• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

    Grattis Pernilla!  Kul att du plussade så tidigt och hoppas att du inte får mer blödningar!

    För mig är det prick en vecka kvar till BIM och jag tror jag väntar tills dess med att testa. 

    Förstår att du är orolig, men egentligen så kan man ju ändå inte göra nånting, så det är bara att vänta och se om det går bra och då kan man ju lika gärna försöka att inte oroa sig och vara glad åt att vara gravid! 

    Millan 

  • Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-01-12 22:34:30 följande:
    Grattis Pernilla!  Kul att du plussade så tidigt och hoppas att du inte får mer blödningar!

    För mig är det prick en vecka kvar till BIM och jag tror jag väntar tills dess med att testa. 

    Förstår att du är orolig, men egentligen så kan man ju ändå inte göra nånting, så det är bara att vänta och se om det går bra och då kan man ju lika gärna försöka att inte oroa sig och vara glad åt att vara gravid! 

    Millan 
    Tack Millan Glad
    Håller tummarna för dig med! Vi har ju samma bim dag...så kommer faktiskt testa närmare det med....mest för att vara säker....
    Helt rätt...händer det nåt så kan man ju faktiskt inte göra nåt åt det tyvärr....

    kram
  • Victoria70

    Vad roligt för er tjejer!
    Hoppas att ni håller er kvar här och att vi får följa graviditeterna.
    Jag håller tummarna för er alla, vore så roligt.

    Glad/ kramar

  • Pilla1979
    Victoria70 skrev 2011-01-13 13:07:58 följande:

    Vad roligt för er tjejer!
    Hoppas att ni håller er kvar här och att vi får följa graviditeterna.
    Jag håller tummarna för er alla, vore så roligt.

    Glad/ kramar


    Tack Victoria!

    Klart vi håller oss kvar...och du får säga ifrån om det blir för jobbigt för dig. För egen del så tycker jag det är skönt att kunna fortsätta skriva här med er...för sorgen har vi alltid med oss. Och kan vara skönt att få ösa ur sig ibland, och även få läsa positiva saker...Vi är alla värda detta!!!

    Kram Glad
  • Majmamma1984

    Nej men grattis Pernilla, så roligt! Glad Jag ska ringa BM till veckan för att höra hur vi ska gå vidare. Sist så sa läkarna att vi ska få göra ett  KUB i v. 11 el. 12 men när jag inte har helt koll på vilken vecka jag är i så vill jag få komma på VUL för att bestämma vilken v. jag är i innan dess. Ska försöka få till ett till v. 8 kanske så man får se lilla hjärtat också förhoppningsvis. Om nackspalten o alla markörer ser bra ut så behövs inget FVP el. MKP.

    Jag känner bara molvärk dagligen än så länge men den stora tröttheten borde slå till nästa v. om det blir som sist. =)

  • Pilla1979
    Majmamma1984 skrev 2011-01-14 16:02:41 följande:
    Nej men grattis Pernilla, så roligt! Glad Jag ska ringa BM till veckan för att höra hur vi ska gå vidare. Sist så sa läkarna att vi ska få göra ett  KUB i v. 11 el. 12 men när jag inte har helt koll på vilken vecka jag är i så vill jag få komma på VUL för att bestämma vilken v. jag är i innan dess. Ska försöka få till ett till v. 8 kanske så man får se lilla hjärtat också förhoppningsvis. Om nackspalten o alla markörer ser bra ut så behövs inget FVP el. MKP.

    Jag känner bara molvärk dagligen än så länge men den stora tröttheten borde slå till nästa v. om det blir som sist. =)
    Tack Glad

    Ska faktiskt också försöka få till ett tidigare ultraljud än KUBen...mest för att se så att det är nåt där inne och att allt ser ut som det ska för tillfället.
    Men ska kolla det med bm när jag ringer...får väl avakta nån vecka till eftersom jag testade väldigt tidigt, ska ju egentligen ha mensen nu till onsdag. Men kommer den inte ( vilket den inte borde göra eftersom jag testat 3 gånger och fått plus alla 3!!!) så kommer jag nog ringa bm veckan där på för att kolla hur vi ska göra. Har en underbar bm här så tror hon kommer göra allt hon kan för att hjälpa en.

    Har spänningar i brösten till och från, lite illamående och en fruktansvärd halsbränna emellan åt....

    Hur är det med er andra???

    Kram
  • Limpan 83

    Pernilla79: GRATTIS!!! Vad kul att det tog sig för er denna gången!
    Jag har fortfarande svårt att tro att det är sant. Går nästan och inbillar mig att testerna måste visa fel. Har inte börjat må illa ännu, men det kommer väl snart. hade ju väldiga problem med det förra gången :( Inlagd på sjukhuset med dropp ett par gånger :( Ska träffa min BM den 25/1, får se vad hon säger, hur vi ska lägga upp allting. Är livrädd inför första UL. Tänk om det inte ser bra ut!! Vet inte om jag orkar med fler motgångar nu..

    Hur känner ni andra? hur går det för er? Hoppas att ni alla mår bra, gravida eller ej :)
    Millan, BIM snart? Håller tummarna för dig!

  • Kattflickan

    Hejsan,

    Det är BIM på onsdag så då ska jag testa. Men jag kände mig mycket mer gravid förra månaden när det inte var nåt än jag gör nu, så jag tror inte det är nåt, men då är det bara att ta nya tag nästa månad.

    Jag och min sambo är inte helt överens om hur vi ska göra när (om) jag blir gravid igen. Han tycker vi ska skippa kub-testet och gå direkt på moderkaksprov. Jag känner mig lite orolig för moderkaksprovet. Tänk om bebisen är frisk men jag får missfall av moderkaksprovet? Fast om vi bara gör KUB och får bra siffror så kommer inte han kunna känna sig säker genom graviditeten. Jag tror att jag skulle kunna känna mig säker om vi fick riktigt bra siffror men visst skulle det vara skönt att veta säkert.

    Hur resonerar ni?  

    Limpan: Det behöver ju inte kännas som under förra graviditeten, du behöver inte nödvändigtvis bli lika illamående. 

    Millan 

  • Limpan 83

    Måste bara få skriva av mig! Är livrädd just nu. Precis som vid förra graviditeten så fick jag brun/ljusrosa på papperet när jag kissade efter sex. Detta har hållt i sig ett par dagar. Men nu idag kom det droppar av blod när jag satte mig och kissade. Det har droppat nu varje gång jag gått på toaletten. Ringde upp till lasarettet och de kude inte göra något såhär tidigt i graviditeten. Sa att jag bara skulle avvakta och se hur det går. Om jag börjar blöda mer eller få ont i magen. Nu ligger jag på soffan och vågar inte röra mig. Vågar absolut inte gå på toaletten!! Vad tror ni? Missfall??

    Allt känns verkligen skit just nu (ursäkta)

    Millan: Om jag nu får fortsätta att vara gravid så tror jag att vi kommer att göra moderkaksprov eller fostervattenprov, inga andra tester tidigare. Dels för att ingen pratat med oss om det och dels för att de inte kan ge ett 99% svar. Jag kommer aldrig kunna slappna av helt utan att ha gjort FVP. Så bara onödigt att göra andra tester innan som kan få en att bli orolig.

    Kram

  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-01-17 17:27:34 följande:
    Pernilla79: GRATTIS!!! Vad kul att det tog sig för er denna gången!
    Jag har fortfarande svårt att tro att det är sant. Går nästan och inbillar mig att testerna måste visa fel. Har inte börjat må illa ännu, men det kommer väl snart. hade ju väldiga problem med det förra gången :( Inlagd på sjukhuset med dropp ett par gånger :( Ska träffa min BM den 25/1, får se vad hon säger, hur vi ska lägga upp allting. Är livrädd inför första UL. Tänk om det inte ser bra ut!! Vet inte om jag orkar med fler motgångar nu..

    Hur känner ni andra? hur går det för er? Hoppas att ni alla mår bra, gravida eller ej :)
    Millan, BIM snart? Håller tummarna för dig!
    Känner igen mig så....inbillar mig också att testerna måste visa fel...men förstår ju att så inte är fallet...
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort