• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Lind1981

    Nu har min nya symaskin kommit....det blev en pfaff 1132.
    Nu skall jag bara lära mig sy på den.
    Jag har även en fråga till er som juka filtar typ nuttefiltar och vagnsfiltar och så likanade....jag tänkte ha ett interlock eller jersey tyg på ena sidan och velour på andra sidan och bandkanta runt om....måste man typ "limma ihop" tygena innan eller räcker det att overlocka ihop dem i kanterna och sedan bandkanta?

  • Ogabinne
    Lind1981 skrev 2010-10-12 11:33:12 följande:
    Nu har min nya symaskin kommit....det blev en pfaff 1132.
    Nu skall jag bara lära mig sy på den.
    Jag har även en fråga till er som juka filtar typ nuttefiltar och vagnsfiltar och så likanade....jag tänkte ha ett interlock eller jersey tyg på ena sidan och velour på andra sidan och bandkanta runt om....måste man typ "limma ihop" tygena innan eller räcker det att overlocka ihop dem i kanterna och sedan bandkanta?
    Du behöver inte fästa dom mer än i kanterna som vanligt.
  • Hjärtefröjd

    Jag är på jakt efter en ny "vanlig" maskin och har kikat på Janome 2160 och Janome 4030. De kosta ungefär lika mycket och verkar ha nästan samma funktioner.

    I butiken pratade säljaren bara om 4030 (kanske hade de inte ens 2160), men jag gillade inte riktigt de rundade formerna och den plastiga känslan. Lite löjligt, jag vet, men sådan är jag

    Vilken ska jag välja, vad är den stora skillnaden?

  • glockenbach
    Alux skrev 2010-10-12 08:16:50 följande:
    Hej!
    Jag funderar på att sy en babyfilt, men vet inte vad jag ska använda för tyg eller hur jag ska göra, mått eller sådära, förslag? :)
    Jag skulle börja med att ta ett snyggt tyg i  mjuk trikå som du gillar, ca 1x1 meter eller minst 70 x 70 cm. (Eller rektangulärt om du så föredrar, typ 80 x 100.)

     Matcha sedan med en mjuk och varm fleece- eller velourbit som passar bra ihop, lika stor. Velour håller sig ju snyggare längre. Microfiberfluff är också mysigt. Ta vad du hittar som du tycker passar och blir mjukt. Tvätta båda så de krymper klart innan du klipper ut.
    Lägg dem räta mot räta och sy ihop, lämna ett litet hål för att vända bara. Vänd, sy ihop för hand och sy en stickning längs kanten. Jag gjorde två sådana filtar, det blev jättebra och de har varit väldigt användbara.
    Du kan ju dessutom sy dit ett broderi, en applikation, sy langett på kanterna eller vad du vill beroende på vad du kan och har lust med. Men ovanstående är nog det enklaste och blir fint.

    Kollade just igenom min blogg och insåg att jag aldrig lagt ut bilder på filtarna, annars hade jag skickat länk. Lycka till!
  • Alux
    glockenbach skrev 2010-10-12 21:39:09 följande:
    Jag skulle börja med att ta ett snyggt tyg i  mjuk trikå som du gillar, ca 1x1 meter eller minst 70 x 70 cm. (Eller rektangulärt om du så föredrar, typ 80 x 100.)

     Matcha sedan med en mjuk och varm fleece- eller velourbit som passar bra ihop, lika stor. Velour håller sig ju snyggare längre. Microfiberfluff är också mysigt. Ta vad du hittar som du tycker passar och blir mjukt. Tvätta båda så de krymper klart innan du klipper ut.
    Lägg dem räta mot räta och sy ihop, lämna ett litet hål för att vända bara. Vänd, sy ihop för hand och sy en stickning längs kanten. Jag gjorde två sådana filtar, det blev jättebra och de har varit väldigt användbara.
    Du kan ju dessutom sy dit ett broderi, en applikation, sy langett på kanterna eller vad du vill beroende på vad du kan och har lust med. Men ovanstående är nog det enklaste och blir fint.

    Kollade just igenom min blogg och insåg att jag aldrig lagt ut bilder på filtarna, annars hade jag skickat länk. Lycka till!
    Tack för tipset! :) blir nog något sånt! :)
    Ska till tygaffär och kolla tyger i nästa vecka så vi får se vad jag hittar för roligt ! :)
  • Pumpalicious

    Vad har hänt med World wide label på etsy?? Deras sida verkar borttagen

  • virre80

    FridaS : underbar klänning :)

    Ni som vågat färga tyger i tvättmaskin, vilket märke är bäst? vart finns det att köpa, tycker lokala mataffären inte har så roliga nyanser alla gånger. 

    Pumpa: vill du ha lite stuvar till ditt projekt?  Har nog en del i gömmorna :)

  • plura

    Ak:
    -Grattis! vad kuuuuul

    Frida:
    En till söting

    Nu ska jag muttra lite -tycker inte att det är ok när tyget är felstickat en bra bit in på tyget. Det blir ju nästan som 2 bitar en på 40cm och en på 60cm, istället för en hel meter.
    Visst man ska kolla att det är ok när man får det och jag brukar göra så (beställde det här i början av sommaren) men det här hade jag missat -kanske såg man det bättre efter tvätt?
    Mailade butiken för snart en vecka sen och fortfarande inte fått nåt svar -vill nog ha nån form av kompensation iallafall =(  -Har ju handlat av henne några gånger tidigare.
    Fast jag får kanske skylla mig själv, som inte synade det bättre.
    Ska jag maila och fråga igen, hur hade ni gjort?

     

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd