• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Cerrgweni

    Hej!
    Är det någon som har använt sig av Odense Bakmassa??
    Jag har köpt den nu, men vet inte om jag ska täcka tårtan med den.. eller göra dekorationer i den.. Vilket är bäst?

  • Cerrgweni

    FAN!

    Jag har precis täckt min tårta med marsipan.. det gick ganska bra att kavla ut den och lyfta över... och precis när jag lagt det på tårtan så km jag på....Jag har ju INTE penslat smör på insidan av locket! SKIT!

    Hur lånt tid kommer det ta ungefär innan det svettar igenom?
    Fasen..

    Ska ta med tårtan till jobbet idag.. runt kl 14.. hoppas den håller tills dess.. *orolig*
    Jag hade ju t.o.m. tagit fram smör och smält lite för att ha att pensla med... å så glömmer jag det... så typiskt..

  • Missy Cat
    Cerrgweni skrev 2010-03-01 10:56:05 följande:
    FAN! Jag har precis täckt min tårta med marsipan.. det gick ganska bra att kavla ut den och lyfta över... och precis när jag lagt det på tårtan så km jag på....Jag har ju INTE penslat smör på insidan av locket! SKIT!Hur lånt tid kommer det ta ungefär innan det svettar igenom? Fasen.. Ska ta med tårtan till jobbet idag.. runt kl 14.. hoppas den håller tills dess.. *orolig*Jag hade ju t.o.m. tagit fram smör och smält lite för att ha att pensla med... å så glömmer jag det... så typiskt..
    Jag tror den klarar sig utan problem.
    Värre om det hade varit till dagen efter.
    Men till nästa gång rekomenderar jag olja.. rapsolja
    Så slipper du smälta smör. Är inte smöret helt kallt kan det tom lösa upp marsipanen.
    Häll på lite olja på det utkavlade locket och smeta ut med händerna.
    Eller ännu enklare, kavla ut marsipanen på olja så har du ett bra underlag att kavla på och får fodringen på köpet
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • Missy Cat
    zuperduperme skrev 2010-03-01 11:04:20 följande:
    ni som gör bebisar til doptårtor och liknande. hur gör ni ansiktena? använder ni en form eller gör ni på fri hand?
    Jag använde en form till min senaste dopbebis ansikte och händer men resten är på fri hand.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LindaRunn.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • zuperduperme
    Missy Cat skrev 2010-03-01 12:53:26 följande:
    Jag använde en form till min senaste dopbebis ansikte och händer men resten är på fri hand.
    tack så mycket. testade föresten receptet på tårtbottnar du har på din blogg. det blev jätte bra!

    vad änvänder ni för utstickare när ni skriver på tårtorna? dom jag har krånglar bara
  • Mathe

    Hjälp! Jag gjorde bilarfluff igår och skulle vispa ihop den nu. Men den är så tjock som smörkräm typ, inte det minsta fluffigt, ska jag vispa mer (har inte vispat mycket alls) eller ska den vara så här? hade 3 dl grädde och 80 g bilar, kanske blev för mkt bilar? Men det smakar knappt bilar heller, mest ...kemiskt...{#lang_emotions_undecided}

  • Egensinnig
    Mathe skrev 2010-03-01 17:20:51 följande:
    Hjälp! Jag gjorde bilarfluff igår och skulle vispa ihop den nu. Men den är så tjock som smörkräm typ, inte det minsta fluffigt, ska jag vispa mer (har inte vispat mycket alls) eller ska den vara så här? hade 3 dl grädde och 80 g bilar, kanske blev för mkt bilar? Men det smakar knappt bilar heller, mest ...kemiskt...
    Vispa mer - ev kan du ta i lite mer grädde om du har för att tunna ut. Jag tycker också det smakar kemiskt o gillar det inte alls . men andra verkar göra det.....
    Matilda, Matilda........
  • Mathe
    Egensinnig skrev 2010-03-01 17:59:29 följande:
    Vispa mer - ev kan du ta i lite mer grädde om du har för att tunna ut. Jag tycker också det smakar kemiskt o gillar det inte alls . men andra verkar göra det.....
    Tack för tipset! Jag har nu räddat upp "fluffet" med mer grädde, jordgubbsflorsocker och citronarom... Fluffigt kanske jag inte skulle kalla det, men det är väl iofs lite som en blandning mellan sån där mashmallowfluff på burk och smörkräm. Gissar att det ska vara så... 4-åringen tyckte det var "grymt gott", själv är jag inte säker på om det är ätbart eller inte, men med lite hallon kanske...

    Till jobbet kör jag på säkert kort (=kladdkaka) garnerad min en av mina nybörjargerberor {#lang_emotions_smile}, får se om jag vågar mig på att lägga ut bild sen...
Svar på tråden Tårttråden del 17