• skogsgrodan

    Vad betyder egentligen "haikon taikon"

    Jag har flyttat neråt i landet och här säger man "haikon taikon" titt som tätt. Oftast i benämning på ngt som inte är bra.
    Men jag stör mig på dt och tycker att det låter rasistiskt!! Har jag uppfattat ordet fel??
    Kan ngn förklara när det ska användas och varför??

  • Svar på tråden Vad betyder egentligen "haikon taikon"
  • Toboas
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-29 10:28:45 följande:
    Må vara, men det används ju inte i svenskan för att beskriva en dans. Halligalli är ju fest eller liv. Som i "det var ett himla liv" eller "vilken fest".
    Ja, precis. Så tolkar jag det svenska ordet också. Fest och rörelse - inte kaos eller folk som löper amok.
  • Lillebäcks mamma
    Toboas skrev 2010-07-29 12:14:43 följande:
    Ja, precis. Så tolkar jag det svenska ordet också. Fest och rörelse - inte kaos eller folk som löper amok.
    Nej, men nu hette det ju inte halligalli-taikons heller. Vad jag sa var att haikon-taikon är som taikons på halligalli. Det är skilda saker. 
  • Ruggugglan
    Laire skrev 2010-07-29 08:21:26 följande:

    Här i Ångermanlands har jag inte hört just det uttrycket, däremot att man är en "Taikon". Det vill säga saker som:
    - Har många barn.
    - Inte är ordentligt klädd (trasiga, smutsiga kläder som kanske inte passar, eller helt enkelt vinterstövlar i juni som min lillebror alltid tog om han fick välja)
    - Inte "för" sig väl (pratar för mycket, skryter, rufflar).
    - Har stökigt i hus och på tomt (av kalibern trasiga bilar över hela tomten)

    Någon som helt enkelt inte är en "god och respektabel svensk", vilket mitt familj ofta sågs som (visserligen helsvenska men bondläppar med fyra ungar )


    Jaha, äntligen har jag fått det förklarat för mig Sambon brukar säga att hans familj är familjen Taikon. Har aldrig greppat vad det betyder. Men nu fattar jag
  • lokisse

    det är rasistiskt!

    rakt av inget annat.


    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Frostizz

    Jag är uppvuxen med nästan samma.. fast vi säger Heikon Beicon.. om nått som inte ser bra ut, el är bra.. Vi vet vad det heter egentligen men heikon Beicon är lättar att säga..

  • Mandel

    Här kör vi då med en annan version nämligen Hejkon bacon eller hur det nu ska stavas.
    När något är lite rörigt typ hipp som happ.

    Familjen Taikon används vid större familjer med invandrar bakgrund.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ruggugglan

    Det verkar vara olika varstans om vad det betyder. Sambon och hans familj brukar benämna sig själva som familjen Taikon (helsvenskar).


  • Joel 577
    lokisse skrev 2010-07-29 12:36:22 följande:
    det är rasistiskt!

    rakt av inget annat.
    Faile skrev 2010-07-29 10:36:30 följande:
    Ja, meningen med uttrycket från början var nog rätt rasistiskt.
    Taikon syftar ju på zigenare, romer.

    De flesta här verkar enas om att det mest handlar om en persons/familjs egenskaper. Kanske på snudd till kulturella betingelser.

    Vart får ni in RASEN i sammanhanget här? Ni pratar ju om rasism!?
    Inte fan kan ni blanda in mister H och hans rasutrensningar i detta sammanhang?

    Sälla er inte till den växande fåraskocken som anser att en negativ syn på en kulturell betingelse är rasism, eller som ropar RASIST till någon som läst Astrid Lindgren. 
  • Loa

    Ser att den här tråden startade för lääänge sedan. Men jag måste tillägga..:) Jag har en kompis som är gift med en man vars släkt tidigare hette Taikon, men de bytte efternamn just på grund av "Haikon taikon" (med variation) som syftar på typ en galen eller lite tokig familj. Det är ett romskt namn och en känd barnboksförfattare har exempelvis det här efternamnet. Jag har inte uppfattat att de känt sig kränkta eller någonsin nämnt rasism. Snarare var det att namnet blev som ett dött varumärke. Det förknippades så starkt med uttrycket att värdet som namn blev förbrukat.  

  • guagua

    En sak är jag säker på och det har ingenting med rasism att göra. Det man syftar på när man säger detta är en typiskt (kanske brittisk?) familj där modern och/eller fadern är grovt alkoholiserade och har ingen koll på sina barn. Gärna ska det ligga lite pizzaslicar spridda runt om i huset de bor i och kanske några gamla ruttna ägg i husets skrymslen. Kortfattat en ganska schafsig familj.

  • Horunge Svensson

    Hej. Jag känner en kille som heter Svensson. Han är en riktig jävla horunge. Så alla människor jag träffar som är horungar kallar jag Horunge Svensson.

    Samma sak med Andersson. Jag känner man som heter Andersson, och han är pedofil. Så alla män jag träffar som jag tycker tittar åt för unga tjejer kallar jag Pedofil Andersson.

    Och det finns en tjej på mitt jobb som heter Muhammad i efternamn. Hon kom sent till jobbet en gång. Och dessutom bär hon slöja... Så varje gång någon är sen eller råka göra någonting annat fel så kallar jag dem för Muhammad Dukskalle.

    ...

    ...

    ...

    Visst inser majoriteten av er i denna tråd att det är en diskussion på ungefär denna nivå ni för?

    NI är uppenbarligen rasister allihop. Du som ställde frågan: Vad är det som är haha med att du fortfarande tycker det är racistiskt? Stå på dig själv och stå för dina åsikter. Var inte ett jäkla mähä.


    guagua skrev 2012-07-05 17:35:37 följande:
    En sak är jag säker på och det har ingenting med rasism att göra. Det man syftar på när man säger detta är en typiskt (kanske brittisk?) familj där modern och/eller fadern är grovt alkoholiserade och har ingen koll på sina barn. Gärna ska det ligga lite pizzaslicar spridda runt om i huset de bor i och kanske några gamla ruttna ägg i husets skrymslen. Kortfattat en ganska schafsig familj.


    Du är totalt obildad. Och då menar jag att du inte ens klarar av att hitta fakta på Wikipedia.

    Här är din ekvation:

    Du tar det enda efternamn i världen som gemene svensk känner igen som ett romskt efternamn. Fyller detta efternamn med innehåll som att i en Taikonfamilj är det kutym att föräldrarna är gravt alkoholiserade, inte tar hand om sina barn och dessutom bor i en sanitär katastrof (med andra ord absolut inga fördomar).

    Jag blir så jävla illa till mods av att läsa trådarna på den här sidan, för så jävla många av er tomma, sorgsna jävlar som hänger runt här är helt hjälplösa när det kommer till att tänka själv.
    Loa skrev 2012-06-25 21:07:30 följande:
    Ser att den här tråden startade för lääänge sedan. Men jag måste tillägga..:) Jag har en kompis som är gift med en man vars släkt tidigare hette Taikon, men de bytte efternamn just på grund av "Haikon taikon" (med variation) som syftar på typ en galen eller lite tokig familj. Det är ett romskt namn och en känd barnboksförfattare har exempelvis det här efternamnet. Jag har inte uppfattat att de känt sig kränkta eller någonsin nämnt rasism. Snarare var det att namnet blev som ett dött varumärke. Det förknippades så starkt med uttrycket att värdet som namn blev förbrukat.  
    Fan vad nice. Själv har jag en kompis som träffade jultomten när han var liten. SÅ JULTOMEN FINNS!!! OCH HANS VARUMÄRKE ÄR OCKSÅ DÖTT!!! KANSKE BORDE HAN SLÅ SIG IHOP MED ALLA F.D. TAIKONS OCH HITTA PÅ ETT NYTT VARUMÄRKE!!!

    Om det inte var olagligt skulle jag slå dig.
  • greggan

    "Jag är ingen rasist" men hur många av er gick in på lexbase och slog upp namnet taikon? Några träffar blev det väl?

Svar på tråden Vad betyder egentligen "haikon taikon"