• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Vaja
    dae skrev 2010-02-01 20:08:17 följande:
    skumbananfluff..  nån som vet hur man gör.. är det samma... 3 dl grädde o 180 g skumbanannån som vet
    60-80g skumbananer räcker då dom innehåller gelatin.
  • Vaja
    LindaB78 skrev 2010-02-01 20:18:08 följande:
    Har köpt bokstavsutstickare. Men hur använder man dom? Hur jag än gör så fastnar sp i formen och jag får inte ur dem utan att de går sönder. Ska sp kavlas tunt eller tjockt? Eller finns det något annat kenp?
    maizena eller florsocker på utstickaren, sedan snärta till mot bordskanten så skall det lossna. Hjälpa till lite försiktigt med tandpetare går oxå bra. Skall kavlas tunt. Lättare att använda FP eller MP.
  • dae
    Vaja skrev 2010-02-01 21:01:17 följande:
    60-80g skumbananer räcker då dom innehåller gelatin.
    tack snälla
  • Gravid 89
    LindaB78 skrev 2010-02-01 20:18:08 följande:
    Har köpt bokstavsutstickare. Men hur använder man dom? Hur jag än gör så fastnar sp i formen och jag får inte ur dem utan att de går sönder. Ska sp kavlas tunt eller tjockt? Eller finns det något annat kenp?
    Många säger att det är bättre att använda FP eller GP, men jag har bara använt SP och det fungerar utmärkt...! Behövs absolut inte FP eller GP eftersom det fungerar så pass bra ändå.

    Mitt tips är att kavla ut SP:n tunt och istället för att pudra själva ustickaren (många gör så, har jag förstått) så pudrar jag SP:n. Ett tips är också att låte den utkavlade SP:n ligga och "lufta"/torka i cirka 10 minuter. Sedan går det lätt som en plätt, men du måste liksom slå, eller snarare snärta, ut bokstäverna mot en bordskant el. liknande. Det brukar alltid fungera för mig.

    Ett annat tips för helt torkade och fett perfekta bokstäver är helt sonika att låta dem torka i själva utstickaren
  • Missy Cat
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2010-02-01 19:54:00 följande:
    jag skall ju göra en våningstårta men det finns ju inga tårtbrickor att få tag i på dom måtten
    klipp ut dem
    Vilka storlekar?
    dae skrev 2010-02-01 20:08:17 följande:
    skumbananfluff..  nån som vet hur man gör.. är det samma... 3 dl grädde o 180 g skumbanan nån som vet
    60 gram skumgodis till 3 dl grädde.
    Micra gärna skummet innan du blandar ner i den heta grädden
    LindaB78 skrev 2010-02-01 20:18:08 följande:
    Har köpt bokstavsutstickare. Men hur använder man dom? Hur jag än gör så fastnar sp i formen och jag får inte ur dem utan att de går sönder. Ska sp kavlas tunt eller tjockt? Eller finns det något annat kenp?
    fp är knepet, och tunt kavlat
    Annars tunt kavlat sp som får ligga och torka till sig lite. Sen beror det lite på vilken sp du använder.
    Ballinas tex torkar ju väldigt dåligt och jag har inte lyckats med den.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • MikuAndSaraLi
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2010-02-01 19:33:07 följande:
    hej hej någon som har gjort en fyrkantig tårta förut?skall göra en men vet inte hur mycket tårtbottensmet jag skall göra måtten är om någon kan hjälpa mig20X20cm30X30 cm40X40 cmmvh Anna
    Jag gjorde en rektangulär tårta! (HBT-tårta - finns i mitt galleri)
    Det räcker väl om du använder en vanlig långpanna - eller fyrkantig om du har.

    Personligen tycker jag att tårtbotten-recept bara blir äckligt -  jag gör sockerkaka istället ^-^
  • Egensinnig
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2010-02-01 23:24:45 följande:
    missy cat ena är 20x20 och den andra är 30x30 har du några förslad vad jag kan ställa dom på?
    Jag brukar använda kartong som jag klipper ut - kan vara vad som helst som är stadigt o bra - BaginBox, adlibriskartong, flyttlåda. Bara mäta noga o klippa noga. Klä sedan i folie och sedan i plastfolie som man sträcker och tejpar på undersidan. Viktigt att undersidan blir slät så den står stabilt.

    På Tårtdecor hade de en tårtbricka som var 30X45 som jag köpte och ska ställa mina 22 cm och 14 cm på. Till botten köpte jag en stabil , ca 1 cm tjock tårtbricka som var 40X40 men min botten är ju bara 30X30
    Matilda, Matilda........
  • Mamma till Felicia och Simon
    Egensinnig skrev 2010-02-02 08:40:51 följande:
    Jag brukar använda kartong som jag klipper ut - kan vara vad som helst som är stadigt o bra - BaginBox, adlibriskartong, flyttlåda. Bara mäta noga o klippa noga. Klä sedan i folie och sedan i plastfolie som man sträcker och tejpar på undersidan. Viktigt att undersidan blir slät så den står stabilt. På Tårtdecor hade de en tårtbricka som var 30X45 som jag köpte och ska ställa mina 22 cm och 14 cm på. Till botten köpte jag en stabil , ca 1 cm tjock tårtbricka som var 40X40 men min botten är ju bara 30X30
    Tack för hjälpen då skall jag spara kartången från kakburken
    3 barns mamma Felicia 01,05 Simon 05,01 Moa 07,07
  • Fru Indosaurie
    neenoo
    vilken jättefin prinsesstårta! :) Inte alls tråkig. Stilren! :) 
    Fast sylt, då blir det ju operatårta, hihi!

    är den svår att använda? Jag har inte tid att testa innan utan det måste funka första tårtan..

    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
Svar på tråden Tårttråden del 17