• Svar på tråden Runt juni kom de ut - del 17
  • Tessekd
    Tina: Säger som Rossan....näsan är fantastisk... även här . Vet inte hur många ggr om dagen som jag försöker påpeka det...varför eg....har ju absolut ingen effekt.
    Riktigt härlig bild..en bild man kan skratta åt och komma ihåg hur det verkligen var .

    Idag hämtade jag en riktig lortis från förskolan igen. Kännes som hon blir skitigare och skitigare ju äldre hon blir. Hela dagens meny gick att se på henne och de hade bakat (läs...haft degkrig) med intorkad deg här och var, mjöl i håret osv. En av fröknarana hade påpekat att sådär gör man inte när man bakar varpå Nellie svarat...jag kan inte höra dig riktigt....jag har deg i öronen. Jojo...undrar hur vår 4 årskontroll ska bli?

    Tror att Tina får en mycket lugnare tonårstid med tre grabbar än vad vi kommer att få här hemma med tjejerna. Om Nellie uppför sig som hon gör redan nu och om Minna kommer att likna henne det minsta...vojne vojne {#lang_emotions_tongue_out}. Häromdagen hade hon målat målarfärg med håret...väldigt kreativt ...hmmm. Tips på bra fläckborttagare????

    Casa: Kul med ny kamera. Har en likadan men har tappat sugen lite efter sista fotokursen då det skulle tas stadsbilder till förbannelse...har slutat ratta och kör mest manuellt igen...trist ...ja vet. Ska försöka rycka upp mig igen. Vore mkt roligare med ett annat objektiv till...för porträttfoto....och en blixt.  Jolan inspirerar otroligt med sina bilder..så himla fina. Har frågat förut och frågar igen....tips på bra objektiv?

    Simon: Välkommen tillbaka hem .
    ♥ Nellie 4/6-06 ♥ Minna 8/2-10 ♥
  • amasonas

    Tack alla för de fina kommentarer om min katastrofbild{#lang_emotions_smile} nån viss charm finns det ju i den *garv*

    Casa: Lyckos dig som får en fin kamera, jag hade en rätt kass digitalkamera som nu är paj, vill verkligen köpa en systemkamera men ekonomin tillåter inte det, tur det finns kamera i mobilen....hoppas du blir toppennöjd med nya kameran!

    Tesse: Du tror dina blir värre som tonåringar{#lang_emotions_wink} jag har en amatörteori om att livliga som barn = lite mer kontrollerbara som tonåringar, att de liksom fått ur sig det värsta innan tonåren....denna teorin brukar stämma bättre på pojkar då flickor överlag verkar lugnare som små av nån anledning men om dina är busiga nu kanske de är lugna som äldre, vem vet =) (hoppet är det sista som överger en du vet!)
    Jag tyckte det lät rätt härligt med ett barn som vågar testa att måla färg i hela huvudet, hur vet man annars hur det skulle se ut liksom *garv* men kan ju även se det ur en förälders perspektiv *ler*
    jag använder Vanish Oxi Action Fläckborttagning (sprayflaskan,den jätterosa) den är skitbra mot alla möjliga fläckar, har fått bort olja till och med!! man får vita fingrar när man tagit i den men det går bort på en dag typ...den rekommenderar jag!

    Simon: På mitt BVC verkar de hänsyn till saker som att man är bra "på en sak i taget" liksom, mina har talat dåligt men varit grymt motoriska och då har de sagt att det inte är ovanligt alls att barnen lär sig en sak i taget, det som de gillar mest och i mina barns fall har det varit att springa, hoppa, klättra och cykla. Inte konstigt alls tycker jag. har en kompis vars barn talade & ritade tidigt & gillade lugna lekar, bra enligt bvc mallen men hon var livrädd för att klättra, springa fort & ens närma sig en cykel....barn är olika, synd bara att vissa BVC inte fattar det!

    Dumas: Lycka till med promenaderna, hoppas de blir bättre nu med napp introducerad!

    Var på första skolgårdsfesten igår på Jamies skola, det var kul, barnen i förskoleklassen och 1-2:an hade en teater, de äldre barnen hade "talang". Jamies skola har ju ett bra utbyte med en Engelsk skola, de åker till varandra varje år och igår var de engelska eleverna där så allt som skedde igår var på dubbla språk, jamie fattade en hel del märkte jag det är kul! Tror inte han hade varit lika bra på engelska utan skolans hjälp, de har ju mycket engelska på grund av detta utbyte. visst vi talar en del här hemma mest för att jag vill att han ska få upp intresse för språk men han kan massor nu märkte jag *stolt*


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Det blåa huset

    Hej!

    Are var på 4-årsbesiktning igår. Vi var där i nästan 1,5 timme och pratade om allt möjligt. Testerna gick bra men syntestet tog lång tid och Are blev förvirrad så det testet ska göras om vid 5,5-årskollen. Bra att få det kollat en gång till. Sen hintade sköterskan lite om talet och jag sa att det vill vi gärna ha hjälp med. Are pratar på som en tok och har ett stort ordförråd men han har svårt för vissa konsonanter. Därför remitteras vi till en logoped. Sköterskan skrev om mitt tillstånd i den för att få tid så fort så möjligt. Hon är så bra! Are charmade henne totalt och jag satt mest och fånlog (och hade ont i magen av en massa sd). Han följde order som en soldat. Ifrågasatte en hel del och nickade när det blev förklarat. Jag ville hålla mig i bakgrunden för att inte störa eller "hjälpa" till med något.

    Jag sa också att jag gärna vill ha henne som BHV-sköterska till bebisen, även om jag går till MVC i en annan kommun. Det blev hon glad för och ser fram emot att komma hem till oss i slutet av sommaren. Sen tog vi upp min depression, jag tackade henne igen för att hon tog tag i det så att jag kan vara där jag är nu. Vi pratade lite om mina förväntningar inför födseln och att bli två-barnsmamma. Hon propagerar inte alls för amning och det känns tryggt. I Sthlm var det det enda alternativet (iaf hos den BVC-dam jag gick till). Och så har jag tur, på Ystad BB finns det en BM som dessutom jobbar för Amningshjälpen. Det känns bra.

    Men oj, vad min mage tog stryk igår. Den klarade inte av att vara igång så mycket. Sammandragningar, ont i ryggen och ont här och var gjorde mig till en gammal krokig ostbåge. Inte förrän vid 21-tiden blev det lugnt, då hade Bricanylen hunnit lösas upp ett tag också.

    På nätterna, när jag ska vända mig i sängen, knakar det till riktigt högt och obehagligt i mina fogar. Det är lika läskigt varje gång, ibland tror jag att jag kommer att falla isär under förlossningen. Det måste vara som en orms frigörande käkar när de ska ha ner ett helt kid eller något annat gott.

    Blablabla, allt finns att läsa i bloggen.


    ♥ Are 19/5 -06 ♥ BF 31/7 -10 ♥ aresmamma.blogspot.com
  • amasonas

    Rossan: vad bra atni har en BVC sköterska som man kan prata med, det har vi med men hon är sjukskriven ibland (hon hade cancer som sen kom tillbaka tyvärr)

    Dina sammandragningar låter ju inte roliga alls, din stackare Och angående foglossning, jag känner mer än väl det du skriver om, har haft det alla tre barnen tyvärr och fasen vad det kan smälla och låsa sig. bara ta sig ur sängen på morgonen kunde ta en smärre evighet med otrolig smärta inblandad och inte sällan tårar.....

    Nu behöver ju detta inte drabba dig men en sak jag märkt blir värre för varje barn jag fått är att foglossningen som ju inte örsvinner bara sådära för att man ått ut barnet håller i sig längre och längre efteråt för varje barn...nu sist med Emil satt det i rätt illa i flera månader efter, speciellt om jag hade sovit på rygg, då låste sig hela höften & enda sättet att få rätt det var att knaka rätt det & fan vad ont det gjorde, hoppas du slipper seg foglossning rossan! (springa kan jag fortfarande inte göra i mer än 10-15 min då får jag värk i höfterna i flera dagar..)


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Dumas

    Tråkigt att läsa om bvc-sköterskor som inte ser utanför ramarna. Liv har sin beskiktning den 8 juni och då ska vi ha med oss papper från förskolan som de ska fyllt i om Liv, hur hon är i relation till jämnåriga, i gruppen, som individ. Har ni också det? Verkar så himla överkontrollerande, precis som att föräldrarnas utlåtanden inte räcker till. Barnen ska utvärderas både här och där. Men visst, det är bra att barn med problem fångas upp.

    Rossan - vad skönt att ni har en bra bvc-sköterska och att mini får henne också. Vad gäller amningen så minns jag hur vi var flera i tråden som hade besvär med det förra gången det begav sig. Jag hoppas det går bättre för dig denna gången, jag hade megaångest men det funkade fin-fint från början. En helt annan start blev det då Zoe fick amma direkt medans de lyfte bort Liv från mig i princip efter 2 minuter för att skrubba rent henne (helt bisarrt så här i efterhand!).

    tina - tack, jo nappen verkar funka alldeles utmärkt!!! Igår hade jag med mig lilldamen till mitt jobb och hon kunde hållas i schack med amning och napp. Att hon sedan bajsade mitt under lönediskussionen är en annan femma Tur att min chef har fyra barn själv...


    Simon - springcykel, ja, det var ju det jag tänkte på. Liv testade grannpojkens i förrgår och det gick rätt snabbt för henne att få in tekniken. Nu tänker jag att vi kanske börjar med en sådan, så slipper man kanske mecka med stödhjul sen? (det är min fromma förhoppning iallafall)

    tina, igen - vilken häftig skola! Är det alltså de "små" barnen som åker på utbyte, redan på lågstadiet? Gud vad jag hade velat gå i den skolan om jag var liten idag! På Livs nya dagis kommer hon ju att få hemspråksundervisning, de är nog 4 barn som har engelska där, men tydligen gör de så att hemspråkslärarna "undervisar" barnen i hela gruppen, så att de andra barnen också snappar upp de olika språken. Finns säkert en poäng där men jag kan samtidigt tycka att det inte riktigt är det som är tanken med just hemspråksundervisningen, den ska ju stärka de barn som är native speakers. Däremot hade det varit coolt med en mer seriös språkinriktning, som den på er skola.

  • Kreativ

    kikar in lite, men läser inte ifatt. Det är mer facebook nu, får jag erkänna.

    Senaste nytt är att Melvin lärt sig cykla (genom att först testa en springcykel 2 kvällar, sen ville han ha sin egen vanliga cykel, utan stödhjul! ).. Han har fortfarande nattblöja. Ida som är över 2 år ska pott/toatränas denna sommar är det tänkt. Hoppas det går..


    Melvin 060609, Ida 080426
  • jolan27
    Tesse: Tusen TACK snälla du för den fina komplimangen{#lang_emotions_heart}!!!
    Ang tjejjer/killar så tror jag absolut som dig att det nog är bra mkt lugnare med tonårsgrabbar än tjejer!!! Och från det ena till det andra så kan jag varmt rek canons 50 mm:s objektiv. Jag köpte det i höstas och är såååå nöjd! Det kostar dessutom bara 1500 kr{#lang_emotions_laughing}. Ett hett tips till dig med Casa.

    Rossan: Vad bra att ni ska få hjälp med Ares tal.  

    Kreativ: Hejja Melvin! Inte illa!!!
  • amasonas
    Dumas: Det är 3-4 :orna som brukar åka varje år, inte alla, ca 10-15 stycken, de har ju samma vänskola hela tiden vilket är bra för att kunna bygga upp bra relationer mellan bägge länders lärare.

    jag tycker det är toppen! han går ju på en friskola & de har valt att satsa mycket på språk/natur/matematik, tokbra för framtiden!
    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • skrattmaja

    gratulerar alla nublivna o blivande fyråringar iklump!!! Hoppas att ni har toppen födesedagar!


    Här är jag fortfarande i ngn form av semesterrus, vi har ju varit hemma inågra dagar men idag är första vardagen. VI har haft det otroligt bra allt har funkat och vi kan inte klaga på ngt ( jo litepå klantiga piloter som flög genom istället över ett åskvädet vid korsika så vi blev träffade av blixten)
    sardinien o alghero kan jag verkligen rekomendera om ni inte har varit där! blir ju så bortskämd när maken byter språk.... det passar honom bättre på ngt vis att prata sitt andra språk!
    läste att ni dislkuterat cyklar men jag är ju sent ute med mitt svar, johanna fick en 12" dels är hon ju inte så lång men sen är ju detta hennes första tvåhjuling p då kände vi att det är bättre att hon kan handskas med cykeln o att det är kul att cykla än att kämpa med en lite för stor cykel! affären hade bra deal köpte fjolårets färg samt att vi har ju en lillasyster som kommer att anv den om några år
    tina, kalasbild, spontana bilder ger ju mer om än fina fotografbilder är fina på ett anant sätt
    casa, så kul med kamera systemdigital finns på vår önskelista också tillsammans med ny mobil o dammsugarrobot!!!
    casa igen o ni andra som bär barn i sele o sjal, vi köpte ju manduca sele ivåras o vi är så nöjda med den funkar hur bra som helst att bära såväl johanna som emilia! den måstte tvättas efter en vecka på semester glass o jordgubbsfläckar
    ang fläckar så gillar jag också vanish fast galltvålen tycker jag bättre om, känns lite mindre kemisk!
    nu när emilia sover försöker jag förbereda mig för en intervju ska på första jobbintervjun på fredag o det är för ett jobb jag verkligen vill ha!!!!
    har en fråga till er när jag läser om puckade BVC etc, har ni fått kallelse till 4års kontroll eller har ni bokat den själva? vi har inte fått ngn tid men jag tänkte ta upp det med dem i veckan när vi ska på 1 års koll med Emilia!
    bävar lite för dessa tester med johanna för jag tror inte att hon kommer att vara så samarbetvillig, hon vet ju att hon kan så varför ska alla andra veta det????
    ritade massa fina saker nu på semestern o jag som varit orolig för det, men nu kom det träd blomma o tom ett snett hjärta! tydligen har min syster lärt henne det!
    antar att jag missat en massa men det är inte för att jag är elak mitt huvud snurrar av en massa tankar just nu.... i har ju alla fall hittat födelsedagspresent till emilia o kalaset håller på att ta form.... jag o johanna får som vi vill ett kalas för emilia o ett för johanna!
    Johanna tyckte så synd om emilia om inte hon fick ett eget, var ledsen en hel kväll när maken tyckte vi skulle fira emilia på johannas födelsedag! inte det att hon ville ha sitt kalas själv utan att det var viktigt att vi firar emilia också!
    ursäkta mitt långa inlägg,s ka försöka bli bättre att skriva till er men som ni vet det är mycket fastän man är hemma!
    skratt-maja numer mamma till johanna och emilia ♥
  • CasaMia

    Hej all vackra junimorsor!


    Nu radar 4-årsdagarna upp sig som pärlor på en silketråd - våra härliga junisar! {#lang_emotions_heart}
    Simon: Är springcykel en hit alltså? Var köpte ni er och vad kostar en sån sisådär ungefär?
    Och så läser jag ännu mer - Så imponerande med att cykla utan stödhjul! Melvin o Liv var det oxå va? Är det så smart med springcykel alltså? 
    Tesse: ".jag kan inte höra dig riktigt....jag har deg i öronen." asgarv! Vilken sköning ho är, Nellie! 

    Tina: Canon har två nyare modeller och den här utgår ur sortimentet, så man kan ha tur som jag o få tag i ett demoex de vill bli av med Jag har avvaktat lääänge tills rätt pris dök upp *snål/fattig*

    En kram till Rossan som knakar i fogarna - all sympati!

    Nu gör jag bort mej Jolan, men vad är det för skillnad på 50mm-objektivet o det 18-55 som satt på? Jag hade trott att jag skulle upp i högre siffror *fattar noll*

    Sanna har oxå nattblöja - och napp så fort hon kommer åt. Vi har  försökt förbereda för att sluta, men det vete katten om det går ...

    Tina: en sån skola skulle jag önska att det fanns här! Låter fantastiskt!

    Skrattmaja: Träffade av blixten i ett flygplan!?? Hur var det?

    Fläckar: Vanishpulver i riktigt varmt vatten och blötlägga en stund tar bort i stort sett allt - utom spritpenna och oftast bläck o tusch, men vad biter på det? Fettfläckar får sig en dust med yes o skållhett vatten {#lang_emotions_djavulsk}

    4-årskoll har vi nästa vecka och vi har världens gulligaste bvc-sköterska, så det brukar bara vara mysigt.

    Är det Mickis Alma som fyller i morgon? Och Nellie nu i faggorna med väl? Vem mer? Sanna fyller på onsdag och det blir barnkalas på badet på lördag {#lang_emotions_nalle} {#lang_emotions_sunny} 
Svar på tråden Runt juni kom de ut - del 17