• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Kattflickan

    Pp08: Jättesorgligt. Jag hade verkligen hoppats att fostret bara var lite långsammare i utvecklingen. Ta hand om dig! Ska ni göra nytt försök framöver? Kram!

    Grattis Hjärtefröjd!

  • kaffetunnan

    Tack för att ni är så trevliga och välkomnat mig. Finns så många otrevliga men de verkar inte ha hittat hit Soliggermany
    jo vi har funderat på ÄD (äggdonation?) Vet inte riktigt hur det fungerar men jag och gubben har tänkt tanken. Bästa för oss (eller inte) är att få lite ägg av syrran men då lär vi få vänta ett tag. Hon tittade visst lite för länge på sin karl och väntar barn nr 3 0ch 4 för tillfället...
    Att det är sådan skillnad på systrar och ägg. Lätt avundsjuk på henne men jag är faktiskt efter chocken glad för hennes skull.
    Adoption har vi inte sett som en väg för oss, inte än i alla fall.
    Har inte läst eran konversation... men jag tar och gör det strax.

    Castor1
    Du skrev något om autoimmuna sjukdomar. Ska titta och se vad det är. Det "enda" jag lider av är PMDS och astma/allergi. Ev att de ingår där. Ska kolla på detta.

  • Linn73
    pp08, tänker på dig.. Måste vara fruktansvärt att behöva gå igenom det du gör efter alla försök och år av längtan. Ta hand om dig och varandra. Kram

    Castor, än en gång, vilket mirakel! Grattis till lilla hjärtat! Tänk att plötsligt händer det! Hjärtavinterland, jag har ju själv en reumatisk autoimmun sjukdom och har inte fått någon vidare respons på det från fertilitetsläkarna. Min reumatolog menade också att reumatism INTE påverkade fertiliteten. Ändå läser jag gång på gång att just autoimmunitet gör det. Fattar inte varför man pratar så tyst om det i Sverige? Jag tog en sk TNF-alfahämmare i flera år (Enbrel) som jag slutade med efter doktorns rekommendation när jag och min man beslutade oss för att skaffa barn. Under tre år mådde jag riktigt dåligt och hade kassa värden. Inte blev jag gravid heller. I oktober förra året frågade jag läkaren om jag kunde få börja med Enbrel igen eftersom forskning numera visar att man kan ta det fram till konstaterad graviditet. Jag hunnit med en IVF och ett FET sedan oktober och resultatet blev bättre än någonsin, även om jag inte blev gravid. Även mina värden har radikalt förbättras. Så konstigt bara att min reumatolog inte rekommenderar mig att börja med Enbrel igen, när hon vet hur länge jag har försökt bli gravid, utan att jag måste ta upp det. Blev lite svamligt, men det jag vill säga är att jag definitivt tycker att du ska gå vidare med din ulcerös colit och se om du på något sätt kan sänka immunförsvaret. Förutom Enbrel tar jag även 10 mg Prednisolon per dag. Tänkte fortsätta med det fram till testdag åtminstone.

    Anemon, vad roligt att höra från dig igen. Tråkigt bara att vi aldrig får mötas i gravidforumen Men jag försöker med samma inställning som du - att trägen vinner. Åh vad jag hoppas att du idag bär på ett litet embryo. Sköt om dig.

    Kaffetunnan, välkommen hit {#emotions_dlg.flower} Usch, jag vet själv hur jobbigt det var att få beskedet som du fick för några veckor sedan. Men det går att bli gravid med lågt AMH, vi behöver bara fler chanser!

    Hjärtefröjd, grattis till två toppembryon och ruvarstatus! Och härligt att ni dessutom fick ett till frysen. Vilken bonus!

    I morgon VUL för egen del och hoppas på ÄP på måndag (vore så skönt eftersom tisdag är röd dag...). Hoppas att de små blåsorna har växt till sig. Det spänner som bara den i magen och det tar jag som ett gott tecken!

    Kram alla kämpare och sköt om er! Snart kommer solen fram bakom de grå molnen Solig
  • Ciara
    Hjärtefröjd: men oh, stort grattis till två fina embryon återförda PLUS en till frysen! Det är ju fantastiskt. Gladpp08: som jag redan skrivit i en annan tråd, jag är så otroligt ledsen för er skull.... Hjärta  

    Linn: Lycka till på VUL i morgon!!

    jegs: Spännande att processen med äggdonation är igång! Så otroligt fint att du har en vän som kunde vara korsdonator. Det måste ju vara bland det finaste man kan göra för en vän.

    Kattflickan: vad skönt att Karolinska äntligen fick ändan ur vagnen och hörde av sig med besked! Det är så otroligt frustrerande att bara gå och vänta och inte veta bu eller bä. Härligt att du kommer igång före sommaren! Glad 

    Castor: Fantastiskt med det pickande hjärtat! Tänk att ni lyckats med en spontan graviditet efter allting... Stort grattis!  SoligAnemon: hoppas du kan ta det lugnt och vila. {#emotions_dlg.flower} Håller tummarna för att dina 2 ägg blir finfina befruktade embryon! 
        
    Vill också säga välkommen till er nya, mba12, germany och kaffetunnan!

    mba12: jag vet inte vilka kriterier alla kliniker har, men ge inte upp bara för att en klinik säger nej. Hoppas att CvL kan ge positivt besked till dig. CFC i Köpenhamn kan jag annars tänka mig är ett bra alternativ, som du skriver. Jag är 41 och har AMH 0,43, jag gjorde min IVF där. Bra att du redan bokat telefontid med dem.
  • Castor1
    Linn73 skrev 2012-04-26 18:51:03 följande:
    Castor, än en gång, vilket mirakel! Grattis till lilla hjärtat! Tänk att plötsligt händer det! Hjärta

    I morgon VUL för egen del och hoppas på ÄP på måndag (vore så skönt eftersom tisdag är röd dag...). Hoppas att de små blåsorna har växt till sig. Det spänner som bara den i magen och det tar jag som ett gott tecken!

    Kram alla kämpare och sköt om er! Snart kommer solen fram bakom de grå molnen Solig
    Tack så mycket Linn! Ja, plötsligt så händer det... Nu håller jag tummarna för att ni får komma på ÄP på måndag (ett smidigt sådant också hoppas jag) som ger toppen resultat och +!
    Låter bra att det spänner i magen. Stor Lycka till kram

    Kaffetunnan: Vad jobbigt med PMDS, jag känner inte till om det kan påverka men jag har astma och allergier och den expert jag träffade i New York trodde att det påverkade då det kan vara tecken på autoimmunitet.
    Som Linn säger så kan vi bli gravida men det kräver fler försök och att man måste söka mycket information själv och vara enträgen... Men ve den som ger sig - vi kommer att bli föräldrar tillslut, vägen fram är bara lite krokigare....

    Kram alla kämpare! 
  • Ciara

    Lika bra att jag lägger in mig som gravid i listan nu också. Känns lite läskigt, eftersom jag hela tiden är orolig att något ska gå fel.


    LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA FÅ BARN {#emotions_dlg.flower}
    Gravida:
    Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6 ägg (Menopur + Pregnyl) Lully Hill, 45 år, AMH 0,28, 6 IVF denna gång med immunbeh. (Korta prot. Fostimon 300+Ovitrelle) Längtar74,      (37 år), AMH <1, men 1,2 okt 2010!  3 IVF, varav 1  avbrutet.       Inga  ägg vid ÄP. ÄD1 Valencia, två embryon - neg. FET 9/2,  två       embryon.   TD 23/2. Positivt! Pölsan (1977) AMH 0,8 första syskonförsöket IVF/ICSI. TD 14/2 Poussin (1977), AMH 0,4. IVF5 med immunobehandl & korta protokollet, Puregon 300 enh. gav 8 ägg. Emsie83 (28 år) AMH 0,54, IVF1, långa protokollet med puregon/suprecur 250 enh, gav 11 ägg- två till frysen.¨ Hope7801 (33år) AMH 0,6, IVF4/ICSI långa protokollet suprecur/puregon 450 enh. 8 ägg, 2 till mig och 2 till frysen. BF 28/11 Rocktroll (27 år), AMH 0,43, IVF 3. Korta metoden menopur, 3 ägg befruktade ägg varav ett var bra som jag fick tillbaks 14/3, TD 1/4. BF 2/12 pp08 (41år) Korta metoden menopur, 10 ägg, 5 befruktade, 2 till mig och 3 till frysen, BF 03/12 Castor (född april-75). 2 misslyckade IVF-behandlingar, #1 långa protokollet menopur 450, avbrutet, #2, korta protokollet Fostimon (högsta dosen), 5 äggblåsor men endast 1 ägg dock 10-poängare men minus. Får ej göra fler IVF-försök pga resultaten och mina värden (amh 0,1, fsh 18). Spontant gravid. Tog test för att jag mådde konstigt och min mens inte kom. Starkt plus 5/4, BF 20/11 eller 6-8/12. VUL 26 april.  Ciara (41 år), AMH 0,43. FSH 11. IVF 1. Korta metoden, Gonal f. 3 äggblåsor, fick ut 2 ägg som befruktades och återfördes. TD 29/3, positivt. VUL 16/4 visade ett pickande hjärta. BF dec 2012.

    Väntar på nytt försök:


    Sunshine123, (33 ar), AMH 0,48 , FSH 10,8. Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. IVF hos CFC. eller (40 år), AMH 0,5. väntar på IVF nr 3 på CFC, kanske i maj?

    Sprayar:


    Sprutar:


    Linn73 (1973), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP 30/4..

    Planerat ÄP/ET/FET:


    Bullen73, (38 år), AMH 0,4. IVF 4 (Födde son på IVF 3) Plock 12/3 8 ägg. ET 14/3, Långa protokollet Menopur 450 enh. Anemon (39 år) AMH 0,467 (maj 2010, säkerligen betydligt lägre nu) Plock 24/4 5 blåsor men endast 2 ägg. Menopur 450 enh ( kämpar på med fler försöka pga.... ICSI 4 MA v. 8, ICSI 6 kemisk graviditet)  
    Ruvar: VASL  (39 år), AMH 0,5 .IVF 1. Korta metoden 450 e menopur+ pregnyl.   svårstimulerad och fick bara 2äggblåsor . ET  två 2-dagars embryon 14  Mars.

    ÄD-kö:


    Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Jegs (född-79), FSH 15, AMH 0,1 april 2011. Avbruten IVF-behandling maj 2011. Kör både ÄD (maj 2012) och Adoption (Adoptionscentrum  f. Juli 2011, medgivande utredning vår/sommar 2012). Nelle  (37 år)  AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21)  Har gjort   tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö  sedan 11.03.01. Linn73 (1973), AMH 0,84. Har gjort fem misslyckade IVF:er. Står i landstingets ÄD-kö sedan 111010. Poussin (34 år), AMH 0,4. Har 4 misslyckade IVF försök och är nu framme i ÄD-kön på Huddinge. Castor (född-75), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök, långa  metoden, 23 maj  2011 pga flare-up effekt av sprayen. Nytt försök,  korta metoden dec  2011. 5 äggblåsor gav bara ett ägg på ÄP, detta  ägg blev dock en 10-poängare. Negativt test ruvardag 17. Får ej  försöka  igen. ÄD-kö  sedan 17 jan, adoptionskö med kursstart 27  mars.

    Väntar ÄD-start:


    ewa00, (25 år),  AMH <<0,1 , FSH mellan 6-60. Framme i  landstingets ÄD-kö efter ca 14 månader, väntar nu på matchande donator

    Adoptionskö:


    Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21)  Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (född-79), FSH 15, AMH 0,1 april 2011. Avbruten IVF-behandling maj 2011. Kör både ÄD (maj 2012) och Adoption (Adoptionscentrum  f. Juli 2011, medgivande utredning vår/sommar 2012). Linn73 (1973), AMH 0,84. Medlem i BFA sedan okt 2011 och AC sedan jan 2012. Poussin (34 år), AMH 0,4. Medlem i AC sen okt 2011. pölsan (1977), AMH 0,8, medlem i AC sen nov 2009 längtar74, medlem i AC sedan apr 2011. Castor (född-75), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök, långa  metoden, 23 maj  2011 pga flare-up effekt av sprayen. Nytt försök,  korta    metoden   dec  2011. 5 äggblåsor gav bara ett ägg på ÄP, detta  ägg blev  dock en 10-poängare. Negativt test ruvardag 17. Får ej  försöka  igen. ÄD-kö  sedan 17 jan, adoptionskö med kursstart 27  mars. Medlem  sedan 1 feb 2012, ffia + bfa
  • mali66
    Castor1 skrev 2012-04-26 11:40:02 följande:
    Hej alla, och välkomna till er nya i tråden!

    Jag förstår känslan av att få negativa besked, jag och min man får ju själva inte göra IVF på Huddinge längre pga av amh-värdet och resultatet på de två försök vi fick. Står i ÄD-kö och går adoptionskurs. Jag är 36 år och har också känt klimakteriekärring ångesten tillsammans med allt annat. Men som anemon skriver så tar IVF på krafterna och vi beslutade oss för att ta en paus och skjuta på provomgången för ÄD, även fast vi är positivt inställda till både ÄD och adoption. Men det blir lätt så att man sätter livet på paus och det är jobbigt att ta sig ur det.

    anemon: Jag håller tummarna för er, stenhårt!

    mba: Jag tycker att du ska står på dig för att göra en provomgång! Ditt värde är fortfarande bättre än mitt och det finns flera över 40 år som fått göra IVF. Jag tror att Ankaja var född 74 eller 76. Jag är 75:a och vi gick med här samtidigt och jag har för mig att vi var jämngamla.

    Jegs: Kul att höra ifrån dig! Lycka till nu!!! Stor kram

    Linn: Åh vad jag hoppas att ni får ett bra resultat denna gång, KRAM!

    Hjärtefröjd: Lovande med så många ägg, hoppas att du får flera toppenägg tillbaka!

    Kattflickan: Jag hoppas att ni lyckas med ert försök men jag delar er inställning till ÄD. Det är ett mycket bra alternativ!

    Kaffetunnan och Germany: Lycka till!!! Lågt amh-värde betyder inte att det är sämre kvalité på äggen. Man behöver bara fler IVF-försök för att lyckas då man är svårstimulerad. Kolla upp ifall att ni har en autoimmun problematik i grunden, kan vara bra att veta redan nu.

    pp08: tänker på dig, håller tummarna!

    Alla ni andra, hoppas att ni mår bra - tänker på er också!

    Själv har vi varit på VUL på Huddinge imorse. Allt såg bra ut! Vi fick se ett fint pickande hjärta och ett foster på 1,02 cm. Är i vecka 7+2, BF 9 dec. Jag var så nervös och har varit så nere i en veckas tid då jag haft sådan stark oro. Känner mig lättad nu och ska försöka njuta av detta mirakel. Det är en spontan graviditet och mitt amh-värde är 0,1... Fyller 37 år på söndag! Detta ska gå vägen!!!

    Stor kram till er alla,
    Jessica

     
    Fantastiskt Jessica, stort grattis! Det ger hopp åt oss med låga amh värden!
  • lillamillan
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-26 13:21:09 följande:
    Sköterskan på RMC måste verkligen vara dummast i stan. När vi kom hit visade det sig att tre embryon höll högsta kvalitet, så vi får två tillbaka och en till frysen. Så nu är vi glada... igen!
    Ja vissa kan ju konsten att ta lyckan ifrån en helt i onödan. Stort grattis till den lyckande insättningen, nu håller vi alla tummar och tår för att det ska gå helga vägen denna gången!
  • germany

    Vad härligt att läsa om dig,  Castor 1! Får nästan rysningar över vilken lycka du/ni måste känna, blir såå glad för er skull och hoppas att vi blir fler som också plussar nu och framöver SoligPp08 -  Blir däremot ledsen för det du har upplevt, alldeles för mycket skit Gråter. Men ge inte upp ändå....även om jag förstår att det kanske känns ytligt och tröstlöst att få kommentarer så här från främmande människor.
    Veta hur det känns för dig kan jag inte, men jag kan förstå hur tungt det är då jag själv blir berörd av att läsa din och andras inlägg, såväl solskenshistorier som sorgsna och tråkiga historier.

    Men det är tur att denna sida finns, för allt som händer för oss alla, det har någon eller några andra också upplevt och det känns bra att det finns andra som går igenom samma eller liknande saker.

    Kram på dig! Hjärta 

  • Kattflickan

    Du skriver så bra Germany!

    Jag tycker också att det är skönt att ni finns samtidigt som jag önskar att ingen hade våra problem.

    Linn: Hoppas det blir äggplock på måndag och att det är många ägg.

    Hjärtefröjd: Skönt med ett så bra resultat! Hoppas du plussar nu!

    Dum fråga: I Ivf sammanhang, räknas mensens första dag som den då det börjar komma blodiga flytningar och lite blod eller från den dag det börjar forsa

    I eftermiddags fick jag blodiga flytningar och nu blöder jag lite. Min gissning var att mensen skulle komma på lördag så min cykel är som vanligt rätt regelbunden, tack och lov!

    Så om tre veckor är det spraystart!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH