• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT
    Minnie7 skrev 2011-10-10 21:13:30 följande:
    Grymt sa grisen: Hihi, vi bakar i stort sett samma saker

    Listan är till för att alla kan fylla i vad de gör för att ge andra inspiration och idéer till julbak och matlagningen
  • fluu

    Sitter och lyssnar på Jenny Öhlunds skiva "Mitt julkort" och kommer i stämmning.
    Jag avskyr vanligtvis dansband,men denna skiva är underar!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Loppastina

    Misty w: jag och mina tjejkompisar åker varje år från Sthlm till Ullared för just julklappar och pynt. I år följer jag inte med dock efterom jag precis fått bebis, och det svider lite ska jag säga! Men jag har bestämt för länge sedan att inte släpa barn med där då det är så otroligt mycket folk den här tiden. Jag brukar köra med julmusik i öronen och massa tid så man inte är stressad för det är värre än Drottninggatan i slutet på dec. Men åk!! Ni kommer inte ångra det! :)

  • Pigelinen

    Vi har bara halva vägen till GeKås som ni stockholmare, älskar GeKås men numera är inte priserna så himla låga som de varit. Vist man kan göra ett o annat fynd men jag anser mer att det är upplevelsen. Många klappar hittar man till samma pris hemma el på nätet.


  • MrsTM

    Hur tidigt ställer ni fram granen? Mina föräldrar hävdar envist att den ska kläs 23 dec, men det är ju på tok för sent! Detta år SKA jag ha egen gran i lägenheten trots att vi är hos föräldrarna över juldagarna. Funderar på att kalla den för adventsgran istället för julgran och klä den omkring den 1 dec. Vad tror ni om det?? Tomte

  • Frökenolson
    MrsTM skrev 2011-10-11 10:05:24 följande:
    Hur tidigt ställer ni fram granen? Mina föräldrar hävdar envist att den ska kläs 23 dec, men det är ju på tok för sent! Detta år SKA jag ha egen gran i lägenheten trots att vi är hos föräldrarna över juldagarna. Funderar på att kalla den för adventsgran istället för julgran och klä den omkring den 1 dec. Vad tror ni om det?? Tomte

    Jag är extremt traditionsbunden och granen klär jag medans skinkan är i ugnen kvällen den 23:e
    Däremot tänkte jag i är ha en liten gran på ett av borden i vardagsrummet den kommer nog upp runt 2:a advent, kanske även en lite i sovrummet.. Tungan ute 
  • carro 81

    Åh vilka härliga bilder från Ikea, ni vill jag dit också! Igår bakade jag saffranscupcakes samtidigt som jag lyssnade på julmusik och det doftade och smakade helt underbart! Skönt att oktober verkar gå så fort, jag vill ha advent nu!

    Angående gran klär vi den lite när vi får tid under december men åtminstone 10 dagar innan julafton. Man vill ju hinna njuta lite av den. När julen är över behöver jag inte ha pynt alls, det är ju innan det är som mysigast. Något år har vi klätt den redan vid första advent men det kanske är lite väl tidigt.

  • Mettan69

    Vi hade också som tradition att alltid klä granen den 23:e men kände att man inte fick njuta av granen tillräckligt länge så en vecka innan brukar vi sätta in den nu.

    Är så mysigt att komma upp på morgonen innan man skall till jobbet och granen lyser (maken börjar tidigare) Hjärta

  • molly50
    MrsTM skrev 2011-10-11 10:05:24 följande:
    Hur tidigt ställer ni fram granen? Mina föräldrar hävdar envist att den ska kläs 23 dec, men det är ju på tok för sent! Detta år SKA jag ha egen gran i lägenheten trots att vi är hos föräldrarna över juldagarna. Funderar på att kalla den för adventsgran istället för julgran och klä den omkring den 1 dec. Vad tror ni om det?? Tomte

    Då jag var liten så hade vi alltid en liten gran på bordet med 4 ljus i.Ett som tändes för varje söndag i advent. Jag har iblanf funderat på att börja med det igen då jag själv tyckte det var så mysigt med adventsgran. Den stora granen tog oftast in ett par dagar före eller dagen inan julafton.

    Numer så tar vi in granen några dagar innan julafton. KDagen före jul brukar vi ägna åt att slå in de sista julklapparna och koka knäck och sådant. Annars är risken stor att det blir uppätet innan jul. ;)  
    Så några dagar inan brukar den komma in här. Och vi brukar alltid ha en riktig gran. :)
    lollsanT skrev 2011-10-11 11:02:46 följande:
    Idag vaknade vi upp till minusgrader och frost i gräset. Tände en brasa och längtar ännu mer till jul nu.
    Vad mysigt det lät! Vi ska väl också försöka få tag på lite ved så vi kan börja elda i kaminen och sitta och mysa framför brasan snart. :)

     
    Mattias 2007-05-23 Tös 2011-09-07
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!