• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77
    Plutteli skrev 2010-04-09 21:53:06 följande:
    Jo, feta salvor, tex. idomin, inotyol osv. täpper igen fleece eller fuskmocka så att dessa inte släpper igenom fukten med läckage som resultat. Det går ju att "rädda" blöjorna genom tvätt med diskmedel men det är ju knepigt i längden. Om man behöver smörja så är det bra att lägga in ett ilägg i tex. silke eller bambu som inte påverkas av salvan. Dock är det bästa ju om man kan smörja, lufta tills krämen sjunkit in och sedan ta på blöjan, eller smörja med tex. en olja som snabbt kryper in i huden eller absorberas av fleece också utan att täppa igen. När vår tjej är röd i rumpan smörjer vi med en olja som jag gör själv bestående av honung, olivolja, rapsolja och solrosolja!
    men bambu och bomullsmaterial täpps inte till?
  • Hundägare i Gbg
    Ronjas mamma skrev 2010-04-13 06:31:21 följande:
    om du beställt hoss iv själva brukar de vara sjysta att byta om man beställt fel storlek, det blir bara lite ekstra porto..
    Bra att veta men det var inte där vi beställde utan från England. Nåväl, någon blir väl glad för att komma undan lite billigare
  • Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-13 09:27:10 följande:
    Tyget har ju två sidor, en räta och en aviga. På pultyger är den plastiga sidan avigan, och den "tygiga" sidan räta.Storlek får du fråga någon annan om, jag är bara syexpert Men jag kan tänka mig att en mindre, för tex 1-2 blöjor är lagom. Kanske 25*25 (färdiga mått) är lagom?
    Hihi. Jag ska gå in och läsa just de här inläggen som ni skrivit när jag får mitt tyg så jag kan börja sy och slippa göra fel :)
    aviga.. är det alltså insidan?

    Vart får du ditt tyg ifrån förresten? (:
  • Plutteli
    Nillan77 skrev 2010-04-13 09:29:18 följande:
    men bambu och bomullsmaterial täpps inte till?
    Nej, så vitt jag vet gör de inte det och jag har aldrig märkt av det på våra blöjor med naturmaterial.
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-13 09:32:13 följande:
    Hihi. Jag ska gå in och läsa just de här inläggen som ni skrivit när jag får mitt tyg så jag kan börja sy och slippa göra fel :) aviga.. är det alltså insidan? Vart får du ditt tyg ifrån förresten? (:
    Precis, aviga är insidan. Just nu köper jag mest från myllymuksut. Har lite på gång från co-ops men det dröjer nog flera månader till innan dom kommer.
  • Titinea
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 22:21:37 följande:
    ´men vänta.. nu kokar det i min hjärna.på kortsidorna syr jag fast en dragkedja. Den syr jag alltså fast med själva dragkedjan nedåt, eftersom jag ska vända den ut och in? eller hur många gånger skulle jag vända den...?du råkar inte bo i västerås och kan ha sy-kurs? :D
    Ja, det är svårt att beskriva med text. Men vad bra att du förstod mer när även Yrväders beskrev hur detgår till. :)

    Jag bor faktiskt i Västerås.. Så jag kan gärna hjälpa till Irl... :)
    Kika gärna in i min blogg
  • yrväder

    Tjoho, mina myllymuksuttyger har kommit!! Synd bara att man ska iväg och jobba snart, måste vänta tills ikväll med att hämta och tvätta dem. Så nåt sytt blir det förmodligen inte förrän imorrn.

  • Titinea
    yrväder skrev 2010-04-13 12:05:47 följande:
    Tjoho, mina myllymuksuttyger har kommit!! Synd bara att man ska iväg och jobba snart, måste vänta tills ikväll med att hämta och tvätta dem. Så nåt sytt blir det förmodligen inte förrän imorrn.
    Ahh. Vad roligt! {#lang_emotions_smile} 
    Jag såg att de skickat mina tyger idag. Så det ska blir spännande och se när de kommer... Jag passade på att beställa under påsk när de hade gratis frakt för över 120 euro.. Tur att man precis kom över det... {#lang_emotions_sunny}
    Kika gärna in i min blogg
  • Plutteli
    yrväder skrev 2010-04-13 12:05:47 följande:
    Tjoho, mina myllymuksuttyger har kommit!! Synd bara att man ska iväg och jobba snart, måste vänta tills ikväll med att hämta och tvätta dem. Så nåt sytt blir det förmodligen inte förrän imorrn.
    Mina Myllymuksuttyger kom också idag! Synd bara att endast tyg till en blöja är till mig...
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-04-13 15:41:11 följande:
    Ahh. Vad roligt!   Jag såg att de skickat mina tyger idag. Så det ska blir spännande och se när de kommer... Jag passade på att beställa under påsk när de hade gratis frakt för över 120 euro.. Tur att man precis kom över det...
    Ja, jag såg det sen. Typ 2 dagar efter jag hade beställt. lite småsurt. beställde för ca 100 eur, och så gick frakten på 24, hade ju hellre beställt nåt för dom där fraktpengarna istället...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24