• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (Sarah)

    jag va 22 när vi tog första kontakten med soc, 23 när vi blir godkännda och nu 24 och fortfarande inte fått nått uppdrag, inte nåt som passat oss säger dom med ringde nyss och frågade om vi vill vara jourhem också då jag är mamma ledig nu....

  • Helgona

    Vi var 25 o 29 o hade två biologiska barn varav den yngsta var 2 år gammal


    CARPE DIEM
  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym (Sarah) skrev 2010-09-10 07:35:41 följande:
    jag va 22 när vi tog första kontakten med soc, 23 när vi blir godkännda och nu 24 och fortfarande inte fått nått uppdrag, inte nåt som passat oss säger dom med ringde nyss och frågade om vi vill vara jourhem också då jag är mamma ledig nu....
    okej. Får jag fråga lite mer? =)
    Eftersom ni var rätt unga, hur blev ni bemötta? Har ni inte fått uppdrag pga att  de sagt att de tycker ni är för unga för placering?, det inte finns några barn som behöver hjälpen? eller att ni gav ett väldigt specifikt "medgivande" så att de inte "kommit in" barn som passar in på er mall?

    Jag är 20 år nu, pluggar till sjuksyrra och mannen min jobbar. Skulle vilja ansöka när jag är färdig syrra om 2 år (är då 22,5). 

    Intressant att se att de fanns andra yngre som ansökt.
  • Anonym (AnnaoM)
    Helgona skrev 2010-09-10 09:31:29 följande:
    Vi var 25 o 29 o hade två biologiska barn varav den yngsta var 2 år gammal
    Hur lång tid dröjde det innan utredningarna var klara och ni fick en placering?
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 10:45:24 följande:
    okej. Får jag fråga lite mer? =)
    Eftersom ni var rätt unga, hur blev ni bemötta? Har ni inte fått uppdrag pga att  de sagt att de tycker ni är för unga för placering?, det inte finns några barn som behöver hjälpen? eller att ni gav ett väldigt specifikt "medgivande" så att de inte "kommit in" barn som passar in på er mall?

    Jag är 20 år nu, pluggar till sjuksyrra och mannen min jobbar. Skulle vilja ansöka när jag är färdig syrra om 2 år (är då 22,5). 

    Intressant att se att de fanns andra yngre som ansökt.
    Vi blev  bra bemötta absolut, min sambo är dock 11 år äldre än jag de kanske spelade in med såklart....
    Hon gjorde klart för oss att de bara väntar på nåt uppdrag som passade vår familj, nu har vi precis fått vårt första barn själva så nu avvaktar vi lite!
  • Anonym (Fam.hem)

    Vi var 29 och 32 när vi äntligen tog tag i våra planer och gjorde utredning för att bli kontaktfamilj/familjehem. Det var något vi hade talat om i många år  men vi ville vänta tills vi hade utbildning, fast jobb och ett stort boende. Vi hade då 4 biologiska barn och strax efter att vi fick vår första placering blev jag gravid med barn nummer fem.

  • Anonym ("Jenny")

    Vi var 39 och 40 med en 17-åring och en 2-åring hemma, när vi efter många års tankar äntligen tog tag i det och då gick det snabbt?!  Ringde till Soc i vår kommun i mars-07, hade två hembesök + intervjun under april, blev godkända i maj och fick omedelbart ett uppdrag som vi tackade ja till.
    Påbörjade "inskolningen" i slutet av juni samma år och nu har vi haft vår "Jenny" hos oss var tredje helg i drygt 3 år, hon är nu ca 7 år - oerhört berikande på många vis och tjejerna (vår 5-åring + "Jenny") är som syskon när hon är här, vår dotter längtar ihjäl sig till dessa helger

  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym (Sarah) skrev 2010-09-10 12:49:57 följande:
    Vi blev  bra bemötta absolut, min sambo är dock 11 år äldre än jag de kanske spelade in med såklart....
    Hon gjorde klart för oss att de bara väntar på nåt uppdrag som passade vår familj, nu har vi precis fått vårt första barn själva så nu avvaktar vi lite!
    Skönt att höra att ni blev det! Jo det spelar kanske roll :)
    Men så bra, så kommer ni nog att få er placering när ni väl är redo efter biobebisen sen!
    Blir bara mer och mer nyfiken nu när jag hör andra så vi funderar på att ansöka om att vara stöd/kontaktfamilj till ett barn om det skulle kunna gå till att börja med.

    Någon med erfarenhet av att vara stöd/kontaktfamilj? Någon som började som det? Är det en bra början för att vänja sig vid systemet?
  • Anonym ("Jenny")
    Anonym (AnnaoM) skrev 2010-09-10 18:14:09 följande:
    Någon med erfarenhet av att vara stöd/kontaktfamilj? Någon som började som det? Är det en bra början för att vänja sig vid systemet?
    Så har vi gjort, är kontaktfamilj sen drygt 3 år, utreddes under våren för att även kunna bli familjehem och är godkända. Har dock av lite olika anledningar valt att avvakta ett tag till med ett ev sådant uppdrag.

    Personligen tycker jag att det är en bra väg att gå... börja lite smått, få en inblick hur det är att faktiskt ha uppdrag av denna kartaktär, kontakterna med soc, bio-föräldrar osv... Nu som först känner vi oss "mogna" att ta det vidare ett steg till...även om vi väntar ett litet tag till?!
  • Anonym (AnnaoM)
    Anonym "Jenny"
    Vi var 39 och 40 med en 17-åring och en 2-åring hemma, när vi efter många års tankar äntligen tog tag i det och då gick det snabbt?!  Ringde till Soc i vår kommun i mars-07, hade två hembesök + intervjun under april, blev godkända i maj och fick omedelbart ett uppdrag som vi tackade ja till.
    Påbörjade "inskolningen" i slutet av juni samma år och nu har vi haft vår "Jenny" hos oss var tredje helg i drygt 3 år, hon är nu ca 7 år - oerhört berikande på många vis och tjejerna (vår 5-åring + "Jenny") är som syskon när hon är här, vår dotter längtar ihjäl sig till dessa helger

    Okej, kul att höra om olika erfarenheter! Snabbt det går för vissa! Otroligt =)
    Vad kallas det att ni är? Kontaktfamilj eller stödfamilj? Vad jag har förstått går det att vara stödfamilj både åt barn av sociala skäl och av "avlastning pga handikapp". Är det så?

    Har "Jenny" ett eget rum hos er eller är det okej om två barn skulle dela rum?
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer