• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • EeMe
    Squirrel Nutkin skrev 2011-05-26 20:18:32 följande:
    Hahaha, min sambo fyller också år i januari! Jag kan inte anvænda januari-lønen att køpa fødelsedagspresent heller eftersom han fyller innan utbetalningsdatum, så det blir ju både jul- och fødelsedagspresents-inkøp innan jul, gaaahh. Jag brukar lægga kvantitets-krutet på julklapparna och sen køpa en present till fødelsedagen som ær lite "finare".
    Ja, så försöker jag också göra... Sen är det så dumt för jag får alltid fina och bra presenter av honom så då får jag ännu mer ångest....

    well well, får se vad jag hittar på i år...
  • carro 81

    Härligt att fler längtar lite smått till julen redan nu! Min längtan brukar bryta ut på allvar i augusti men jag längtar lite under hela året. Jag hade lite funderingar på att åka till Tomteland nu i sommar men tror att det blir mysigare att åka i december. Idag är det faktiskt precis ett halvår kvar till första advent!

  • raggarprinsessan
    carro 81 skrev 2011-05-27 22:13:20 följande:
    Härligt att fler längtar lite smått till julen redan nu! Min längtan brukar bryta ut på allvar i augusti men jag längtar lite under hela året. Jag hade lite funderingar på att åka till Tomteland nu i sommar men tror att det blir mysigare att åka i december. Idag är det faktiskt precis ett halvår kvar till första advent!
    det hade jag inte en aning om att d bvar
    allt ordnar sig www.raggarprinsessansmatblogg.blogg.se kolla där
  • astro

    Vi har en extra underbar jul för den börjar med att vårt fjärde barn fyller år. Så först firar vi hennes födelsedag, hon får sina presenter och önskad godsak (hon gillar inte tårta så hon får något annat istället - i många år var det pannkakor som gällde), alla de andra barnen får varsin present, och sedan gliiider födelsedagen lite snyggt över i julfirande.
    När barnkull nr 1 var liten så pyntade vi i smyg natten till julafton, så att barnen vaknade med glitter överallt

    Sedan lagar maken mat heeeela dagen. Julmiddag med gigantiskt julbord (resterna räcker till nyår), maken och jag och alla ungarna (förra året var vi alltså sju runt bordet, i år blir det åtta) bara njuter ...
    Därefter lite lugn och ro följt av julkpassutdelningen (utan utklädd tomte av två skäl - ett, jag tror på den riktiga tomten, och två, vi testade det en gång i alla fall och det var inte ett dugg uppskattat) och en härlig kväll under vilken alla pysslar med sina nya saker och av och till umgås. Har vi en bra film på gång kanske vi avrundar med att se den och dricka lite glögg.

    Egentligen är det skönaste med julen att vi är tillsammans. det och den goda maten. Själva firandet är inte så märkligt. 


  • Mariohn
    astro skrev 2011-05-31 02:45:20 följande:
    Egentligen är det skönaste med julen att vi är tillsammans. det och den goda maten. Själva firandet är inte så märkligt. 
    :-P
  • The Plantan

    Haha, galna

    Ps: Julen är great, men lite sommar först :)


    Lämna ditt bakomflutna framför dig
  • carwho
    Silvera skrev 2011-05-25 11:28:16 följande:
    Favoritar omedelbums! Jag är jultokig, och denna jul har jag en en bebis att pyssla om också Drömmer Så då måste det ju bli perfekt...Jag har funderat på att ha dopet (herregud, ungen är ju inte född än...) i mellandagarna, eller på min 40årsdag 16 december... och bjuda på julbord... Kanske inte julbord om det blir i mellandagarna... 

    Tomte
    Vi har oxå en bäbis i år Hjärta Å jag har lovat mig själv att mina barn ska få riktiga "Bullerby-jular" så i år slår vi på...ännu större! *skratt*
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • EeMe
    carwho skrev 2011-05-31 09:23:09 följande:
    Vi har oxå en bäbis i år Hjärta Å jag har lovat mig själv att mina barn ska få riktiga "Bullerby-jular" så i år slår vi på...ännu större! *skratt*
    hahaha!

    Som sagt, jag hoppas på att få göra en bullerbyjul, men kasnke det inte blir förrän nästa år... Vi får se!

    Längtar i alla fall!

    vad brukar era män få i julklapp?
  • Squirrel Nutkin
    EeMe skrev 2011-05-31 09:27:43 följande:
    vad brukar era män få i julklapp?
    Bøcker, pyjamasbyxor, presentkort, skal til iPoden, bland annat. 
    Life's a journey, not a destination!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!