• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • mina12

    Tänk vad mycket saker man känner att man bara "måste ha"! Det blir nog att lägga in en ny beställning... Jag hade tänkt köpa tyllar, men det finns ju hur många som helst. Ni som har använt sådana, vilka rekommenderar ni? Vilka använder ni mest? Vart är det bäst att beställa ifrån?


    Vad jag tänker mig är väl tyll till gräs, nån blomma, nåt blomblad samt nån lite större för att spritsa frosting och dyl på cupcakes.
    En fråga till... Jag har sett att många av er har någon form av glittereffekt på era blommor på tårtorna. Vad är det ni använder för att få det?
  • 3 hjärtan
    mina12 skrev 2010-02-20 21:56:25 följande:
    Tänk vad mycket saker man känner att man bara "måste ha"! Det blir nog att lägga in en ny beställning... Jag hade tänkt köpa tyllar, men det finns ju hur många som helst. Ni som har använt sådana, vilka rekommenderar ni? Vilka använder ni mest? Vart är det bäst att beställa ifrån? Vad jag tänker mig är väl tyll till gräs, nån blomma, nåt blomblad samt nån lite större för att spritsa frosting och dyl på cupcakes. En fråga till... Jag har sett att många av er har någon form av glittereffekt på era blommor på tårtorna. Vad är det ni använder för att få det?
    Jag använder pearldust för att få det att skimra lite, använder jag till både blommor och pärlband.
  • TeDrickaren

    Missy Cat: tack så mycket!


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Lenilus
    hotflower skrev 2010-02-20 07:51:27 följande:
    LenilusUndebara tårtor..."prinsessorna" är helt..outstanding!Hm...ibland känns det som om vi får öppna en ny tråd för  mig (kanske någon mer??)som verkligen bara är på "amatör" stadiet..för nu är tårtorna i biuldtråden snyggare än "proffs" tårtorna ute i handeln tycker jag Ni är ALLA såååå duktiga! KRAM
    Tack snälla! {#lang_emotions_smile}
  • TezzyBump
    Missy Cat skrev 2010-02-20 21:32:28 följande:
    Man trycker med utstickaren på tårtan när den är klar. Jag trycker hårt så att den markerar ordentligt. Super enkelt verktyg att använda!!! Rekomenderas verkligen till nybörjare
    jag har ett sånt men får inte riktigt till mönstret iaf, får träna mer :)
    är så grymt sugen att göra en tårta, satt och kollade i mina inspirationsböcker och kollade igenom lite tårtbilder jag sparat på datorn för inspiration också. hm.. undrar om det är någon som är sugen på tårta ngn helg här framöver? :)
  • stinky79

    Så var då äntligen mina första täckta bröllopstårtor levererade och säkrt uppätna vid det här laget! Så skönt att allt gick bra till slut men oj vad nervöst det har varit bara för att det råkar vara bröllopstårtor.

    Sp'n krånglade ju men efter att jag blandat den med mmf gick det smidigt att täcka tårtorna.
    Det blev en liten nyansskillnad men inget som någon annan än jag märkt, hoppas jag i alla fall!

    Tårtorna är gjorda helt enligt brudparets önskemål och på ett sätt är det ju enklare så. Dom får ju vad dom önskat sig helt enkelt.

    Jag gjorde två trevånings tårtor eftersom dom hade så olika smak så det fick bli en tårta var helt enkelt!

    Bild i bildtråden och flera i min blogg!


  • Missy Cat
    Knallen12 skrev 2010-02-20 22:57:32 följande:
    Missy cat: tack så jättemycket för tips och hjälp. Hoppas gästerna gillar tårtan imorgon!
    Bara roligt att kunna få hjälpa till.
    längtan09 skrev 2010-02-20 21:46:43 följande:
    Missy Cat, vilken utstickare är det du använder till bostäverna som du t. ex hade på födelsedagstårtan? Alltså, den det stod Elin på.
    Jag använder de här och de här "stora och små bokstäver + sifftor.
    Ser att de stora bokstäverna (som också innehåller siffrorna) är slut för tillfället.
    Nina84 skrev 2010-02-20 21:53:48 följande:
    passar oxå på att fråga dig Missy Cat om prinsesskronan ...hur gör du den?
    Jag använder den här kantutstickaren på antingen sp eller fp.
    Skär till lagon höjd, reser den upp och limmar lite vatten längst skärsnitten har fäster ihop.
    När jag använt sp (ballinas) har jag ställt den kallt tills tårtan ska dekoreras med den (oftast dagen efter) Då har den stelnat till lite och håller sig stadig.
    Fp tårtkar på en gång.
    TeDrickaren skrev 2010-02-20 22:03:40 följande:
    Missy Cat: tack så mycket!
    :D
    TezzyBump skrev 2010-02-21 07:14:15 följande:
    jag har ett sånt men får inte riktigt till mönstret iaf, får träna mer :) är så grymt sugen att göra en tårta, satt och kollade i mina inspirationsböcker och kollade igenom lite tårtbilder jag sparat på datorn för inspiration också. hm.. undrar om det är någon som är sugen på tårta ngn helg här framöver? :)
    Det gäller att trycka ordentligt. Håll emot med handen på motsatt sida av tårtan och tryck så det putar ut i utstickarens hål.
    Var inte rädd för att ta i. Du får samtidigt rakare och snyggare kanter när du tar i.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Missy Cat
    stinky79 skrev 2010-02-21 11:49:32 följande:
    Så var då äntligen mina första täckta bröllopstårtor levererade och säkrt uppätna vid det här laget! Så skönt att allt gick bra till slut men oj vad nervöst det har varit bara för att det råkar vara bröllopstårtor. Sp'n krånglade ju men efter att jag blandat den med mmf gick det smidigt att täcka tårtorna. Det blev en liten nyansskillnad men inget som någon annan än jag märkt, hoppas jag i alla fall! Tårtorna är gjorda helt enligt brudparets önskemål och på ett sätt är det ju enklare så. Dom får ju vad dom önskat sig helt enkelt. Jag gjorde två trevånings tårtor eftersom dom hade så olika smak så det fick bli en tårta var helt enkelt! Bild i bildtråden och flera i min blogg!
    Elegant och stilfull tårta!
    Vackert som vanligt!!!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Tårttråden del 17