• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym

    Hej alla!

    Kan nån svara på vad omkostnaden ska täcka för jourhem o vad den ska täcka som familjehem?

    Ja undrar över kläder o skor..

    Känner mej blåst av soc, litar inte på dom o frågar därför er..! 

  • Helgona
    Anonym skrev 2010-06-28 21:31:54 följande:
    Får man ha barnen med sig?
    Nej de intervjuar barnen vid ett annat tillfälle.
    Familjehem är man tillsammans...HELA familjen. Spelar ingen roll att någon är hemma och kanske tar "merparten" . Det påverkar alla...
    CARPE DIEM
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (Oerfaren) skrev 2010-06-29 22:26:07 följande:
    En dum fråga igen:
    Får man betlat för att vara kontakfamilj m.m? Hur mycket i så fall?
    Ja man får ett litet arvode + omkostnader för barnet (som ska täcka mat, hygienartiklar, resor ev. inträden och liknande). Kläder skall föräldrarna hålla med.

    Vi har vår tjej var tredje helg, åker 2,5 mil (enkel resa) för att hämta/lämna henne och har i total ersättning ca 1400:-/mån för det.

    Man gör det alltså inte för att bli rik på pengar - men det är berikande på många andra vis Hjärta
  • Anonym

    Du skriver att föräldrarna ska stå för kläder.. Ja är så kluven.. Har man nån skyldighet att stå för kläder till en viss del som FH eller är de helt föräldrarnas ansvar?

    vet du var man kan hitta riktlinjer o normer nånstans? Typ vad omkostnaden ska täcka o vad den inte täcker? 

  • Kaninfarmen

    Som familjehem står familjehemmet för kläder, hygien mm mm. Vi får en omk på ca 3500. Där ska sådant ingå.

    Som kontaktfamilj är det föräldern som står för kläderna.

  • Anonym
    Kaninfarmen skrev 2010-06-30 23:13:00 följande:
    Som familjehem står familjehemmet för kläder, hygien mm mm. Vi får en omk på ca 3500. Där ska sådant ingå.

    Som kontaktfamilj är det föräldern som står för kläderna.
    Ok.. Gäller de överallt, både kommunalt o privat? Självklart kan de finnas undantag hos privata, men rent generellt..

    Till hur stor del ska FH stå för kläder? Ska man stå för ALLT, även märkeskläder till en tonåring. Ska man stå för de så fort tonåringen vill ha nåt eller är de bara när de verkligen behövs? 
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym skrev 2010-07-01 08:04:42 följande:
    Ok.. Gäller de överallt, både kommunalt o privat? Självklart kan de finnas undantag hos privata, men rent generellt..

    Till hur stor del ska FH stå för kläder? Ska man stå för ALLT, även märkeskläder till en tonåring. Ska man stå för de så fort tonåringen vill ha nåt eller är de bara när de verkligen behövs? 
    Alltså...som familjehem är man ju barnets/tonåringens familj och omkostnaden är uträknad för att räcka till det de behöver. Precis som i "vanliga" familjer får man ju rätta mun efter matsäcken, anser man att det räcker till dyra märkeskläder så köper man det -annars låter man bli. Man får lixom inget extra bara för att kunna köpa märkeskläder.

    Vi är kontaktfamilj och ska inte behöva stå för kläder, men med tanke på det som skickas med hemifrån (för litet, slitet, fläckigt osv...) så köper jag mer än gärna kläder till henne och hela summan (+ lite till?) vi får, både arvode och omkostnadsers. går till henne!!
  • Helgona
    Anonym skrev 2010-07-01 08:04:42 följande:
    Ok.. Gäller de överallt, både kommunalt o privat? Självklart kan de finnas undantag hos privata, men rent generellt..

    Till hur stor del ska FH stå för kläder? Ska man stå för ALLT, även märkeskläder till en tonåring. Ska man stå för de så fort tonåringen vill ha nåt eller är de bara när de verkligen behövs? 
    Ja det är familjehemmet som står för alla kläder både via komun och org!
    Som familjehem så får man ett arvode=lön och omkostnad som ska gå till barnet/ungdomen.
    Då är också mat, hygien, resor, fickpengar osv inräknade!

    Men hur tänkte du? *nyfiken* Skulle den alkoholiserade pappan köpa Lewis jeans? eller den psyksjuka mamman som lever på existensminimum köpa p.op? Eller ska de inte få märkeskläder bara för att de är placerade?

    Vi gjorde så att ungdomarna fått välja, antingen 1 par converse varje säsong eller typ 3 par från skopunkten :)
    O alla tonåringar vi har haft har valt olika...men då har de gjort ett eget val.
    CARPE DIEM
  • Helgona
    tomcar1 skrev 2010-06-28 23:16:49 följande:
    Skickar ut frågan igen , någon som är stödfamilj/kontaktfamilj åt någon med Asperger eller har egna barn med aspberger ? Vill veta lite hur de barnen är i sättet.
    /tomcar1
    Ev vi, inboxa mig
    CARPE DIEM
  • Kaninfarmen
    Anonym skrev 2010-07-01 08:04:42 följande:
    Ok.. Gäller de överallt, både kommunalt o privat? Självklart kan de finnas undantag hos privata, men rent generellt..

    Till hur stor del ska FH stå för kläder? Ska man stå för ALLT, även märkeskläder till en tonåring. Ska man stå för de så fort tonåringen vill ha nåt eller är de bara när de verkligen behövs? 
    Svarar som Jenny....ni blir barnets nya mamma och pappa, det är ni som står för kläder mat och hygien. Resor, nöjen mm mm . Allt som dina barn får ska också det placerade barnet få. Får dina barn märkeskläder ska det placerade barnet också självklart ha märkeskläder.

    Har ni inte råd med det....ja man får rätta sig efter det man har i plånboken.
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer