• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77
    Plutteli skrev 2010-04-07 20:52:53 följande:
    Fast om det är så att ditt barn lätt blir röd i baken så kan det ju vara bättre ändå med blöjor med naturmaterial mot rumpan just för att du då kan smörja med det som behövs utan att blöjan täpps till även om det i övrigt inte är nån större skillnad :)
    Förstår jag rätt att salvor inte förstör bomulls- eller bambutyger (frotté och flanelltyger)? Fleece blir däremot förstört? En pcketblöja eller aio med fleece innerst kan alltså inte kombineras med att man smörjer barnet med olika salvor? Hur gör man då när barnet behöver smörjas?
  • Anaiah
    Nillan77 skrev 2010-04-08 12:13:25 följande:
    Förhoppningen med tygblöjor är väl att barnet inte ska behöva smörjas. Sen om man smörjer med något som går in i huden bra eller låter det torka ordentligt innan man sätter på blöjan så går det väl att smörja med lättare oljor och fuktkrämer i alla fall.
  • banansmoothie
    Urtica skrev 2010-04-07 20:47:14 följande:
    Förresten... var får man tag i papayakräm? :)
    Jag vet faktiskt inte var man hittar det i Sverige, det kanske inte finns (hemska tanke!). Den jag har heter Lucas Paw Paw ointment. Du kanske får söka runt lite och kolla om det finns.
  • Made in Taiwan

    Hmm... men om jag nu har blöjor i starkare färger, röd, brun och petrolblå, dom färgar inte av sig om jag kör den med resten av vittvätten eller om den färgar av sig på fuskmockan?

  • Blå Flygare
    Made in Taiwan skrev 2010-04-09 14:21:57 följande:
    Hmm... men om jag nu har blöjor i starkare färger, röd, brun och petrolblå, dom färgar inte av sig om jag kör den med resten av vittvätten eller om den färgar av sig på fuskmockan?
    I regel funkar det att köra alla färger ihop. Men det finns undantag! TotBots röda fleecebyxa färgar av sig även efter många tvättar.
  • yrväder
    Blå Flygare skrev 2010-04-09 20:43:03 följande:
    I regel funkar det att köra alla färger ihop. Men det finns undantag! TotBots röda fleecebyxa färgar av sig även efter många tvättar.
    Himla mysko måste jag säga, fleece är ju gjort av plast och borde därmed inte färga av sig alls.
  • Plutteli
    Nillan77 skrev 2010-04-08 12:13:25 följande:
    Jo, feta salvor, tex. idomin, inotyol osv. täpper igen fleece eller fuskmocka så att dessa inte släpper igenom fukten med läckage som resultat. Det går ju att "rädda" blöjorna genom tvätt med diskmedel men det är ju knepigt i längden. Om man behöver smörja så är det bra att lägga in ett ilägg i tex. silke eller bambu som inte påverkas av salvan. Dock är det bästa ju om man kan smörja, lufta tills krämen sjunkit in och sedan ta på blöjan, eller smörja med tex. en olja som snabbt kryper in i huden eller absorberas av fleece också utan att täppa igen. När vår tjej är röd i rumpan smörjer vi med en olja som jag gör själv bestående av honung, olivolja, rapsolja och solrosolja!
  • 6barnsmamman
    Plutteli skrev 2010-04-09 21:53:06 följande:
    Jo, feta salvor, tex. idomin, inotyol osv. täpper igen fleece eller fuskmocka så att dessa inte släpper igenom fukten med läckage som resultat. Det går ju att "rädda" blöjorna genom tvätt med diskmedel men det är ju knepigt i längden. Om man behöver smörja så är det bra att lägga in ett ilägg i tex. silke eller bambu som inte påverkas av salvan. Dock är det bästa ju om man kan smörja, lufta tills krämen sjunkit in och sedan ta på blöjan, eller smörja med tex. en olja som snabbt kryper in i huden eller absorberas av fleece också utan att täppa igen. När vår tjej är röd i rumpan smörjer vi med en olja som jag gör själv bestående av honung, olivolja, rapsolja och solrosolja!
    blandar du till den varje gång eller har du en burk står färdig? Ungefär hur mycket av varje tar du? Tänkte kanske prova{#lang_emotions_smile} om nån av er har problem med eksem så funkar honung bra även på det!
  • Plutteli
    6barnsmamman skrev 2010-04-10 09:15:06 följande:
    blandar du till den varje gång eller har du en burk står färdig? Ungefär hur mycket av varje tar du? Tänkte kanske prova om nån av er har problem med eksem så funkar honung bra även på det!
    Jag har blandat i en tvålpump! Det enda som är är att man måste skaka om den innan man använder den så att honungen blandar sig igen, men det går ju snabbt att göra :)
    Jag använder ca 1 dl olivolja, 0.5 dl raps olja och 0.5 dl solrosolja, en matsked honung och ibland för lite doft en halv "påse" vanlijarom (finns bland bakartiklarna i affären). Till vår dotter är denna mix kanon, är hon röd i rumpan försvinner det röda vanligen på nån timme :) Är hon lite extra torr i huden brukar jag blanda ner en halv matsked florsocker också som extra fuktbindare :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24