• Tonx

    Svenska dialekter!

    Vad pratar du för dialekt? Vad tycker du om andra dialekter?
    Har ni något speciellt ord eller uttryck som är typiskt för just den landsdelen?
    Vilken är Sveriges härligaste dialekt?

  • Svar på tråden Svenska dialekter!
  • linas fina

    Fast nog kan man väl höra att folk pratar norrländskt, även om jag förstår att det är viss skillnad beroende på städer m.m.. Eller? Folk i Norrland eller Skåne skulle säkert tycka att dalmål låter ganska även om vi som bor här vet att det kan skilja sig beroende på var i Dalarna man bor. Men för en utomstående ter det sig nog ingen större skillnad. (Nu vet jag ju att Norrland är stort och inget landskap, men har svårt att tro att man pratar grötigt som skånska i en viss del av Norrland, och sakta och sävligt i en annan del.) Jag kan iaf ganska lätt höra om någon är från Norrland även om jag inte kan säga exakta landskapet eller staden.

  • linas fina

    Oj mitt inlägg blev lite rörigt. Vad jag menar är att man ganska lätt kan höra att någon pratar norrländska, även om det så är en egen dialekt inom Norrland, förstår ni? =)

  • La Lola
    linas fina skrev 2012-06-17 19:10:40 följande:
    Oj mitt inlägg blev lite rörigt. Vad jag menar är att man ganska lätt kan höra att någon pratar norrländska, även om det så är en egen dialekt inom Norrland, förstår ni? =)
    Näe, jag förstår inte. Det är ju som att påstå att alla dialekter i södra Sverige låter lika. Tror jag tagit exemplet förut i denna tråd; Kungen, Peps Persson och Carl-Einar Häckner låter ju verkligen lika......de måste alltså prata sörländska.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linas fina
    La Lola skrev 2012-06-17 19:16:29 följande:
    Näe, jag förstår inte. Det är ju som att påstå att alla dialekter i södra Sverige låter lika. Tror jag tagit exemplet förut i denna tråd; Kungen, Peps Persson och Carl-Einar Häckner låter ju verkligen lika......de måste alltså prata sörländska.
    Okej, synd att jag inte kan förklara så du förstår. Men om jag hör att en människa kommer från Norrland men inte kan lokalisera exakta landskapet, så måste det väl ändå finnas en likhet i hur man pratar i Norrland? 
    Antar att det är därför man benämner det Norrländska. En utomstående hör nog ingen större skillnad på den ena eller andra landskapet. Inte jag i af. =)
    Om man nu pratar ganska lika (med vissa skillnader såklart) i hela Norrland ser jag inget problem att kalla det norrländska. Hade vi i Dalarna pratat lika som hela Svealand hade jag inte haft några problem att det istället kallats svealändska. 
  • linas fina

    Googlade och insåg att det faktiskt kan benämnas sveamål, så då tycker jag faktiskt inte alls det är fel att även kunna säga norrländska även om de allra flesta vet att det finns undergrupper där uttal kan skilja sig. Men det finns en viss klang i dialekten som det då förmodligen gör även i svealand. 
      

  • La Lola
    linas fina skrev 2012-06-18 17:59:51 följande:
    Okej, synd att jag inte kan förklara så du förstår. Men om jag hör att en människa kommer från Norrland men inte kan lokalisera exakta landskapet, så måste det väl ändå finnas en likhet i hur man pratar i Norrland? 
    Antar att det är därför man benämner det Norrländska. En utomstående hör nog ingen större skillnad på den ena eller andra landskapet. Inte jag i af. =)
    Om man nu pratar ganska lika (med vissa skillnader såklart) i hela Norrland ser jag inget problem att kalla det norrländska. Hade vi i Dalarna pratat lika som hela Svealand hade jag inte haft några problem att det istället kallats svealändska. 
    Jag hör inte skillnad på folk i södra Sverige...alla låter likadant..... (Nä såklart hör jag skillnad).
    Hör man ingen skillnad på nån från Härjedalen och nån från Västerbotten så måste man ha något fel på hörseln...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linas fina
    La Lola skrev 2012-06-18 19:25:18 följande:
    Jag hör inte skillnad på folk i södra Sverige...alla låter likadant..... (Nä såklart hör jag skillnad).
    Hör man ingen skillnad på nån från Härjedalen och nån från Västerbotten så måste man ha något fel på hörseln...
    Jag kanske skulle höra en viss skillnad, men skulle aldrig kunna säga vilken som var vilken. Däremot skulle jag kunna höra att båda har sitt ursprung i den norrländska delen. Jag tycker detta är otroligt enkelt och logiskt.
    Då skulle jag nog bli lite sur om du inte hörde var i Dalarna jag kommer ifrån för här kan dalmålet skilja på sig . ;)
  • La Lola
    linas fina skrev 2012-06-18 22:03:14 följande:
    Jag kanske skulle höra en viss skillnad, men skulle aldrig kunna säga vilken som var vilken. Däremot skulle jag kunna höra att båda har sitt ursprung i den norrländska delen. Jag tycker detta är otroligt enkelt och logiskt.
    Då skulle jag nog bli lite sur om du inte hörde var i Dalarna jag kommer ifrån för här kan dalmålet skilja på sig . ;)
    Nu tappade jag hakan.
    Att en dialekt kan skilja sig åt i olika delar där den kommer ifrån är inget konstigt o sånt kan vara svårt att särskilja. Jag kan inte säga från vilket område jämtskan kommer ifrån om jag hör den och ändå är jag född o uppvuxen här i jämtland.

    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linas fina
    La Lola skrev 2012-06-18 23:16:04 följande:
    Nu tappade jag hakan.
    Att en dialekt kan skilja sig åt i olika delar där den kommer ifrån är inget konstigt o sånt kan vara svårt att särskilja. Jag kan inte säga från vilket område jämtskan kommer ifrån om jag hör den och ändå är jag född o uppvuxen här i jämtland.
    Vad tappade du hakan för?
    Jag menade ju just ironiskt att det inte är konstigt att man inte kan härröra exakt var en dialekt kommer ifrån men att man kan höra att den har tex en norrländskt ursprung. 
  • uvilehendi





    16 minuter av värmländska dialekter från väst till öst. Låter skarpt och tydligt inte som Bengt Alsterlind.

    Och hur en människa inte kan höra skillnad på någon ifrån Härjedalen och någon från Norrbotten förbryllar mig. Jag tror inte de vet vad de talar om.

    www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna/harjedalen-hede-socken.html

    www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter/norrbotten.html

  • Vildbi

    Rikssvenska talar jag.

    Finast är nog...jag vet inte...jag tycker nog ändå att ren rikssvenska är finast. Inga krusiduller liksom. Rent och slätt!

  • Kokoskorven
    Vildbi skrev 2019-08-23 10:47:37 följande:

    Rikssvenska talar jag.

    Finast är nog...jag vet inte...jag tycker nog ändå att ren rikssvenska är finast. Inga krusiduller liksom. Rent och slätt!


    Hur vet du att du talar rikssvenska (och vad är det ens?). Var är du född?
  • Vildbi
    Kokoskorven skrev 2019-08-23 11:07:18 följande:

    Hur vet du att du talar rikssvenska (och vad är det ens?). Var är du född?


    Jag är född i Danderyd och uppvuxen i Sthlms innerstad.

    Talar dock ej stockholmska, utan snarare rikssvenska (Mälardalen).
Svar på tråden Svenska dialekter!