• Lady Dahmer

    Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?

    Som feminist så får jag frågan om hur jag kan tycka att slöjan är ok. Det finns inget enkelt svar. Jag är emot all sorts tvång och all sorts förtryck av kvinnan. Men saken är den att jag inte ser någon skillnad på att bära slöja och att t.ex bära högklackat eller tajta kläder. Båda plagg är ett resultat av vår tids ideal. Och båda plagg förtrycker kvinnan på ett eller annat sätt.

    Jag är för slöjan lika mycket som jag är för att du späker dig själv för att duga, klämmer in dina fötter i skor som det gör ont att gå i, visar en massa hud och på andra sätt anpassar dig för att följa den norm vi har. Du är lika förtryckt som kvinnan med sjalen, t.o.m mer för du tror att du har ett fritt val. Du tror att du "väljer själv". Du är lurad

    Man förfäras över barn som tvingas ha slöja men ser inte hur vi sexualiserar våra egna barn. Man ser flisan i sin systers öga men inte bjälken i sitt eget.

    Jag är varken för eller emot slöjan eftersom att frågan inte kan ha bara ett svar. Det beror helt på. Jag är däremot för acceptans och förståelse. Som kvinna och feminist kan jag se fördelarna med att täcka sig. Med att inte delta i västvärldens objektifiering av kvinnan även om jag anser att det måste lösas på ett djupare plan. Slöjan objektifierar inte. Slöjan sexualiserar inte.

    Slöjan ger iallafall frihet.


    ----------------------

    disclaimer: Jag vet att många väljer slöja utan påtryck från samhället/familj/religion/ideal, men det är inte min poäng - jag hoppas de flesta förstår det.

     


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 18:30
    Det jag vill förmedla med min trådstart är; varför tror vi att vi är så fria och att de som lever under alla förhållanden inte är det? Varför tror vi att kvinnan i slöja är ett offer för sin kultur men vägrar se hur vår egen kultur påverkat oss?

    Man måste kunna ifrågasätta och reflektera över de val vi gör. Fråga sig själv varför man gör de val man gör. Varför tycker jag så här? Varför väljer jag det här?
  • Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-08 20:32:08 följande:
    Så fint att du gör en person ansvarig för vad andra personer tar sig för eller sagt. Tyder på ett vidsynt synsätt.
    Varför skulle folk inte få ha den typen av sex som dom själva önskar?
    Varifrån kommer dessa föreställningar om feminister?
    Jag känner inte igen det ifrån någon feminist jag är bekant med faktiskt.
  • Rochefort 10
    Triskele skrev 2010-03-07 19:14:56 följande:
    Jepp, sminkar man sig inte så får man en hel del gliringar om att man är okvinnlig.  Klär man upp sig är man slampig.  Har man mer än en partner är man en lösaktig och omoralisk person. Folk har mycket åsikter om en...
    Ja och folk kommer alltid att ha åsikter om en oavsett hur man beter sig och hur man ser ut. Det gäller ju även om man har tuppkam, är för tjock, för smal, har oranga byxor, för mycket smink, för små bröst, för stora bröst, för glest skägg, för korta byxor, för stora urringningar, för nasal röst, för ful dialekt, osv osv osv

    Sedan kan man ju tycka att folk ska sluta ha så jävla mycket åsikter om sådana som de inte känner, men det är inte bara "okvinnliga" och "slampiga" feminister som är föremål för ogillande blickar och gliringar, och TS tycker jag är ett bra exempel på att feminister själva inte är så fördomsfria heller.

    Personligen tycker jag att inte att det spelar någon roll vad andra tycker om mig, såvida jag inte känner och respekterar den personen.
    Folk kommer alltid att ha dömande åsikter om en, ju förr man inser det desto tidigare kan man själv sluta ta illa upp.
    Bättre då att försöka bygga ett självförtroende än att försöka ändra andras åsikter.
  • Rochefort 10
    DrKejs skrev 2010-03-08 20:32:08 följande:
    Och du tror att dina feministiska normer skulle vara mer toleranta och mindre krävande? Haha, de värsta monstren när det gäller att klanka ner på andra är ju feminister; allt som inte passar in i er mall är vedervärdigt och ska bekämpas/utrotas. För i helvete, låt folk leva som de vill utan att tvinga in dem i några jävla fållor. I din värld skulle jag inte få leva som jag ville, i min värld får du leva som du vill och jag skiter fullständigt i om du går omkring i klänning med en palestinaschal virad runt halsen eller om du har Armanikostym på dig. I din värld får en man och kvinna inte ha vilken sex de vill, i min värld får du stoppa upp en isglass i röven på dig själv om det tänder dig (be mig dock inte att äta upp den sen). Du vill ha mer tolerans? Bra, börja med dig själv och dina feministiska kompisar.
    Tummen upp
  • Lady Dahmer
    Rochefort 10 skrev 2010-03-08 21:55:29 följande:
    Ja och folk kommer alltid att ha åsikter om en oavsett hur man beter sig och hur man ser ut. Det gäller ju även om man har tuppkam, är för tjock, för smal, har oranga byxor, för mycket smink, för små bröst, för stora bröst, för glest skägg, för korta byxor, för stora urringningar, för nasal röst, för ful dialekt, osv osv osv Sedan kan man ju tycka att folk ska sluta ha så jävla mycket åsikter om sådana som de inte känner, men det är inte bara "okvinnliga" och "slampiga" feminister som är föremål för ogillande blickar och gliringar, och TS tycker jag är ett bra exempel på att feminister själva inte är så fördomsfria heller. Personligen tycker jag att inte att det spelar någon roll vad andra tycker om mig, såvida jag inte känner och respekterar den personen. Folk kommer alltid att ha dömande åsikter om en, ju förr man inser det desto tidigare kan man själv sluta ta illa upp. Bättre då att försöka bygga ett självförtroende än att försöka ändra andras åsikter.
    INGEN är fri från fördomar.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-08 21:47:18 följande:
    "Så fint att du gör en person ansvarig för vad andra personer tar sig för eller sagt. Tyder på ett vidsynt synsätt.

    Varför skulle folk inte få ha den typen av sex som dom själva önskar?

    Varifrån kommer dessa föreställningar om feminister?
    Jag känner inte igen det ifrån någon feminist jag är bekant med faktiskt."
    Vidsynt eller inte har inte med saken att göra, jag konstaterar bara hur det ser ut. Dorian har dessa uppfattningar, vilket har framkommit i diverse diskussioner där han har medverkat.
    Att det är feministerna i Sverige som ligger bakom sexköpslagen är det väl ingen som kan förneka? Att det sedan finns liberalt inriktade feminister som anser att detta är fel kan ingen heller förneka.
    Så ingen av de feminister du är bekant med vill ha en tvångsdelning av fp?
  • DrKejs
    Rochefort 10 skrev 2010-03-08 21:56:27 följande:
    Tummen upp
    Som sagt, det är väl bara bra om vi är olika. Om Dorian vill frottera sig med palestinaschalsinvirade vänstermänniskor får han göra det, jag tänker inte hindra honom från att leva sitt liv som han vill. Därför förväntar jag mig också att andra ska låta mig leva mitt liv som jag vill och att staten inte ska blanda sig i ännu mer i vad vi gör som individer. 
    Om Dorian vill koppla av med ett glas rött eller en joint efter en lång dag (medvaddetnuärhangöromdagarna) så ska staten inte straffa honom för att han väljer ett berusningsmedel framför det andra.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-09 09:14:38 följande:
    Nu råkar jag känna honom personligen, så jag kan tyvärr inte hålla med dig i din uppfattning.
    Och din uppfattning är att en person ska ta ansvar för ett kollektiv?
    Vad är det för skum inställning egentligen?
    Vad har sexköpslagen med saken att göra?
    Ingen feminist i min närhet har propagerat för någon tvångsdelning av föräldrapenningen. 
    Vi har ju redan jämställdhetsbonus som incitament till delad föräldraledighet för den delen. 
    Dock kunde den vara högre förstås. Men den har t.ex. gjort att min pojkvän och jag planerar annorlunda, istället för att han tar ett fullt år så splittar vi på mitten med största sannolikhet.
    Men du blandar in helt ovidkommande saker.
    Vad har detta med diskussionen att göra?
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-08 22:09:49 följande:
    INGEN är fri från fördomar.
    PRECIS!
    I min erfarenhet är det speciellt radikalfeminister som är nerlusade med fördomar och fördömanden om andra. De är motsvarigheten till intoleransen som uppvisas från andra extremistiska rörelser som SMR och NSF.
  • Triskele
    Rochefort 10 skrev 2010-03-08 21:55:29 följande:
    Personligen tycker jag att inte att det spelar någon roll vad andra tycker om mig, såvida jag inte känner och respekterar den personen. Folk kommer alltid att ha dömande åsikter om en, ju förr man inser det desto tidigare kan man själv sluta ta illa upp. Bättre då att försöka bygga ett självförtroende än att försöka ändra andras åsikter.
    Fast det är lättare sagt än gjort.
    Även om man inte bryr sig om vad andra tycker så blir man ju fortfarande påverkad av detta.
    Det påverkar hur framgångsrik man kan bli i arbetslivet t.ex.
    Man är faktiskt beroende av att människor behandlar en juste för att orka med alla som inte gör det.
    Man kan ju gå genom livet och ge andra fingret också, men det är inget jag rekommenderar.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-09 09:24:04 följande:
    PRECIS! I min erfarenhet är det speciellt radikalfeminister som är nerlusade med fördomar och fördömanden om andra. De är motsvarigheten till intoleransen som uppvisas från andra extremistiska rörelser som SMR och NSF.
    trams! feminister har inte fler fördomar än gemene man.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Är svenska kvinnan verkligen så fri som hon tror?