• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Pumpalicious

    Åhh vet inte vad jag ska svara utan att hänga ut någon allt för mycket. Det är inte vad jag vill, utan bara få ur lite frustation som jag känner över hela situationen.

    Jag har längre tyckt att mailsvaren man får av henne (om hon ens behagar att svara) är korta, opersonliga och lite "snäsiga". Jag vet att det är lätt att missuppfatta varandra när man skriver och därför har jag inte brytt mig speciellt mycket. Men man har ju läst om andra som får samma uppfattning, och personen i fråga har gång på gång fått kritik mot sig just tackvare hennes kundbemötande. Man kunde ju ha hoppats att något någon gång skulle fastna och att hon inte skyllde ifrån sig precis allting. Men hon verkar inte lära av sina misstag. Bemötandet mot mig är fortfarande riktigt dåligt.

    Det började med att jag beställde tyg. Mailade och frågade om det gick att prioritera leveransen lite då jag skulle stå på en marknad  dagar senare och gärna skulle vilja sy upp lite plagg i tygerna. Det skulle hon försöka fixa. So far so good.
    Det slutade med att det tog nästan två veckor innan paketet dök upp. Posten strular hette det. Och fine, så kan det bli och det är inget jag bryr mig om.

    Men när mitt paket väl dök upp såg jag att hon adresserat det till min gamla adress, även fast jag är 100% säker på att jag skrivit in min nya adress och sparat den i hennes register. Jag dubbelkollade detta innan jag skickade beställningen just för att jag var så angelägen att få paketet snabbt.

    Jag skickade då detta mail till henne; Idag kom mina efterlängtade tyger!! Tror jag klurat ut vad missen är, och det är att du skickat till en gammal adress. Jag försökte ändra min adress vid beställningen, men det kanske inte funkade?

    Då får jag detta svar tillbaka; "Det underlättar ju att veta din nya adress"

    Jag kanske är kinkig, men hade uppskattat att höra något i form med; "Jag beklagar att din adress inte blev uppdaterad, ska undersöka vad som gått snett".

    Nu kändes det som om hon tyckte det var mitt fel att hon inte fått min adress.
    Skit samma, jag orkade inte bry mig om detta heller.

    Några veckor senare vann jag en tradera auktion av henne. I samma veva fick jag personliga problem med min löneutbetalning. Jag skrev ett vänligt mail till henne och förklarade den extremt jobbiga situation jag och min familj hamnat i. Jag frågade vänligt om jag antingen kunde skjuta på betalningen tills slutet av denna månad eller stryka beställningen helt.

    Jag fick skicka/ringa liknande samtal till andra företag som vil hade räkningar hos etc. Och alla var väldigt tillmötesgående och förstående för situationen vi ofrivilligt har hamnat i.

    Men "tygförsäljaren" körde på sin vanliga attityd och svarar såhär;

    "
    Ok. Men varför buda innan du vet om du har pengar? Du säljer ju själv på tradera och jag antar att du inte heller tycker det är så kul att betala en massa auktionsavgifter till ingen nytta om jag skulle buda hem plagg av dig och sen inte fullfölja affären? Det är inte gratis att sälja på tradera."

    Jag blev så otroligt ledsen när jag fick svaret. Jag tycker det är otrevligt och dessutom väldigt tråkigt att man inte kan sätta sig in i andra människors situationer. Jag har beställt tyger (och betalt!!!) för flera tusen kronor av henne, dessutom har jag stått två hela dagar och hjälpt henne på en mässa. Det är inte så att jag brukar slarva till det utan nu har vi hamnat i en sits där vi helt enkelt inte kan prioritera att köpa barnkläder, när vi inte ens kunde betala alla räkningar.

    Jag svarade på hennes mail och skrev att jag kan betala auktionsavgifterna, men då fick jag inget svar.

  • Pumpalicious

    Nu ska det börja pottränas här hemma. Vart hittar jag bra mönster på underkläder för pojke i storlek 98/104 ?

  • Lallan
    Pumpalicious skrev 2010-08-01 16:46:09 följande:
    Nu ska det börja pottränas här hemma. Vart hittar jag bra mönster på underkläder för pojke i storlek 98/104 ?
    Tror att det var allt om handarbete som hade ett mönster för några år sedan. Har sytt av det själv och tycker att det funkar bra. Ottobre har också haft i något nummer.

    Angående det andra så handlar jag inte därifrån längre.
  • GOBLIgobli

    Men usch vad tråkigt Pumpa. (Vet dock precis vem du menar...)


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Knastroll82

    Pumpa > Fy så trist! Och obeghagligt kallt av henne att inte kunna ta hänsyn till att saker kan hända.
    Vet också precis vem du menar, och tycker det är synd att hon inte tar till sig av kritiken. Någonstans måste det väl ändå finnas en strävan om förbättring när man driver ett företag? Kundnöjdheten påverkas ju negativt av hur hon för sig i olika ärenden, och risken är ju att hon förlorar så pass många kunder så företaget inte kan hållas flytande längre när hon nu gör som hon gör.


  • Pumpalicious

    Hade jag fått ett liknande bemötande på t.ex. en restaurang med riktigt god mat skulle jag inte gå dit igen.

    Och samma känner jag nu. Tygerna är jättefina men jag vill inte gynna en sådan människa. Så jag tänker helt enkelt lägga mina pengar på företag som uppskattar dom, är trevliga och serviceminded. Och sånna finns det som tur med

    Skönt att höra att ni inte tycker jag överdriver. Det är ju inte så att hon sagt fula ord eller konkret gjort något fel, det är ju bara en "känsla" jag har. Var lite nervös att posta mitt inlägg just för att jag egentligen inte vill snacka skit. Men ibland måste man få ventilera sig helt enkelt.

    Fast någon sanning måste det ju ligga i min känsla eftersom så många av er direkt fattade vem jag menade. Då är det ju inte helt taget ur det blå iaf.

  • Pumpalicious
    Lallan skrev 2010-08-01 17:06:14 följande:
    Tror att det var allt om handarbete som hade ett mönster för några år sedan. Har sytt av det själv och tycker att det funkar bra. Ottobre har också haft i något nummer.

    Angående det andra så handlar jag inte därifrån längre.
    Skummade igenom mina tidningar men måste missat just de numrerna, såklart.
    Kanske får sprätta upp ett par av hans köpekallingar och rita av.
  • Pumpalicious
    Lallan skrev 2010-08-01 17:06:14 följande:
    Tror att det var allt om handarbete som hade ett mönster för några år sedan. Har sytt av det själv och tycker att det funkar bra. Ottobre har också haft i något nummer.

    Angående det andra så handlar jag inte därifrån längre.
    får jag fråga varför du inte handlar där? Liknande som mig eller annan anledning?
  • ak74

    I dag har hela familjen(nästan) tillbringat dagen på Smögen... ätit god mat hos Fay och strosat på bryggan. HärligtCool Vem vet jag kanske stötte på Mimmi utan att veta om det. Hon skulle väl dit nu...?

    Såna här dagar behöver man i bland. Sylusten har fortfarande inte infunnit sig och jag känner mig fortfarande lika omotiverad till det mesta men försöker hitta på saker tillsammans med barnen för att i alla fall känna att jag gjort något gott. Idag var till och med sambon med. Kul!

    Nu ska jag köra äldste sonen till en kompis och sen blir det en löprunda innan jag placerar mig i soffan. Kanske jag idag får lust att fortsätta med raggsockarna jag påbörjade i juni...

    Nu vet ni i alla fall att jag lever  

  • Lallan
    Pumpalicious skrev 2010-08-01 17:47:50 följande:
    får jag fråga varför du inte handlar där? Liknande som mig eller annan anledning?
    Mycket strul bla extremt långa levernstider och då bortförklaringar till varför tygerna inte dykt upp. Fel på tygerna samt fel tyger som levererats. Det tekniska är lättare att bortse från då kommunikationen fungerar bra och man får ett bra bemötande men när man inte får det då får det vara.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd