• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym (sanna)

    oj tiden går fort, idag är det 1vecka sedan vi först träffade lilla liten.
    och hon bor redan hos oss...

    idag gick vi igenom avtalet med soc och jag blev liiite konfundersam, eftersom jag kommer att gå hemma får jag ju då ersättning för lönebortfall, men hon sa att då dras "lönedelen" för uppdraget bort....kan det vara så?
    att man alltså får lönen och omkostnaden "bara" ?
    har jag inte rätt till "lönedelen för att vara hemma med henne också?

  • Mångmamman

    Hej. Tänkte bara presentera mig lite snabbt. Hittade hit idag när jag googlade lite på familjehem. Jag är strax över 30 med tre biologiska barn och en placering som kommer varje helg. Är kontaktfamilj just nu men har många tankar om att bli familjehem framöver.

    Hoppas att ni är ett gott stöttande gäng som man kan få många kloka svar av....

  • Cindra
    Anonym (sanna) skrev 2010-12-08 16:53:41 följande:

    oj tiden går fort, idag är det 1vecka sedan vi först träffade lilla liten.
    och hon bor redan hos oss...

    idag gick vi igenom avtalet med soc och jag blev liiite konfundersam, eftersom jag kommer att gå hemma får jag ju då ersättning för lönebortfall, men hon sa att då dras "lönedelen" för uppdraget bort....kan det vara så?
    att man alltså får lönen och omkostnaden "bara" ?
    har jag inte rätt till "lönedelen för att vara hemma med henne också?


    Soc försöker alltid...suck.
    Du ska ha arvode, omkostnadsersättning OCH lönebortfallsersättning.
    Och helst ska avtalet vara klart och underskrivet innan inskolningen påbörjas.
    Det finns väldigt många familjehem som blivit lurade...
  • Bulldozer
    Cindra skrev 2010-12-08 18:28:08 följande:
    Soc försöker alltid...suck.
    Du ska ha arvode, omkostnadsersättning OCH lönebortfallsersättning.
    Och helst ska avtalet vara klart och underskrivet innan inskolningen påbörjas.
    Det finns väldigt många familjehem som blivit lurade...
    Menar du att man ska ha 1. Det vanliga arvodet man kommit övererns om att man ska ha?
                                                   2. Hela lönebortfallet under den tiden man är hemma?
    Omkostnads delen är det inga konstigheter med utan man ska alltså ha både och under den toden man måste gå hemma?
  • Cindra
    Bulldozer skrev 2010-12-08 18:34:23 följande:
    Menar du att man ska ha 1. Det vanliga arvodet man kommit övererns om att man ska ha?
                                                   2. Hela lönebortfallet under den tiden man är hemma?
    Omkostnads delen är det inga konstigheter med utan man ska alltså ha både och under den toden man måste gå hemma?
    Ja.
    Nivån på lönebortfallet är ju en förhandlingssak...vet de som fått hela sin lön, andra har fått 80%, typ motsvarande föräldrapenning.
    Och jag känner en person som fick lönebortfall motsvarande en toppenlön av ett jobb hon sökt och troligtvis hade fått...men som hon tackade nej till eftersom hon fick en bebis-placering.
  • Anonym (sanna)

    jag har tyvärr skrivit på papperet ang lönen....(jo jag vet, oerfaret....)
    men vi har inte räknat fram några siffror än heller....hon tog med sig mina lönerapportet från ett år tillbaka som hon ska ge till den ansvarige som ska räkna ut.....

    men när jag pratar med henne ska jag säga det att jag ska ha lönebortfall OCH det andra.....här låter jag mig inte köras över....

  • Bulldozer
    Cindra skrev 2010-12-08 20:21:49 följande:
    Ja.
    Nivån på lönebortfallet är ju en förhandlingssak...vet de som fått hela sin lön, andra har fått 80%, typ motsvarande föräldrapenning.
    Och jag känner en person som fick lönebortfall motsvarande en toppenlön av ett jobb hon sökt och troligtvis hade fått...men som hon tackade nej till eftersom hon fick en bebis-placering.
    Tack, hade faktikst ingen aning! Gäller det alla sorts placeringa, jour som familjehem vet du det?
  • Cindra
    Bulldozer skrev 2010-12-08 22:26:34 följande:
    Tack, hade faktikst ingen aning! Gäller det alla sorts placeringa, jour som familjehem vet du det?
    Om du blir familjehem och behöver vara hemma på heltid med barnet så SKA du ha lönebortfallsersättning. Det gäller förstås bebisar, men även lite äldre barn behöver ju oftast tid att landa och knyta an i det nya hemmet och då behöver en vuxen finnas hemma på heltid till en början.
    Jourhem är ju inte alls samma sak som familjehem. Som jourhem är jag kontrakterad på heltid och kan inte ha något annat jobb. Jag har en fast arvodesdel som är lika hög oavsett om jag har barn placerat hos mig eller inte. Jag har också en låg omkostnadsersättning som löper på när jag är barnfri, men när jag får placering höjs den markant. Det finns säkert andra varianter av ersättning för jourhem men såhär funkar det för mig.
  • Mångmamman
    Cindra skrev 2010-12-08 23:33:48 följande:
    Om du blir familjehem och behöver vara hemma på heltid med barnet så SKA du ha lönebortfallsersättning. Det gäller förstås bebisar, men även lite äldre barn behöver ju oftast tid att landa och knyta an i det nya hemmet och då behöver en vuxen finnas hemma på heltid till en början.
    Jourhem är ju inte alls samma sak som familjehem. Som jourhem är jag kontrakterad på heltid och kan inte ha något annat jobb. Jag har en fast arvodesdel som är lika hög oavsett om jag har barn placerat hos mig eller inte. Jag har också en låg omkostnadsersättning som löper på när jag är barnfri, men när jag får placering höjs den markant. Det finns säkert andra varianter av ersättning för jourhem men såhär funkar det för mig.
    Hej en liten fråga till dig Cindra som är jourhem. Har du flera tomma rum som står och väntar när du inte har några placeringar. Enkelrum?  Våningsäng ? Eller extrasäng i nått annat barns rum......  Funderar på hur mycket plats man måste ha för att vara jourhem.
Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer