• Tonx

    Svenska dialekter!

    Vad pratar du för dialekt? Vad tycker du om andra dialekter?
    Har ni något speciellt ord eller uttryck som är typiskt för just den landsdelen?
    Vilken är Sveriges härligaste dialekt?

  • Svar på tråden Svenska dialekter!
  • Stinky
    Tonx skrev 2010-02-12 23:59:42 följande:
    Haha, det var inte längesen alls jag var där sist Har en gammal klasskompis där (som förövrigt blev mobbad hela gymnasietiden för sina fula ö:n! ). Men jag har inte lagt märke till frisyrerna, springer iofs inte på stan direkt. Nästa gång ska jag be om en sväng på stan så ska jag starta en tråd sen "Vilken stad har Sveriges fulaste frisyrer?"
    Do it!
    Faktum är att det inte är bara jag och min sambo som reagerar över folks frillor i Övik. Det är många oberoende som reflekterat över detta med mig, haha!
  • skanka

    Har de fula frisyrer i Övik? Nu känne rjag iof inte speciellt många där, men jag har då aldrig tänkt på att de skulle ha fula frisyrer =)

  • Tonx
    Stinky skrev 2010-02-13 00:03:52 följande:
    Fy fan. Ska nog ta med kameran isåfall. Jag har en elak hobby. Jag smygfotograferar folk och situationer jag av någon anledning finner lustiga. En herre som somnat med ansiktet i tidningen på McDonalds, en stackars tant som tankar bilen med tanklocket på fel sida, en elev på komvux som fått sin bil inparkerad av nån riktigt smart jävel o.s.v. Så korkad och dum hobby, jag vet. Men jag kan inte låta bli.
  • skanka
    Tonx skrev 2010-02-13 00:08:36 följande:
    Fy fan. Ska nog ta med kameran isåfall. Jag har en elak hobby. Jag smygfotograferar folk och situationer jag av någon anledning finner lustiga. En herre som somnat med ansiktet i tidningen på McDonalds, en stackars tant som tankar bilen med tanklocket på fel sida, en elev på komvux som fått sin bil inparkerad av nån riktigt smart jävel o.s.v. Så korkad och dum hobby, jag vet. Men jag kan inte låta bli.
    Då kunde du ha fotat mig några gånger, fick senast häromdagen förarsidan inparkerad så jag fick klättra genom hela bilen för att kunna köra därifrån =)  Någon hade ställt sin bil 2 cm från min.
  • Stinky
    Tonx skrev 2010-02-13 00:08:36 följande:
    Fy fan. Ska nog ta med kameran isåfall. Jag har en elak hobby. Jag smygfotograferar folk och situationer jag av någon anledning finner lustiga. En herre som somnat med ansiktet i tidningen på McDonalds, en stackars tant som tankar bilen med tanklocket på fel sida, en elev på komvux som fått sin bil inparkerad av nån riktigt smart jävel o.s.v. Så korkad och dum hobby, jag vet. Men jag kan inte låta bli.
    Du kommer inte att bli besviken. {#lang_emotions_kiss}
  • Tonx
    skanka skrev 2010-02-13 00:13:16 följande:
    Då kunde du ha fotat mig några gånger, fick senast häromdagen förarsidan inparkerad så jag fick klättra genom hela bilen för att kunna köra därifrån =)  Någon hade ställt sin bil 2 cm från min.
    Stackare
  • BubbelBoom

    Jag är smålänning och bor i halland med min sambo. Hna reta mig ofta för min dialekt och kallar mig för sin lilla smålänning. Själv tycker jag inte att jag har någon dialekt alls. Men det är ju så att vi i småland inte pratar med "R".

    Till exempel:
    Mormor-Måmå
    Farfar- Fafa
    Borg- Båj
    Torg- Tåj
    Tårta- Tåta

    Ja typ så. R är en onödig bokstav!

    Sveriges härligaste dialekt är nog Göteborska!!!! Love it!

  • Zuffo
    BubbelBoom skrev 2010-02-13 00:24:48 följande:
    Jag är smålänning och bor i halland med min sambo. Hna reta mig ofta för min dialekt och kallar mig för sin lilla smålänning. Själv tycker jag inte att jag har någon dialekt alls. Men det är ju så att vi i småland inte pratar med "R". Till exempel: Mormor-Måmå Farfar- Fafa Borg- Båj Torg- Tåj Tårta- Tåta Ja typ så. R är en onödig bokstav! Sveriges härligaste dialekt är nog Göteborska!!!! Love it!
    Så härligt pratar vi här i Karlskrona med. Inga R i onödan liksom =D

    Glömde ett ord:

    Korv= Kåv     Hahaha!
  • janniahlholm

    Är det inte ni smålänningar som säger "rullebör" eller någonting? fast uttalar det på småländska såklart.. eller är det i skåne?

    fick höra det när jag var på ridläger i vetlanda ;)

  • janniahlholm
    janniahlholm skrev 2010-02-13 11:16:15 följande:
    Är det inte ni smålänningar som säger "rullebör" eller någonting? fast uttalar det på småländska såklart.. eller är det i skåne? fick höra det när jag var på ridläger i vetlanda ;)
    rättning, mer specifikt så var jag faktiskt i vedbände.
Svar på tråden Svenska dialekter!