• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • RaraS

En fråga till, till er som gjort titthål:

Var något av era sår svullet? (en vecka efter operation?) Det nedre som sitter i mitten har en svullnad ovanför såret, inte på själva såret utan ovanför. Det har inte någon av de andra såren. Det är också ömt.

Jag ringde i fredags till gyn och frågade om det var normalt att det var svullet och det sa de att det kunde vara...och idag ringde jag till vårdcentralen och de sa att så länge det inte är rött runt eller att jag har feber så är det lugnt. Men jag funderar ändå på att åka till Disktriktsjuksköterskans öppna mottagning imorgon bitti så får de titta på det....

• LYCKA82
    RaraS skrev 2010-10-11 17:20:56 följande:
    En fråga till, till er som gjort titthål:

Var något av era sår svullet? (en vecka efter operation?) Det nedre som sitter i mitten har en svullnad ovanför såret, inte på själva såret utan ovanför. Det har inte någon av de andra såren. Det är också ömt.

Jag ringde i fredags till gyn och frågade om det var normalt att det var svullet och det sa de att det kunde vara...och idag ringde jag till vårdcentralen och de sa att så länge det inte är rött runt eller att jag har feber så är det lugnt. Men jag funderar ändå på att åka till Disktriktsjuksköterskans öppna mottagning imorgon bitti så får de titta på det....
    Mina sår var svullna.. och knöliga men det lägger sig efter några veckor... trodde att det skulle läka jättefult men d blev bra...så ha tålamod. Jag har köpt en kräm på häsokosten mot ärr, som både minskar dem samt gör att dem bleker. Använde den krämen vid förra operationen och blev nöjd... ang fertiliteten så ska den inte bli lägre så länge det inte är något fel på din kvarvarande äggledare... Lycka till nu,.,
  • RaraS
    LYCKA82 skrev 2010-10-11 18:32:47 följande:
    Mina sår var svullna.. och knöliga men det lägger sig efter några veckor... trodde att det skulle läka jättefult men d blev bra...så ha tålamod. Jag har köpt en kräm på häsokosten mot ärr, som både minskar dem samt gör att dem bleker. Använde den krämen vid förra operationen och blev nöjd... ang fertiliteten så ska den inte bli lägre så länge det inte är något fel på din kvarvarande äggledare... Lycka till nu,.,
    Tack! Jag ska försöka ha tålamod! :)  
  • ingela0101
    Sunflower Sthlm skrev 2010-10-11 10:18:24 följande:
    Har en fundering kring det här med spolning av äggledare efter X. Ni som gjort det, hur länge efter X:et gjorde ni själva spolningen? Jag fick lite svävande tidsspann av mina läkare och idag när jag ringde för att fråga så fick jag en tid efter nästa mens, vilket bara är lite mer än en månad sedan mitt hcg var nere på noll. (Men dock över två månader sedan jag fick mitt x konstaterat). Vet inte om sköterskan jag pratade med förstod min fråga riktigt.

Så, hur länge fick ni vänta innan ni fick era äggledare spolade? Fick ni någon uppmaning om hur länge ni skulle vänta efter x:et?
    Jag spolade min äggledare efter 4 månader men jag gick privat. Jag tror inte det spelar ngn roll när spolningen görs. Det viktigaste är bara att man inte spolar i närheten av när man ska ha ägglossning. Spola på!
  • Mika1980

Hej alla nya och "gamla", jag är själv ganska ny - akutopererades 31 juli, spräckt äggledare & 1 1/2 liter blod i buken. Nu en äggledare fattigare och ett stort ärr över hela magen. Men jag ska börja försöka snart igen..

Sunflower: jag får ingen spolning genom SöS där jag låg inne..förstår inte varför en del blir erbjudna och andra inte? Jag har frågat men de sa att det är "svårt att ordna". :/

• acinna

RaraS: Mitt ena sår är också svullet och kliar så jag kan bli tokig. Detta är ändå 3,5 vecka efter operationen. Hur såren såg ut den första en och en halv veckan vet jag inte eftersom jag hade dem övertejpade sedan operationen.

angio101: Vad underbart!!! Blev så glad när jag läste att ni väntar barn nu! Det ger hopp även till mig!

Ting81: Hoppas du fått sova, och att du får besked redan imorgon!

Och, så klart: Hej alla nya och välkomna hit, trots orsaken till att vi är här... 

• Mika1980

Ärren gör ont och känns väldigt länge, jag hade ont i ca 3 veckor, sedan kliade det fruktansvärt mkt (för att det läkte) och nu över 2 månader efter op så känns det fortfarande obehagligt när jag trycker på ärret. Och så har jag fått känselbortfall ovanför ärret - men det är säkert olika beroende på hur stort ingrepp det var. De skar ju som sagt var upp hela min mage, genom nerver och muskler. Har man gjort titthål kan jag tänka mig att det är obehagligt i ett par veckor åtminstone. Var noga med att rengöra! Köp sårtvätt och höggradigt rena kompresser (att badda med) på apoteket & torka av en gång per dag. :)

• acinna

Mika: Tack!!! Försöker så gått det går eftersom såret är vid naveln, och jag har en ganska djup navel. Dessutom har jag fått blåsor i huden av plåstertejpen, så man dra sig lite för att ta bort plåstern...

• acinna

Idag har det varit en väldigt bra dag!!! Hade en bra dag på jobbet, och fick sådan energi när jag kom hem kvart i fem i eftermiddags. Tror det var för att det var solsken och vackert väder. Gick ner på stan igen och mötte upp sambon som var på ärenderunda där. Och istället för att gå och bugga tillsammans ikväll så valde vi en och en halv timmes promenad i skogen där jag plockade mossa, svampar, pinnar och blad och medan sambon lagade mat så fixade jag till ett ljusarrangeman till vardagsrumsbordet, en korg med mossa, svampar och pinnar att ha ute (den är finare än det låter) och gjorde två dörrkransar (en till ytterdörren och en till friggebodsdörren) och hängde upp dem. Fick höstfint både inne och ute!!! Har inte haft sådan energi sedan första läkarbesöket för över 7 veckor sedan...

Sambon hade varit på Hälsokostbutiken idag, och de visste om att vi väntade barn. Efter att de hört hela berättelsen så hade de sagt: Hur orkar ni, och hur orkar ni gå vidare efter detta?!?

Men... svaret jag kan ge är att livet går vidare ändå! Jag har en underbar sambo och två mysiga katter, och katterna är makalösa på att märka när man inte mår bra. Mår inte jag bra så mår inte katterna bra, och två deprimerade innekatter är inte att leka med!
    Och är jag deppig så går det ut över mina elever på jobbet, och de kan förgylla ens dagar till det oändliga (samtidigt som de också kan förpesta dem...)! 

• angio101

RaraS: Om du har läst mina inlägg här, så har jag berättat att jag opererades akut med stor bukoperation och blod i buken (som Mika80) och de tog bort min vänstra äggledare. Mitt sår läkte bra, men kliade som vansinnigt (som för er andra) och jag hade känselbortfall mellan ärret och naveln, men nu 9 månader senare är känseln tillbaka och jag har ett rosa streck tvärs över magen en cm ovanför bikinilinjen. Jag har dock varit noga med att inte sola ärret under sommaren då färska ärr lätt blir permanent mörkare då. Har inte gjort nån spolning av kvarvarande äggledare.

Angående graviditet så verkar jag ha lätt att bli gravid... Började försöka i slutet av november-09, plussade efter trettondan, opererades för X 28 jan-10. Började försöka igen i mars (en mens imellan), plussade i maj, så på andra försöket sisådär bägge gångerna. Var lite som en chock, speciellt första gången, då både jag och min man är 35, och jag räknade iskallt med att det skulle ta minst 9 mån, om inte år innan jag plussade...

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3