• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

    Om man gått igenom något jobbigt och vill så kan man få göra VUL tidigt i v 7 för att se hjärtljudet. Det kan ju lugna än om man tycker det känns osäkert. Det kan de säkert göra på Ackis eller om du har en privat gyn?

    Ang. Moderkaksprovet så vill vi göra det så tidigt som det går ( om det mot alla odds skulle vara fel igen ) då kan man ju undvika den sena aborten som jag tycker var så hemsk.

    Jag blöder lite nu igen.. Eller skumma mörka flytningar i af. Fast väldigt lite. Det är nog helt borta snart.

    Hur lång tid tog det innan du blev gravid igen?

    Vet inte om jag frågat förut men i vilken vecka fick ni avbryta?

    Stor kram

  • Kattflickan

    Vi vill också veta så snart som möjligt om barnet har DS. Till mig sa läkaren att det går att göra MKP i vecka 11 som tidigast. Synd att det där blodprovet på mamman inte verkar ha utvecklats tillräckligt än för att användas än. De tar då ut bitar av fosterceller ur mammans blod och gör samma analys som på moderkaksprov eller fostervattensprov. 

    Vi avbröt i vecka 15. Gjorde KUB och fick högsta risk 1:2. Inför både första graviditeten och den här fick vi försöka i 4 månader. Båda gångerna har jag haft lite försenad ägglossning, hoppas det inte betyder något. Vi började försöka bli med barn för ca 1 år sen totalt. 

    Jag hade en period när jag mest fick bruna flytningar i slutet av blödningen efter aborten. Det är nog normalt!

    Lindis pratade er professor med er något om att äta mer folsyra? 

    Jag har läst artiklar om att folsyra skulle kunna påverka att man får barn med DS om man har en dålig folsyrametabolism.  Men för att motverka måste man äta rätt stor dos, vilket jag gör nu. Jag frågade läkaren som sa att det skadar ju inte och så skrev hon ut Folacin åt mig. Men som jag förstått så har det inte gått ut några officiella rekommendationer för sambandet behöver beläggas ytterligare. 

    Undrar om jag är den där jobbiga patienten som ställer en massa svåra frågor

    Millan

     

  • Lindis1974

    Då avbröt vi nästan samtidigt. I v 16 var vi.
    Visst var ni oxå på Akademiska då? Du kanske t o m som jag bor i Uppsala?

    Nej han sa inget om Folsyra. Jag åt ju det under grav . men slutade nu men tänkte börja nu igen.

    Det är ju så bra att du frågar jag är den som kommer på frågorna hemma. Jättedumt!

  • Kattflickan

    Jo, jag bor också i Uppsala. 

    Faktum var att jag kom på frågorna hemma och mailade dem till läkaren för att hon skulle kunna förbereda svaren till återbesöket. Nu äter jag en dos på folsyra som är 10 ggr rekommenderat dagligt intag och tycker att jag blivit lite piggare, kanske är jag en sån som har dålig folsyrametabolism? Men det var kanske lite dumt att inte mäta folsyranivån innan jag började äta dem.

    Visst var aborten jättejobbig. Min tog nästan 8 timmar. Värkarna kom igång jättefort så morfinet hann inte med att verka. Men värst var det sen att se barnet, fast på nåt sätt kändes det bra ändå. Jag har en minnesbild kvar av hennes små fingrar, som var så lika mina..usch, nu börjar jag nästan böla.

    Men jag tycker att vården har varit jättebra genom aborten. Men jag hoppas verkligen att jag och ingen annan heller behöver gå igenom att abortera ett barn man verkligen ville ha.

    Nu ska jag åka och träna!

    Kramar!

    Millan

     

  • Lindis1974

    Ja visst var det skit. Jag kom igång direkt oxå. Värkar mellan 09-16 vattnet gick 1400
    Sen kl fyra då stannade allt upp och ingenting hände. Fick hur mkt medicin som helst. Vi fick börja om helt dagen efter och 1700 kom den ut. Vi tittade inte på den. Så jag vet inte var det var. På något sätt kändes det lättare för oss ibland ångrar jag mig , ibland inte.

    Kul att du bor i Uppsala. Vi kanske har sett varandra. Vi bor i Kvarnbo Äng/ Herrhagen

    Vad duktig du är som tränar. Jag måste komma i gång. Tränar tennis dock en gång per vecka. Kom nyss i gång igen. Det är skönt :)

  • Limpan 83

    Millan: Skönt att strecket är starkare nu precis som det ska! Jag tog själv ett imorse bara för att :P Som tur var var det supermegastarkt :) Men hjärtat hann ändå slå några extra slag innan man fick se det. Nojar hela tiden nu över allt. Har molvärk till och från under dagarna och vet inte om det är normalt? Sen så har inte illamåendet kommit igång och nu är jag orolig för att det är fel... men samtidigt vill jag ju inte må som jag gjorde sist :( Ja ja, jag får nog leva i denna rädsla ett tag till, man kanske vänjer sig.

    det här med moderkaksprov och fostervattenprov.. får man samma svar?? För om det är så undrar jag varför läkaren som jag hade bara sa att vi skulle få göra fostervattenprov i v. 15 nu om vi blev gravida igen. Om jag förstått det hela rätt så kan man göra moderkaksprov i v.11? Varför sk jag då få få 4 veckor extra och vänt på fostervattenprov? Någon som vet?

  • Lise W

    Hej på er :)

    Limpan fråga din läkare men här hos oss görs inte moderkaksprov (isf får vi åka till Lund tror jag) utan här görs endast FVP, det är kanske en anledning?

    Allt det bästa, lycka till, kram Lise

  • Limpan 83

    Lise W: ja jag har tänkt i samma banor. men undrar varför det bara görs i en del städer då? Det verkar ju konstigt att alla inte ska ges samma möjlighet?


    Kram

  • Lise W

    Ja jag vet det verkar hur konstigt som helst, men tydligen prioriterar de olika sjukhusen olika, men kanske det finns ett sjukhus nära dig som erbjuder det så du kan göra det där. Jag förstår din oro o din önskan att kolla så tidigt som möjligt.

    kram

  • Pilla1979

    Hej på er alla! Oj hade en del att läsa i kapp märkte jag Flört
    Härligt Millan att det var starkare i alla fall....Limpan gjorde precis detsamma jag...tog ett test extra bara för att. Mitt illamående började rejält i v 7+1 ungefär, precis efter att jag hade varit på VUL. Vet inte om det var bara för att man fick bekräftat att det verkligen var så....
    Men våran oro kommer vi nog ha med oss genom hela tiden tror jag...

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort