• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • acinna

pegazus: Här gör de inte heller utredning förrän efter tredje missfallet. Det enda de sa till mig var att jag inte skulle ha sex medan jag blödde, vilket jag inte gjorde mer än första dagen, och så har de följt mitt hcg-värde tills det var under 5, och det tog 2,5 veckor. Att de vill att man ska vänta tills efter mens är för att det ska vara lättare att räkna när man blivit gravid. Själv kommer vi att vänta tills efter första mens eftersom jag verkligen vill att min äggledare ska ha läkt helt innan ägglossningen och nytt försök.

Hoppas ni lyckas fort! 

• Mika1980

Lycka82: På mig sparade de också en bit av äggledaren (varför förstår jag inte), men jag har förstått det som att den sitter fast vid äggstocken och inte livmodern - eftersom de var tvugna att operera bort en liten bit av min livmoder också. Så då borde inte ett nytt x kunna sätta sig i "stumpen". Förstår inte varför de sparar en bit sådär, de borde väl förstå att det ökar risken för ett nytt x, som för dig..du borde stämma dem.. Jag har funderat lite löst på att anmäla läkaren som skickade hem mig med värktabletter trots att jag berättade att jag hade ont där x:et satt (de hade konstaterat det 4 dgr innan och gett mig metrotrexat) - och senare samma kväll sprack äggledaren.

Leana: det kan inte vara mensen som har kommit nu då?

• ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-10-09 19:44:24 följande:
    Lycka82: På mig sparade de också en bit av äggledaren (varför förstår jag inte), men jag har förstått det som att den sitter fast vid äggstocken och inte livmodern - eftersom de var tvugna att operera bort en liten bit av min livmoder också. Så då borde inte ett nytt x kunna sätta sig i "stumpen". Förstår inte varför de sparar en bit sådär, de borde väl förstå att det ökar risken för ett nytt x, som för dig..du borde stämma dem.. Jag har funderat lite löst på att anmäla läkaren som skickade hem mig med värktabletter trots att jag berättade att jag hade ont där x:et satt (de hade konstaterat det 4 dgr innan och gett mig metrotrexat) - och senare samma kväll sprack äggledaren.

Leana: det kan inte vara mensen som har kommit nu då?
    hmm...nu började jag fundera.. du skriver att  stumpen som är kvar av din äggledare sitter fast i äggledaren och inte i livmodern, och att du därmed tror att ett nytt X inte kan sätta sig i stumpen.. Men har jag fattat fel? Det är ju från äggstocken till äggledaren som äggen far in i, och det kan väl mycket väl börja växa igen i den stumpen som är kvar då? Det är ju vägen mellan äggstock-livmoder som ägget passerar, inte tvärtom? ;)
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-10-09 20:52:18 följande:
    hmm...nu började jag fundera.. du skriver att  stumpen som är kvar av din äggledare sitter fast i äggledaren och inte i livmodern, och att du därmed tror att ett nytt X inte kan sätta sig i stumpen.. Men har jag fattat fel? Det är ju från äggstocken till äggledaren som äggen far in i, och det kan väl mycket väl börja växa igen i den stumpen som är kvar då? Det är ju vägen mellan äggstock-livmoder som ägget passerar, inte tvärtom? ;)
    Hon skriver att hennes äggledar-stump sitter fast i äggstocken och unte i livmodern... tvärtom mot vad jag hade... min stump var vid livmodern och upp en bit, men ingen förbindelse med äggstocken.. så spermierna kan inte ta sig dit... mitt ägg vandrade in i min stump från livmodern... ja jag borde stämma läkaren!!! ska begära ut mina journaler..
  • Mika1980

ewaulrika: eftersom vägen fram till äggen inte finns kvar kan spermierna inte nå fram och befrukta ägget, och därmed kan inte någonting börja växa i den bit av äggledaren som finns kvar vid äggstocken. Äggen åker ut i bukhålan och absorberas upp av kroppen. Men om man har en "snutt" kvar vid livmodern kan ett ägg färdas ned till livmodern via den andra äggledaren, befruktas av spermierna i livmodern och åka upp i snutten som är kvar på andra sidan. Det är det jag tror hände Lycka82.. Förstår du hur jag menar?

• ewaulrica

Men jösses...Cool jag måste vara urdum... haha!! ja, jag förstår hur du menar. Naturligtvis så måste ju spermierna komma och befrukta ägget någonstans ifrån också!!!!! *skrattar högt* förstår helt och hållet, vet inte hur jag tänkte! Skäms 

• ewaulrica

men oj Lycka82!! Det tycker jag nästan att du ska ta och göra-det är ju inte klokt rent ut sagt! Hur tänkte de??!! Skrikandes

• leana

Hej igen!
    det ska bli skönt att komma till gyn imorgon få se vad det blir , medicin eller op.
    Mika1980: Kan man få mens fast Hcg är förhöjt och X.et sitter kvar alltså?

• Mika1980

Leana: nej det kan man inte..det är jag som snurar till det, är svårt att hålla reda på allas berättelser. Förlåt, du skulle ju till sjukan i morgon för att få veta hur ni skulle gå vidare. Hoppas att det går fort och smärtfritt för dig och att du snart kan lägga det här bakom dig..

• Ting81

Hej....jag tittar in här och försöker läsa mig till några svar efter en för mig omtumlande dag :(

Historien i korthet:

26 sept ett svagt pos test och dagen efter den 27 sept ett negativt gravtest. Mens (som jag trodde) på kvällen den 27 sept var för mig ett faktum att det inte gick vägen även detta försök. (Har försökt i över ett år).

Igår  gick vi på bio och jag kände plötsligt lite molande hugg långt ner på höger sida. Lite som tarmvred men inte jätteont. När vi kom hem så fick jag en ljusrosa blödning efter några timmar. Jag blev lite fundersam då jag aldrig har mellanblödningar! Imorse bestämde jag mig för att ringa sjukvårdsupplysningen men gjorde först ett gravtest...gravtestet var positivt. Gjorde ett till och lika tydligt det. Blir via sjukvårdsupplysningen hänsvisad till gynakuten pga smärta+blödning men som jag sa även till dem ....det gör inte så ont, lite obehag bara.

Åker till SÖS, väntetid 3 tim 15 min. Får göra ett vul och inget foster i livmodern :( Här försvann jag i ett töcken och kommer inte riktigt ihåg vad läkaren sa...min man har återberättat nu efter allt gråt och skrik från min sida..

Jag hade ett hcg på 2005. Inget synligt i livmodern. Läkaren säger inte om hon ser ngt i äggledarna. Jag får veta att det med all sannolikhet är utomkveds. Får veta 3 alternativ : cell, titthål eller större operation. Men först ska jag tillbaka på tisdag och lämna blodprov för att se om hcg sjunkit eller stigit :((( 

Jag har inte så ont....när blir det farligt? Jag är så rädd och förvirrad, vad händer?! Kan man missa foster på vul? Jag griper efter halmstrån....jag önskar hellre ett missfall...än ett utomkveds..hjälp! Jag känner att vi egentligen inte fick mycket information.....

Ska det vara så?

// Orolig och ledsen och rädd.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3