde. Jag frågade dock om graviditshormet och hur snabbt det brukar gå ned, och de sa att det brukar ta några veckor. Och de sa också att jag ska kunna lita på graviditetstesterna om jag nu har turen att lyckas känna mig gravid igen om ett par månader...

    Ja, jag har också redan börjat vänta på nästa mens....fast jag vet att det inte är någon idé att stressa på att bli gravid igen för då sätter det väl bara på psyket istället....även om jag bara var i vecka 7 när det hände så hade jag ändå börjat se fram emot att få barn.

    Och ja, förstår att du är orolig att det ska hända igen. Det är jag med, men de var väldigt tydliga med att det är bara att höra av sig nästa gång jag upptäcker att jag är gravid så kan de göra ett VUL direkt och se så att det sitter rätt i livmodern. Så det ska jag göra! Och det kan ju du också göra!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3