• Kay Lee

    HEJA SD!

    Jag har sedan igårkväll läst på om Sverigedemokraternas åsikter och mål. Jag har aldrig tidigare varit insatt i politik och hade nog egentligen tänkt rösta blankt.

    Tack vare deras valfilm fick jag upp ögonen för SD och det var väl lite det som var meningen. Somliga provoceras och vi andra älskar det vi hör.

    Filmen går rakt på sak för vad många i detta land tycker och tänker utan att på något sätt vara rasister. Det är synd att man inte skall kunna få ha friheten att stödja något, utan att få en rasist stämpel i pannan. Medans andra ska ha friheten att stå för det de tror på. Vart tog demokratin ivägen då?

    Heja SD!

    http://motherhood.blogg.se

  • Svar på tråden HEJA SD!
  • Joppis
    TheCoopers skrev 2010-08-31 14:40:30 följande:
    Ja jag fattar inte varför man är så rädd för att bli stämplad  som rasist om man nu är det ?
    Jag fattar inte varför man är så upprörd över SD ex....
  • Bejje
    jådåsåatt skrev 2010-08-31 14:29:38 följande:
    Och du, stjäl man verkligen godis om man är så fattig? Borde man inte rikta in sig på något med matnyttigt om det handlar om överlevnad?
    Det där med godis är något som har levt kvar sedan långt tillbaka och många ser det inte som snatteri trots att det egentligen är det. Samma som att många äldre fortsatte att kalla bensinmacken ESSO när det blev statoil därför de har svårt att ändra sig på äldre dar.

    När de växte upp så var det ok att smaka på godiset innan man köpte. På samma sätt som att de nu allt mer utdöende charkerna i matbutikerna erbjöd smakprov på korv, ost m.m. innan man köpte. Smakprov av allt möjligt var vanligt längre tillbaka, men är nu förtiden inte längre aktuellt.
  • Joppis
    TheCoopers skrev 2010-08-31 14:40:55 följande:
    Japp
    Dumheter. >Du är ju bara omotiverat rädd för något.
  • TheCoopers
    Bejje skrev 2010-08-31 14:36:59 följande:
    Situationen är något annorlunda. Pensionärer kan i väldigt liten utsträckning påverka sin inkomst när de väl har blivit pensionärer. Invandrare under pensionsålder kan däremot göra något åt saken. De kan söka jobb, går itne det bra så kan de utbilda sig och sedan söka jobb. Problemet där är väl egentligen oviljan att göra något överhuvudtaget.
    Men vad gjorde de fram till att de var pensionärer ? Hur vet du att de inte hasade runt och levde på bidrag och nu bara får bita i det ruttna äpplet ?

    Det är inte riktigt så enkelt min vän . Men det kanske inte du förstår .

    INGEN av de MÅNGA MÅNGA icke svenskar jag mött har haft en motvilja mot att arbeta ...
    I'm the me I choose to be ...
  • jådåsåatt
    Bejje skrev 2010-08-31 14:41:43 följande:
    Det där med godis är något som har levt kvar sedan långt tillbaka och många ser det inte som snatteri trots att det egentligen är det. Samma som att många äldre fortsatte att kalla bensinmacken ESSO när det blev statoil därför de har svårt att ändra sig på äldre dar.

    När de växte upp så var det ok att smaka på godiset innan man köpte. På samma sätt som att de nu allt mer utdöende charkerna i matbutikerna erbjöd smakprov på korv, ost m.m. innan man köpte. Smakprov av allt möjligt var vanligt längre tillbaka, men är nu förtiden inte längre aktuellt.
    Aha, så pensionärer får lov att leva efter 1940 års lagar istället för de vi har nu?
    Jag förstår...
  • Joppis
    TheCoopers skrev 2010-08-31 14:42:47 följande:
    Men vad gjorde de fram till att de var pensionärer ? Hur vet du att de inte hasade runt och levde på bidrag och nu bara får bita i det ruttna äpplet ?

    Det är inte riktigt så enkelt min vän . Men det kanske inte du förstår .

    INGEN av de MÅNGA MÅNGA icke svenskar jag mött har haft en motvilja mot att arbeta ...
    Men du har ju såklart långt ifrån mött alla.....
  • Faber
    daddybear skrev 2010-08-31 14:25:24 följande:
    det är din ÅSIKT en jag inte håller med alls.absolut inget ohyffsat eller oseriöst med att säga tex jag skakar inte hand eller att det strider mot ens religion.det är svensk sed att man skakar hand visst men inte lag som du får det att verka,lite självdistans får du ha, det är i sverige man skakar hand i många andra länder gör man på andra sätt.inget är mer fel eller rätt bara annorlunda
    Nej det står inte uttryckligen i anställningskontraktet, däremot är det oseriöst och ohyfsat att vägra skaka hand i Sverige liksom i de flesta västländer särskilt i officiella sammanhang. Som företagare anställer man den som man efter intervju anser kan göra det bästa jobbet och tillföra verksamheten mest och det är inte bara ens rättighet utan också en skyldighet som chef om man bryr sig om företagets framtid.

    Anta att jag jobbar på Kalles Bil och säljer en ny V70 till ett par. När affären är klar skakar jag (vilket är kutym i sådana sammanhang) hand med mannen och önskar lycka till med bilen men jag vägrar att skaka hand med hans fru, hur fan skulle det se ut?

    Själv tycker jag det är obehagligt med höga höjder och har all förståelse för att en byggherre inte vill anlita mig. Nu sker långtifrån alla byggarbeten på höghus men det kan mycket väl uppstå en situation där jag måste upp i en hög byggnad. Byggherren bedriver ingen välgörenhet utan anställer den som kan arbeta både på marknivå och på tak, hur svårt är det konceptet att begripa?

    Till skillnad från invandraren som betraktade sig som diskriminerad accepterar jag att byggarbetare kanske inte är ett yrke för mig och att jag får göra karriär inom ett annat område.
  • TheCoopers
    Bejje skrev 2010-08-31 14:41:43 följande:
    Det där med godis är något som har levt kvar sedan långt tillbaka och många ser det inte som snatteri trots att det egentligen är det. Samma som att många äldre fortsatte att kalla bensinmacken ESSO när det blev statoil därför de har svårt att ändra sig på äldre dar.

    När de växte upp så var det ok att smaka på godiset innan man köpte. På samma sätt som att de nu allt mer utdöende charkerna i matbutikerna erbjöd smakprov på korv, ost m.m. innan man köpte. Smakprov av allt möjligt var vanligt längre tillbaka, men är nu förtiden inte längre aktuellt.
    Men lägg ner ! Dessa människor har ju levt i verkligheten under alla dessa år . Har de missat förbudet mot att snatta ?

    Tänk om det är vanlig sed i invandrarnas land att smaka också ?
    I'm the me I choose to be ...
  • jådåsåatt
    Joppis skrev 2010-08-31 14:39:33 följande:
    Men i ärlighetens namn... Vilka tror du själv startar bränderna i ett område där det bor 85% invandrare?

    För övrigt som har jag hört vad hundförarna har sagt om just Rosengård och bränderna.
    Ja, för just poliserna här i malmö är ju väldigt neutralla i frågan, de har ju verkligen inga fördomar...

    Men berätta, vad har dina kompisar sagt om bränderna i Rosengård?
Svar på tråden HEJA SD!