• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    siriius skrev 2010-05-26 22:52:53 följande:
    Till sommaren så är de ju perfekt i ett tunt svalt bomullstyg -tycker jag
  • plura
    tinni78 skrev 2010-05-26 21:30:18 följande:
    Jag vet inget om låst blogg men jag har blogspot och är väldigt nöjd med den. Det verklar som att de flesta har sybloggare kör med blogspot, så det är bara att gå in på en blogg så står det längst upp Skapa en blogg. Går du in där kan du ju testa lite, det är inte så svårt. Jag har en ren syblogg (håller inte på med annat pyssligt) också har jag en med allt annat där jag lägger upp mycket bilder och saker om barnen.
    Ja det är nog enklast med 2 olika -en låst med dokumentation om familjen -vill inte lägga ut bilder på barnen. 
    Det får räcka med dem som maken lagt ut på fejjan.
    Sen en separat pysselblogg eller kanske ren syblogg för nu syr jag mest -Fast bloggvärlden kanske inte behöver ytterligare en amatörsömmerska
    Har varit sysugen så trots dålig trådspänning så blev det några alster idag -nämligen dockkläder.
    Himla tacksamt då passformen inte behöver vara den bästa. Kul att få vara lite "slarvig" och klippi klippa här och dra och sy där. Perfekt när det ska gå undan.
    4 avlagda bodys blev till 3 tröjor, 1 klänning, 1 par byxor, en kjol, en mössa och 4 bodyförlängare.
    -Varför i allsin dar köper jag så mycket nya tyger när jag är såld på återvinning?
    Efter en massa svammel kommer jag äntligen fram till frågan
    Hur rynkar man trikå ? Själva rynkningen går bra men sen när jag ska "sy fast" rynket så skjuts tyget så mycket framför maskinen.
    Det verkar inte som att man kan ställa pressarfotstrycket på min maskin -hur gör man då.
    Tips snälla -vill inte bara rynka dockkjolar, utan även annat som har lite högre krav på finish.
  • ak74
    plura skrev 2010-05-26 23:21:02 följande:
    Jag antar att du rynkar genom att sy raksöm med långa stygn och sedan drar i trådarna för att rynka?
    Du kan prova att lägga lite smörgåspapper emellan tyget och pressarfoten så kanske rynkorna håller sig på plats
    Nu ska  jag vila ögonen ett tag så jag kommer mig upp till morgonen för att skicka barnen till skolan.
    I morgon ska jag sy skolavslutningsklänning
  • linweg

    Har bestämt mig för att börja min symaskinsjakt med att gå till en affär och klämma lite... Kan ju gå hur dåligt som helst, för plånboken. :)

    Plura: när det gäller blogspot kan man ha lösenordskyddat men du sätter inte lösenordet själv utan bjuder in personer som har ett googlekonto.
    För min det ville jag inte vara med om att förklara för mor- och farföräldrar hur man skapar ett sådan konto... så jag har "bara" stängt av bloggen för sökmotorer så att den inte kan hittas om man inte har länken.

  • Fiffa5
    plura skrev 2010-05-26 23:21:02 följande:
    Ang. rynkningen - syr du två prallella raksömmar som du rynkar med? Sen syr du den riktiga sömmen mittemellan. Det brukar hålla rynkorna på plats tycker jag. Och så nålar jag förstås.
  • Tjej 83
    siriius skrev 2010-05-26 22:52:53 följande:
    du kan sy i vannligt bomullsyg, har du nåt snyggt gamalt påslakan elelr vad som så funkar det med.
    singoalla är ju lite bredare i modellen, o med resår så det går lätt på barnet,

    ja ottobree har en massa fina modeller, så man vill ha alla tidnignar, men man ska hinna med o sy allt med 
  • Tjej 83
    plura skrev 2010-05-26 23:21:02 följande:
    Jag har blogspot, med klicka i att det inte ska visas när man söker på tex google.
    så ingen hittar mig om man inte vet om min adress.
    sen när ja la ut bilder på barnen så censurerade ja ansikterna på dem, visste inte om verkligen va så att man inte hitta mig på google,
    men nu så vet jag, o då kan ja visa deras ansikten, o ingen kommer in på min sida utan o veta om att den finns
  • Brummelisa
    Fiffa5 skrev 2010-05-26 20:52:24 följande:
    Interlock är lite tjockare än jerseyn. Jerseyn är tunnare och krullar ihop sig i kanterna och kan vara lite svårare att sy i. Det är väldigt olika vad folk föredrar - själv tycker jag bäst om jersey. Men till tröjor och kanske linnen tycker jag att även interlock går bra, till övrigt tar jag helt klart jersey. Och nu till sommaren blir ju jersey lite svalare.
    Knastroll82 skrev 2010-05-26 20:50:38 följande:
    Det beror lite på hur du vill ha dem.. Jag föredrar jersey till ovan nämnda plagg. Jersey är tunnare, stretchigt med mjukare fall och "fladdrigare". Känns svalare. Däremot byxor väljer jag gärna stretchfrotte, velour eller interlock till.
    Hej igen och tack!

    Tror jag kommit fram till att det är interlock jag vill ha till linnen och tröjor som jag inte vill ska vara så fladdriga men att jersey blir bra till singoallaklänningarna för mjukare fall.

    Tack igen! Nu ska vi se om det blir lite tyginköp iallafall..!
  • gewjyn
    NCL skrev 2010-05-26 21:33:53 följande:
    gewjyn: Jag har Singers kombimaskin (14T967) och är helnöjd med den. Jag har iofs inte haft någon annan overlock så jag har inget att jämföra med men jag tycker att den syr snyggt och den har inte krånglat för mig än (har haft den ett halvår). Jag tycker inte att det tar så speciellt lång tid att trä om den och byta mellan overlock och täcksöm och det var inte speciellt svårt att lära sig hur man gör, det mesta står bra beskrivet i instruktionsboken.
    Tack för den lilla recensionen Nu blir jag ju inte mindre sugen. Men det finns ingen bandkantare va?
  • gewjyn

    När ni ändå är inne på bloggar; hur gör man för att kolla varifrån besökare kommer? Jag har en räknare från susnet, men har den bara att visa antal besökare per dag och vecka. Det står i informationen att man ska kunna se varifrån besök kommer också, men hur gör man? Kan man göra det i efterhand?
    Min blogg: www.veleblogg.blogspot.com/

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd