• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Limpan 83

    Tack tjejer, kul att ni är glada för vår skull. Men kan förstå om det ändå känns lite jobbigt, att ni kanske får extra press eller nått. Det är absolut inte meningen iaf! Jag hoppas att jag får vara kvar i denna tråden ändå. För att få stöd och vädra mina tankar. Är som sagt var skitorolig. Nu först för att det ska bli missfall :( Sen om jag nu kommer så långt, livrädd för fostervattenprovet....

    Pernilla79: det kan ju absolut vara något på gång hos dig :) Hopopas verkligen att det tar sig! Jag ska hålla mina tummar för er. Men tycker också du ska ringa upp annars och fråga vad det kan bero på.

    Stor kram

  • Millenium

    Inte för att jag hamnat i sitsen att bära på ett barn med DS men det är ändå upp till var och än om de orkar med allt vad det innebär att tahand om ett barn med DS. Ingen ska behöva bli dömd för att de väljer att ta bort ett barn med DS eller om man vaäljer att behålla ett barn med DS behöva bli i fråga satt varför man gör det.

  • Pilla1979

    Limpan83: SJÄLVKLART att du ska vara kvar här!!! Tror vi alla behöver varann även den dagen vi får ett plus igen...för att som du skriver vädra tankarna och få stöd! Så glad för din skull!!! Håller tummar och tår att allt går vägen, men förstår din oro...kan bara tänka hur jag själv kommer änna när jag får ett plus...

    Försökte ringa idag men då var hon ju givetvis inte där...får testa i morgon igen....annars är det ju snart bara 1 vecka kvar tills jag vet Flört

  • Limpan 83

    Pernilla79 Tack vad gullig du är! Ja vi alla SKA bli gravida igen, så är det bara!
    Lite nyfiken på hur det har gått för dig... och för er andra också såklart.
    Hä börjar gravsymtomen smyga sig på. Illamånde till och från (var inlagd 2 ggr på sjukhus under min tidigare grav pga uttorkning) trött på dagen, pigg på kvällen, väldigt hungrig och en annorlunda känsla i magen.

    har ni andra några symtom än? Eller det är kanske ett tag kvar tills BIM?  Håller iaf mina tummar för er tjejer!!

    Kram

  • Pilla1979

    Åååå va kul för dig Limpan Glad

    Själv är jag lite nervös just nu...pratade med bm för en stund sen angående mina småblödningar som jag haft denna och förra månaden. Hon tyckte jag skulle ta ett gravtest för att se så jag inte va gravid, sen skulle jag kontakt gynmottagningen var att få göra ett vaginalt ultraljud vare sig jag va gravid eller ej. För att kolla upp så inte det är nåt fel...så nu sitter jag här och ska snart ta en tur till apoteket ochköpa ett test....lite blandade känslor kan jag säga!

    Har ju lite vad jag förknippar med gravsymtom...dvs spänningar i brösten, idag har jag även haft fruktansvärd halsbränna...sen om det är ett tecken eller ej vet jag inte....

    Håll tummarna för mig!!!!!

  • Majmamma1984

    Borde väl inte länka egentligen hehe. Oro är ju inte något som vi behöver, men om ni är som jag så tycker jag att det ändå är skönt att läsa, veta, söka info m.m.

  • Limpan 83

    Pernilla79: Halsbränna är ett tecken, jag har det och hade det under förra graviditeten. Hur har det gått? Tagit något graviditetstest? Skönt att få komma upp och se så att allt ser bra ut. Jag ska hålla tummarna :)

    Elle: Jo det kan ju såklart hända. Som jag sagt tidigare kommer jag nog inte kunna slappna av innan jag gjort Fostervattenprovet i v. 15. Känns som en evighet tills dess...
    Tror jag skippar att läsa länken, vill tro att det ska gå bra denna gången {#emotions_dlg.flower}

  • Pilla1979

    Fick ett PLUS igår!!!! Är fortfarande lite chockad tror jag...inte riktigt fatta det....ska gör ett till test om nån dag tänkte jag, är ju en hel vecka kvar tills jag egentligen skulle ha mensen. Pratade även med gyn, men tyvärr kan dom ju inte kolla nåt än, måste vara minst i vecka 6. Men om jag fortsätter att ha småblödningar skulle jag givetvis kontakta dom igen när jag är i vecka 6 och absolut få komma då!! Så det känns skönt i alla fall.
    Är såklart väldigt blandade känslor, kan tänka mig att ni också har det. Glädje samtidigt en stor oro att det ska bli som sist, men som du sa Limpan så vill jag med tro att det går bra denna gången! Jag kommer få göra ett läkarultraljud i vecka 13, så min vänta är något kortare än er...

    Nu håller jag tummarna för oss alla här att allt ska gå bra!!!!

    Millan75: Hur har det gått för dig????

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort