• Kajsan

    Göra abort pga "vinterbarn"?

    Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?


    Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Angdev

    Har bara läst TS. Kan förstå att man kanske vill vara hemma med barn under sommaren o så vidare men borde det inte vara något man tänker på och planerar innan man blir med barn?
    Själv är jag decemberbarn och utifrån mitt liv så har jag inte lidit utav detta mer än att man var sist på listorna i skolan (när dom utgick ifrån födelsedata). Det var lite råkigt, men jag har aldrig lidit utav att mina föräldrar inte kunde vara hemma mer än nödvändigt under sommarloven...

    Tycker det e galet oansvarigt utav mamman o pappan i detta samanhang...

  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:44:26 följande:
    Nej, vet du att de screenar för ögonfärg? Resten kânne rjag vâl till. Jag ingar som sagt i ett forskningsprojekt som handlar om just fosterdiagnostik där de letar efter nya metoder, och har hittat nya metoder, som kommer ersätta FVP/MKP.
    Nej de screenar inte för ögonfärg. Skulle de vilja det så skulle de kunna, absolut, liksom de idag kan screena för vissa sjukdomar. Vet inte vad den nya forskningen handlar om som du ingår i, men det verkar som om de vill hitta nya metoder att ta prov, eftersom fvp är så riskfylld.
  • My opinion
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:20:39 följande:
    Tekniken finns. Alla människans gener är kartlagda. Ett enkelt prov och det praktiseras säkert på mindre nogräknade kliniker i länder med mer liberala lagar. Ja, då har vi helt olika åsikter. Gonatt!
    Såg idag ett program på tv om gener och att bara för att man har exakt samma genuppsattning så får man inte samma utseende. Eftersom alla delar av dna inte är aktivt och att olika saker i omgivningen (både före och efter födseln) påverkar vilka som slåa på och vilka som stängs av. Man kom på detta när en man klonade sin älsklingskatt och klonen fick annan färg än den ursprungliga. Så ännu verkar det inte som att tekniken är där.
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 22:53:23 följande:
    Nej de screenar inte för ögonfärg. Skulle de vilja det så skulle de kunna, absolut, liksom de idag kan screena för vissa sjukdomar. Vet inte vad den nya forskningen handlar om som du ingår i, men det verkar som om de vill hitta nya metoder att ta prov, eftersom fvp är så riskfylld.
    Men om de inte screenar förögonfärg sa förstar jag inte vad du menade med ditt första inlägg om klinikerna?

    Den nya forskningen är ett projekt för att kunna tyda fostrets kromosomer genom ett enkelt blodprov pa mamman (det funkar redan men är inte godkänt ännu för det saknas runt 50 prover) eller genom ett cellprov pa livmodertappen. Hur lang just den senaste metoden har kommit vet jag inte, men  den första fungerar och de samlar bara mer fall just nu.

    Och ja, det är för att ersätta FVP och MKP för att de är komplicerade ingrepp trots allt.

    Och vad menar du mer så riskfyllt?
  • Lejonninnan
    My opinion skrev 2010-04-12 22:53:28 följande:
    Såg idag ett program på tv om gener och att bara för att man har exakt samma genuppsattning så får man inte samma utseende. Eftersom alla delar av dna inte är aktivt och att olika saker i omgivningen (både före och efter födseln) påverkar vilka som slåa på och vilka som stängs av. Man kom på detta när en man klonade sin älsklingskatt och klonen fick annan färg än den ursprungliga. Så ännu verkar det inte som att tekniken är där.
    Epigenetik kallas det. Just ögonfärgen (nu var det bara ett exempel) är fastställd från början och påverkas inte epigenetiskt. Men visst är det intressant! I försök har man sett att genetiskt lika råttungar som burits av olika mammor, får olika färg pga. vad mamman äter under dräktigheten. En speciell färg hade dessutom samband med en fetmagen och ungar med en viss färg utvecklade fetma.

    Men nu kom vi bort från TS ämne och blir väl avstängda snart....
  • Lejonninnan
    siamusen skrev 2010-04-12 22:58:39 följande:
    Men om de inte screenar förögonfärg sa förstar jag inte vad du menade med ditt första inlägg om klinikerna?Den nya forskningen är ett projekt för att kunna tyda fostrets kromosomer genom ett enkelt blodprov pa mamman (det funkar redan men är inte godkänt ännu för det saknas runt 50 prover) eller genom ett cellprov pa livmodertappen. Hur lang just den senaste metoden har kommit vet jag inte, men  den första fungerar och de samlar bara mer fall just nu.Och ja, det är för att ersätta FVP och MKP för att de är komplicerade ingrepp trots allt.Och vad menar du mer så riskfyllt?
    De screenar inte här eftersom de inte har anledning att göra det.
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 23:11:11 följande:
    ...forts. och riskfyllt är det väl när 1 på 10 (tror jag det var) fvp leder till missfall.
    1/200 snarare.
  • siamusen
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 23:08:47 följande:
    Jag vet att de inte screenar men du insinuerade att det fanns inte sa nogaräknade kliniker som gjorde det. Vilka kliniker är det du syftar pa?
  • My opinion
    Lejonninnan skrev 2010-04-12 23:11:11 följande:
    ...forts. och riskfyllt är det väl när 1 på 10 (tror jag det var) fvp leder till missfall.
    Den infon vi fick var att man visserligen såg en ökning av missfall hos de som fick fvp men att man trodde att en stor del av dessa berodde på att man faktiskt kollar en högriskgrupp och att de flesta skulle blivit missfall i alla fall. Vore intressant att få se den undersökning du fått dina siffror från
Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?