• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78
    ak74 skrev 2010-07-01 12:40:48 följande:
    Tack för all stöttning!
    Jag hoppas verkligen att vi löser detta och stärks i vår gemenskap. Han är ju min fasta punkt i tillvaron. Oavsett vad som hänt (eller hur grinig jag har varit) har han alltid funnits där. Nu när jobbet är borta och man märker att de få kompisar man har haft var arbetskamrater som man inte längre träffar då känns det tufft att förlora det enda man har att leva för...

    Har precis varit på arbetsförmedlingen en sväng. Nu är det bara en massa papper som ska fyllas i... 

    Ny layout på FL föresten... 
    Styrke kramar till dig och hoppas att det löser sig till det bästa.

    Det är konstigt det där med sånna som man umgås med väldigt intensivt typ arbets/klasskompisar bara försvinner när den gemensamma punkten försvinner. Jag tycker bara nu när jag är föräldraledig att det inte alls känns samma att komma till jobbet och arbetskompisarna.
  • GOBLIgobli

    Men oj ak!! Ta hand om dig. *kramar*


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Ullerull

    AK: Jag hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt utan allt för mycket tårar. *kram*

  • gewjyn

    Usch då AK74 Hoppas att det löser sig för er.

    Igår tog jag mod till mig och knöt i tråd i de trådstumpar som maskinen var trädd med när den kom och drog igenom. Sydde en söm utan större problem, fast i slutet av sömmen blev den lite konstig, på ena sidan av sömmen kom övertråden ner på baksidan så att det blev öggligt i ena kanten (trippelcomversöm) När jag sen sydde nästa söm matade det inte fram tyget utan tuggade ner det och fastnade så jag fick skruva loss stygnplåten för att komma åt att klippa av trådarna som hade snott sig om griparna. Så nu måste jag trä om maskinen på riktigt för att kunna sy igenSkrikandes

  • ak74
    gewjyn skrev 2010-07-02 07:13:42 följande:
    Usch då AK74 Hoppas att det löser sig för er.

    Igår tog jag mod till mig och knöt i tråd i de trådstumpar som maskinen var trädd med när den kom och drog igenom. Sydde en söm utan större problem, fast i slutet av sömmen blev den lite konstig, på ena sidan av sömmen kom övertråden ner på baksidan så att det blev öggligt i ena kanten (trippelcomversöm) När jag sen sydde nästa söm matade det inte fram tyget utan tuggade ner det och fastnade så jag fick skruva loss stygnplåten för att komma åt att klippa av trådarna som hade snott sig om griparna. Så nu måste jag trä om maskinen på riktigt för att kunna sy igenSkrikandes
    Oftast så är nåltrådarna enklare att trä. Dessutom funkar det inte att dra en knut genom nålsögat. På gripartrådarna (de som går ner i maskinen) är det lite krångligare så där knyter jag alltid. På min maskin finns det flera alternativ att trä beroende på vilken söm jag ska sy.
    Ha instruktionsboken till hands och markera sidan med trädschemat så du lätt hittar det
  • m o e
    ak74 skrev 2010-07-02 08:04:55 följande:
    Dessutom funkar det inte att dra en knut genom nålsögat. 
    Johodå, det går. Men man måste vara försiktig och man får ibland trixa lite fram och tillbaka vid ögat innan den glider igenom. Då knuter jag dessutom alltid rejält, "råbandsknop", på trådarna.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • plura
    ak74 skrev 2010-07-01 12:40:48 följande:
    Tack för all stöttning!
    Jag hoppas verkligen att vi löser detta och stärks i vår gemenskap. Han är ju min fasta punkt i tillvaron. Oavsett vad som hänt (eller hur grinig jag har varit) har han alltid funnits där. Nu när jobbet är borta och man märker att de få kompisar man har haft var arbetskamrater som man inte längre träffar då känns det tufft att förlora det enda man har att leva för...

    Har precis varit på arbetsförmedlingen en sväng. Nu är det bara en massa papper som ska fyllas i... 

    Ny layout på FL föresten... 
    Tänker på dig, det är inte många veckor sen jag var i samma sits.
    Hoppas att ni kan prata med varandra, även om han har nån sorts livskris.
    Min make var omöjlig från början, inga argument gick fram. Det faktum att man efter 5 barn och snart 16 år tillsammans åtminstonde var "skyldig" att ge det en chans -sånt kunde han inte förstå.
    Det var bara hans behov och önskningar som var viktiga. Det faktum att han är den som haft mest egentid, dyra hobbies såg/ser han inte -Det är inget jag sagt nåt om tidigare, men när man får höra att han minsann inte fått nåt utrymme så blir man sårad.
    Jag lyckades iallafall tids nog övertala honom och just nu är han inte mest arg på mig (tror jag), utan nu är det bristen på pengar.
    Själv tassar jag lite på tå och försöker hålla ställningarna. 

    Håller tummarna för att han ger dig en till chans (även om det inte är ditt fel) -för din, barnens, men även för sin egen skull.
    Tänk att "vakna upp" om 5-10 år (när ni gått vidare med era liv) och livet inte är så där lätt och bra, som man tänkt att det skulle bli. Tänk att då veta att man inte gjorde allt, att man inte gjorde det där sista försöket.
    Hoppas att ni kan lösa det här, att han krisar är självklart jobbigt för familjen runt omkring, men ska inte behöva splittra er.
    -Förlåt för att det blev ett lite "egoinlägg" (har den här erfarenheten lite för nära och än är den inte utredd) men tänker på dig och hoppas verkligen att ni kan lösa detta på bästa sätt.
    *kramar om*
  • plura

    Var på Åhlens I Birsta igår och nöp de sista 1,8m av Pippityget där -på rea
    Sen fick jag mail från MT och hon skulle kolla upp var mina Traderatyger tagit vägen, sen hade jag betalt frakt med Schenker (? -hade missnöjd bebis i knät när jag beställde) plus att jag glömde beställa fordonstyget. Så nu tar jag det för fraktpengarna (92kr)
    -En bra tygdag med andra ord  

  • Kaja
    plura skrev 2010-07-02 10:03:07 följande:
    Var på Åhlens I Birsta igår och nöp de sista 1,8m av Pippityget där -på rea 

    Sen fick jag mail från MT och hon skulle kolla upp var mina Traderatyger tagit vägen, sen hade jag betalt frakt med Schenker (? -hade missnöjd bebis i knät när jag beställde) plus att jag glömde beställa fordonstyget. Så nu tar jag det för fraktpengarna (92kr)
    -En bra tygdag med andra ord  
    Ja, det var en bra tygdag! Och det måste nog vara de sista centimetrarna av Pippi-tyget. För Sytrådarna har dammsugit hela Sverige åt mig.
    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd