• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Strumpan 78

    Jag som nybörjare hoppar också in med en fråga och hoppas att någon här kan hjälpa mig!
    Jag har precis köpt min första symaskin (yippie) och är så otroligt sugen på att komma igång och sy. Jag skulle vilja prova sy en omlott body. Nu har jag förstått att det kanske inte är det lättaste att börja med, men ändå.

    Vart kan jag köpa mönster till omlottbody?
    Har googlat och hittat att det ska finnas i Ottobre nr 6 2007 men det numret verkar inte finnas att köpa som lösnr längre på hemsidan.

  • MammaDeborah
    Strumpan 78 skrev 2010-09-30 11:55:18 följande:
    Jag som nybörjare hoppar också in med en fråga och hoppas att någon här kan hjälpa mig!
    Jag har precis köpt min första symaskin (yippie) och är så otroligt sugen på att komma igång och sy. Jag skulle vilja prova sy en omlott body. Nu har jag förstått att det kanske inte är det lättaste att börja med, men ändå.

    Vart kan jag köpa mönster till omlottbody?
    Har googlat och hittat att det ska finnas i Ottobre nr 6 2007 men det numret verkar inte finnas att köpa som lösnr längre på hemsidan.
    Skicka ett meddelande till mig så kan jag hjälpa dig med mönster :)
  • Ullerull

    skulle behöva sy lite utklädningskläder till jobbet, har en hel hög med konstiga tyger jag tagit hem. Har ni tips på något bra som barn brukar gilla? Det ska vara enkelt och går fort att sy något avancerat har jag inte tid med. Enkelt att ta på/av ska det vara med.

  • Strumpan 78
    MammaDeborah skrev 2010-09-30 12:53:28 följande:
    Skicka ett meddelande till mig så kan jag hjälpa dig med mönster :)
    Har inboxat dig!
  • uppochner
    Ullerull skrev 2010-09-30 13:39:24 följande:
    skulle behöva sy lite utklädningskläder till jobbet, har en hel hög med konstiga tyger jag tagit hem. Har ni tips på något bra som barn brukar gilla? Det ska vara enkelt och går fort att sy något avancerat har jag inte tid med. Enkelt att ta på/av ska det vara med.
    Kanske roliga tygkronor? Mantel går ju fort också. Olika öron på diadem?
  • Ullerull

    det blev en kappa med luva och knäppning med kardborre längst upp och en prinsesskjol. Ska göra mera men nu hinner jag inte, föräldramöte ikväll. Allt sytt på fri hand, det blir ju intressant om det ens passar på ett barn.

    När jag overlockade kanterna på prinsesskjolen körde jag så fort och mycket att övre griparen lossnade och det blev tvärstopp..ooops

    Efter ett samtal till husqvarna tror jag att jag har fått dit den, men jag hade ju inget vettigt att skruva med, det skulle vara en liten insektsnyckel men jag tog nålskruvmejseln till cp:n. Efter lite justerande så syr den som den ska igen men jag är rädd att den lossnar igen. SUCK! Om det kommer funka så ger jag en eloge till mig själv för på servicen har de speciella mallar de går efter för att ställa in griparna, det handlar om hundradels mm sa han annars blir det hoppstygn. Så det blir ju intressant att se om min inställning funkar. Ha inte av den för allt i världen sa han för de är i princip handgjorda och kostar ca 600:-/st...pjuh..

  • Ogabinne

    Ni som har köpt utav SoS's randiga manchester, kan man vända det tyget så ränderna blir på bredden ist för längden? Jag ville sy byxor av det tyget men gillar verkligen inte långrandiga byxor, det blir alldeles för mkt clown varning, men på bredden hade det tyget varit underbart.

  • Stormorsan
    tinni78 skrev 2010-09-30 22:19:03 följande:
    Är det någon som har tips på hur man syr en t-shirt där det ser ut som att man har en tröja under?
    Är väl bara att göra dubbla ärmar. En lång och en kort.

    Eller skall "undertröjan" titta fram på fler ställen?
  • Stormorsan
    Ullerull skrev 2010-09-30 16:30:00 följande:
    det blev en kappa med luva och knäppning med kardborre längst upp och en prinsesskjol. Ska göra mera men nu hinner jag inte, föräldramöte ikväll. Allt sytt på fri hand, det blir ju intressant om det ens passar på ett barn.

    När jag overlockade kanterna på prinsesskjolen körde jag så fort och mycket att övre griparen lossnade och det blev tvärstopp..ooops

    Efter ett samtal till husqvarna tror jag att jag har fått dit den, men jag hade ju inget vettigt att skruva med, det skulle vara en liten insektsnyckel men jag tog nålskruvmejseln till cp:n. Efter lite justerande så syr den som den ska igen men jag är rädd att den lossnar igen. SUCK! Om det kommer funka så ger jag en eloge till mig själv för på servicen har de speciella mallar de går efter för att ställa in griparna, det handlar om hundradels mm sa han annars blir det hoppstygn. Så det blir ju intressant att se om min inställning funkar. Ha inte av den för allt i världen sa han för de är i princip handgjorda och kostar ca 600:-/st...pjuh..
    Förlåt men lite kul med insektsnyckel.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd