• Helgona

    Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer

    Tråden för Familjehem/jourhem/kontaktfamiljer


    Tråd 16

    Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

    Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

    Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

    Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

    Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

    Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

    Alla dessa punkter ovan är INGA måsten!
    Olika socialtjänster ser olika på saker o ting!
    Alla barn har olika behov o därför kan också familjehemmen se helt olika ut!
    Kan man visa att man har ordnad ekonomi...o förklara hur skulderna uppkom kan man även ha kronofogde skulder..
    Det finns ensamstående m familjehems plac barn...det finns de UTAN barn, det finns de med små barn, stora barn osv...
    Det som är viktigast är att man matschar rätt barn med rätt familj!
    Så kan Du tänka dig att blir familjehem ta kontakt med din komun o hör dig för!
    Du har inget att förlora...bara o vinna!
    Kostar gör det dock ;) tid, känslor o angagemang...
    Tänkvärda ord som jag lånat

    Jag hoppas du njuter när du får hennes gossiga kramar
    jag hoppas du tröstar när det rinner bistra tårar
    jag hoppas du försöker att stötta när vänner sviker
    jag hoppas du uppskattar en bukett slarviga ihop plockade blommor
    jag hoppas du uppskattar hennes teckningar och hänger upp den fulaste på kylskåpet.
    jag hoppas du låter henne ligga nära dig om natten när åskan kommer och hon är så jätterädd och
    jag hoppas du låter henne behålla den fula nallen hon en gång fick av mig.
    Sist av allt får du den viktigaste uppgiften det är att älska mitt barn som om hon vore ditt eget och att berätta att jag älskade henne mycket utan att dömma mig.

    Från anonym
    CARPE DIEM
  • Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer
  • Anonym
    Anonym (familjehemsmamma) skrev 2011-10-24 09:28:40 följande:
    Familjehem eller kontaktfamilj alla gör vi skillnad i alla fall =)

    anonym(wonder) jag har funderat mycket på just adhd, det verkar som alla barn har en släng av detta om man tittar på skolan tex. Dom har aldrig haft så mycket utredningar som idag. Då ställer man sig frågan är det att man lättare upptäcker adhd idag? eller är det faktikst att föräldrarollen har blivit svagare idag? Så att gränser och regler inte finns längre?

    Nu vill jag inte kritisera människor om de faktiskt har ett barn med adhd, för klart att det finns barn som har adhd jag känner flera., utan att faktiskt uppmärksamma att inte ha regler eller gränser till barn, är som att vi skulle leva utan lagar. Det är min tolkning i alla fall, då skulle råna affären bli tillåtet om man är hungrig.

    Utan regler behöver man inte ta hänsyn till andra utan man kör sitt rejs så att säga, varför ska man då sitta stilla på stolen om det är roligare hoppa på bänken osv.

    Nu kanske jag blir påhoppad hmm men jag vill jättegärna ha en disskusion =)
    Du ska inte als behöva bli påhoppad för det är ju så ( tycker jag )! Hittar man ingen konkret anlednings till barets eventuellt "udda" beteende så är man snabb med at försöka sätta diagnos! Och just dessa barn som är placerade har en historia bakom sig som inte alls behöver innebära att dom bär på en diagnos utan faktiskt inte haft en omsorg hemma som gjort att dom går vidare i sitt liv på ett "bra" sätt! Många av barnen man har hos sig vet ingen om vad dom alltid varit med om, barnet kan inte sätta ord på det och Soc har inte fått vetskap om det..... man vet bara att barnet inte mått bra men VARFÖR är inte alltid info man har/får och då blir det lätt iväg till BUP och kolla efter diagnos!
    Men som sagt va diagnoserna finns och många barn har dom men långt ifrån alla som faktsikt efter en lång utredning förblir ett frågetecken... så istället för att avvakta och utreda senare så fastställer man diagnos!
  • Anonym (Wonder)

    Familjehemsmamma: jo jag håller med dig. Visst finns det barn med särskilda behov och som också fått diagnos. Men det faktum att föräldrar blir svagare i sin roll, inte sätter gränser, inte visar tydligt vad som är rätt och tillsammans med övriga förhållanden (mat, sömn, kärlek) som inte fungerar påverkar naturligtvis. Då hade nog jag med fått ADHD...
    Den här pojken har inte fått några basala kunskaper om livet alls. Han är kolsvart under ögonen pga sömnbrist, sitter uppe till 2 på nätterna och spelar dator med pappa. Han är mager som en sticka pga pappan inte har en tanke på att barn måste ha mat och helst vid någorlunda fasta tider och flera gånger om dagen dessutom. Han äter som en oxe här och det är gott att se. Pojkens favoritfilm är X-men och The Dark Knight (vad är det för ålder på dem??) och nu sist berättade han om en bild han sett hemma på Gadaffi med skjutet hål i huvudet. Man blir mörkrädd....
    Han har inget bordsskick eller vetskap om hur man för sig i en familj men rättar sig oerhört fort efter våra rutiner. Han är smart killen och jättego med rätt förutsättningar.
    Efter en hel dags studsmatta och lek bland löven med mina grabbar, med massa mat, med ordentlig sömn och med bestämda korrigeringar och tillsägelser var han igår som vilken annan pojke som helst. Kan ADHD helt enkelt bero på hans förhållanden runt omkring och uppfostran (eller brist på den) här? Jag skulle tro att får han leva "normalt" så syns inte ett spår av ADHD... 

  • Anonym (Wonder)
    Anonym skrev 2011-10-24 09:45:22 följande:
    Du ska inte als behöva bli påhoppad för det är ju så ( tycker jag )! Hittar man ingen konkret anlednings till barets eventuellt "udda" beteende så är man snabb med at försöka sätta diagnos! Och just dessa barn som är placerade har en historia bakom sig som inte alls behöver innebära att dom bär på en diagnos utan faktiskt inte haft en omsorg hemma som gjort att dom går vidare i sitt liv på ett "bra" sätt! Många av barnen man har hos sig vet ingen om vad dom alltid varit med om, barnet kan inte sätta ord på det och Soc har inte fått vetskap om det..... man vet bara att barnet inte mått bra men VARFÖR är inte alltid info man har/får och då blir det lätt iväg till BUP och kolla efter diagnos!
    Men som sagt va diagnoserna finns och många barn har dom men långt ifrån alla som faktsikt efter en lång utredning förblir ett frågetecken... så istället för att avvakta och utreda senare så fastställer man diagnos!
    Bra skrivet!
  • Anonym (familjehemsmamma)

    Vad skönt att man får medhåll med sina funderingar =)

    å jag känner att vilken tur att pojken får komma till dig (wonder) och faktiskt bara vara barn.
    För som en sa till mig efter en palcerings avslut, nu har ni gjort avtryck i dennes barns liv, lite ev dom värderingar kommer den bära med sig.
    Om jag då bara får med lite på färden är jag nöjd =)

    Jag kan inte förstå att människor väljer att leva i kaos, för utan regler blir det kaos.
    Jag är ingen supermamma jag gör också fel men jag har regler som vi försöker följa hemma, för att vi ska kunna trivas och bo hemma allihopa. Har tom satt upp en lapp på kylskåpet "husets regler "med tex man pratar trevligt med varandra.

    Jag vet att en av våra placeringar skrek rakt ut att så här hade inga barn, då hade jag satt upp städschema på kylen och alla barnen fick hjälpas åt med diskmaskinen(plocka ur), mata hunden och katterna. Så mycket skulle barn inte behöva göra tyckte denne då =) Jag skrattade lite och sa att du gör som du vill men klarar min sexåring av det ska nog du orka göra det som är 16 ;)
    Vi nochalerade att han första veckan inte gjorde något, men han senare självmant faktiskt började plocka ur diskmaskinen =).  Det blir en sammanhållning att hjälpas åt också.....även den tycker jag saknas i d flesta familjer.
    Mina barn har fått ge förslag på vad dom kan tänkas hjälpa till med men som alltid är det fortfarande jag som vuxen som måste se till att hunden faktiskt fått mat å lägger inte det ansvaret på barnen.
    Sen är det juh så att när det är min 6årings tur att plocka diskmaskinen är man med och hjälper till då faktiskt det kan finnas saker dom kan skada sig på. Men min 11åring får plocka själv =)

    Vi i min familj har försökt att inte bara ge barnen belöningar i pengar och matriella saker, utan att mera kvalitets tid med familjen att man tar sig tid och gör någe tillsammans.
    Vi spelar brännboll åker pulka skridskor, för det är det som d flesta placerade barn saknar en vuxen kontakt som tar sig tid! Vi sitter med när de gör läxor och äter middag tillsammans då man pratar om dagen.

    Läste igenom mitt inlägg och kanske kräver jag för mycket? fasen nu börjar jag tvivla på mina egna regler hm hepp dom får vara kvar för om jag dammsuger torkar golv lagar mat tvättar dammar dagligen, och plockar ur diskmaskinen på helger å vissa vardagar me hmm vad har ni för regler hemma?
    Hjälps ni åt ? Är det fel det jag gör?

  • Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (Wonder) skrev 2011-10-24 08:49:34 följande:
    Anonym (kontaktfamilj) Jag är säker på att du och alla andra förstod hur det låg till ändå men ja vi är KONTAKTFAMILJ och inte familjehem. Var snäll o sluta märka ord och fokusera på trådens innehåll istället.
    Jag blandar inte ihop ord!

    Detta ÄR viktigt att hålla isär! 
  • jeppsson
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2011-10-24 10:54:27 följande:
    Jag blandar inte ihop ord!

    Detta ÄR viktigt att hålla isär! 
    Helt rätt för alla varianterna är olika och man har olika mycket engagemang i barnet och uppdraget beroeende på vad man jobbar med!
  • Anonym

    Anonym (wonder) Det är stor skillnad på att vara kontaktfamilj och familjehem, men det har flera redan skrivit.

    Vidare kan det vara bra att veta att barn inte blir "placerade" i kontaktfamilj. Det är något som föräldrar ansöker om eller soc föreslår. Men det är helt frivilligt och föräldrarnas eget val. Det kan därav avbrytas precis när som helst om föräldrarna så önskar.

  • Anonym (Emma)

    Hej!
    Sicken tur att jag hittade den här tråden så jag får chansen att ställa lite frågor Glad.
    Vi har bestämt oss efter flera års funderingar om att ansöka för att få bli familjehem. Har redan tagit kontakt med vår kommun, men det har liksom inte lett någonvart. En kvinna skulle ringa upp oss förra veckan, men hon har fortfarande inte ringt. Iaf undrar jag nu; ska vi kontakta flera kommuner i vår närhet och blir det isf en lika omfattande utredning i varje kommun? Eller tycker ni att vi ska kontakta en privat organisation? Brukar förfarandet ta längre tid bland kommuner än i privata organisationer, dvs tiden mellan intresseanmälan till utredning till placering?

  • Cindra
    Anonym (Emma) skrev 2011-10-25 09:37:22 följande:
    Hej!
    Sicken tur att jag hittade den här tråden så jag får chansen att ställa lite frågor Glad.
    Vi har bestämt oss efter flera års funderingar om att ansöka för att få bli familjehem. Har redan tagit kontakt med vår kommun, men det har liksom inte lett någonvart. En kvinna skulle ringa upp oss förra veckan, men hon har fortfarande inte ringt. Iaf undrar jag nu; ska vi kontakta flera kommuner i vår närhet och blir det isf en lika omfattande utredning i varje kommun? Eller tycker ni att vi ska kontakta en privat organisation? Brukar förfarandet ta längre tid bland kommuner än i privata organisationer, dvs tiden mellan intresseanmälan till utredning till placering?
    Tycker absolut att ni ska ta kontakt med en organisation/företag i stället. Det brukar gå fortare, vara en mer "seriös" utredning av er, de har oftast mer utbildningar och fortbildningar än kommuner, möjlighet till avlastning, råd och hjälp/stöd dygnet runt... Ersättningen är också oftast högre och de är jättenoga med matchningen barn - familjehem!! 
    Vilka org ni ska ta kontakt med beror såklart på var ni bor! 
  • Anonym (Emma)

    Tack för svaret!
    Tycker det, framförallt, låter jättebra att man verkligen anstränger sig med just matchningen mellan barn och familjehem så jag har nu letat upp lite organisationer, men jag tyckte det var en djungel. Hur ska man veta, vi blir lite villrådiga Drömmer. Vi bor i Sörmland, med närhet till Sthlm. Något tips på ett bra företag att vända sig till?
    Har nu varit i kontakt med Familjepoolen i Sollentuna och tyckte jag fick prata med en mkt vettig och trevlig kvinna, till skillnad mot tanten i vår kommun (som jag till slut ringde upp). Herregud, ngn mer oengagerad människa är nog svår att hitta Obestämd. Jag tycker det känns jätteviktigt med en bra första kontakt, vi ska ju ändå samarbeta en hel del med kommunen/företaget vi väljer (lr som "väljer" oss). Är jag för petig här kanske..?

Svar på tråden Tråden för familjehem/jourfamiljer/ kontaktfamiljer